Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2710064_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. maj 2023
Strafferetskontoret
Julie Heidi Sørensen
2023-0030-8738
2818875
Besvarelse af spørgsmål nr. 614 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 614 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. april 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om ministeren vil kommentere dommen Østre Landsret 3. afdeling S-1991-22 af 31. marts 2023, hvor en 34-årig tyrkisk statsborger alene blev idømt fængsel i 3 år og 11 måneder for voldtægt og seksuelle overgreb begået mod en 13-årig pige i Brøndby?
Spørgsmål nr. 614 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere dommen Østre Landsret 3. afde-
ling S-1991-22 af 31. marts 2023, hvor en 34-årig tyrkisk stats-
borger alene blev idømt fængsel i 3 år og 11 måneder for vold-
tægt og seksuelle overgreb begået mod en 13-årig pige i
Brøndby? Vil ministeren redegøre for den domfældtes nationa-
litet, opholdsgrundlag, forsørgelsesgrundlag, tilknytning til ar-
bejdsmarkedet og eventuelt tidligere domme? Vil ministeren
endvidere redegøre for den markante lave straf i børnevold-
tægtssagen, der må antages at skulle afsones i et åbent fængsel,
og vil ministeren supplerende redegøre for fastsættelsen af det
ekstremt kortvarige indrejseforbud i bare 6 år? Vil ministeren
desuden forholde sig til, om det lovmæssigt kan sikres, enten
ved strafskærpelse eller ved ændringer i udlændingeloven, at
indrejseforbuddet i sager om voldtægter af mindreårige frem-
over, i overensstemmelse med Danmarks internationale forplig-
telser, kan fastsættes højere, eksempelvis i 8, 10, 12 år eller for
bestandig? Der henvises til Statsadvokaten i København på
Twitter den 31. marts 2023.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har anmodet Statsadvokaten i København om
en udtalelse.
Statsadvokaten i København har oplyst, at sagen bl.a. vedrørte
voldtægt efter straffelovens § 216, stk. 1, jf. stk. 4, samleje og
andet seksuelt forhold end samleje med barn under 15 år under
anvendelse af tvang og ved udnyttelse af psykisk overlegenhed
efter straffelovens § 222, stk. 1, jf. stk. 2 og 3, jf. § 225, samt
forsøg på ulovlig tvang efter straffelovens § 260, jf. § 21. Der
var i sagen nedlagt påstand om udvisning.
Den tiltalte blev ved Retten i Glostrups dom af 15. juni 2022
idømt fængsel i 3 år og 11 måneder samt udvist med et indrej-
seforbud gældende i 6 år. Retten lagde ved udmålingen af straf-
fen bl.a. vægt på forholdenes karakter, den forurettedes unge al-
der, og den lange periode, hvor tiltalte udsatte forurettede for
voldtægter, ulovlig tvang, pres og manipulation også kaldet
grooming. Tiltalte ankede dommen med påstand om frifindelse,
subsidiært formildelse.
Østre Landsret stadfæstede den 30. marts 2023 byrettens dom.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om ministeren vil kommentere dommen Østre Landsret 3. afdeling S-1991-22 af 31. marts 2023, hvor en 34-årig tyrkisk statsborger alene blev idømt fængsel i 3 år og 11 måneder for voldtægt og seksuelle overgreb begået mod en 13-årig pige i Brøndby?
Østre Landsrets flertal har vedrørende spørgsmålet om udvis-
ning udtalt følgende:
”Efter arten og grovheden af den begåede kriminalitet fin-
der vi efter en samlet vurdering, at de hensyn, der taler for
udvisning af tiltalte, er så tungtvejende, at de har større
vægt end de hensyn, som taler imod udvisning på bag-
grund af hans meget stærke tilknytning til Danmark. Vi
bemærker, at hans familie vil have mulighed for at opret-
holde kontakten med ham, herunder ved besøg i Tyrkiet
og ved at kommunikere via telefon og internet.
Som anført ovenfor fremgår det af Menneskerettigheds-
domstolens praksis, at varigheden af et indrejseforbud har
betydning ved vurderingen af, om udvisning vil udgøre et
uproportionalt indgreb. Vi finder, at udvisning af tiltalte
med et indrejseforbud i 6 år ikke udgør et uproportionalt
indgreb i strid med associeringsafgørelsens artikel 14,
stk. 1, eller artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention.”
Statsadvokaten har i forlængelse af ankesagens behandling gjort
politikredsen opmærksom på, at sagen burde være rejst som en
nævningesag, således at retten havde mulighed for at fastsætte
en straf, der oversteg 4 år.
Det skal endelig bemærkes, at tiltalte har søgt Procesbevillings-
nævnets tilladelse til at indbringe sagen for Højesteret.
Rigsadvokaten kan derudover oplyse, at det ved opslag i Krimi-
nalregistret fremgår, at den pågældende ikke tidligere er dømt
for ligeartet kriminalitet.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har op-
lyst følgende:
”1.
Justitsministeriet har anmodet Udlændinge- og Integrations-
ministeriet om et bidrag til den del af spørgsmålet, der vedrører
den dømtes nationalitet og opholdsgrundlag i Danmark.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besva-
relse heraf indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen, der op-
lyser, at den pågældende er tyrkisk statsborger og født i Dan-
mark i 1988. Pågældende er meddelt opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens § 9, stk. 1, nr. 3 (familiesammenføring).
2.
Justitsministeriet har endvidere anmodet Udlændinge- og In-
tegrationsministeriet om et bidrag til den del af spørgsmålet, der
Side 3/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om ministeren vil kommentere dommen Østre Landsret 3. afdeling S-1991-22 af 31. marts 2023, hvor en 34-årig tyrkisk statsborger alene blev idømt fængsel i 3 år og 11 måneder for voldtægt og seksuelle overgreb begået mod en 13-årig pige i Brøndby?
vedrører, om der
i overensstemmelse med Danmarks interna-
tionale forpligtelser
ved en ændring i udlændingeloven kan
fastsættes højere indrejseforbud i sager om voldtægt af mindre-
årige.
Reglerne om indrejseforbud fremgår af udlændingelovens § 32.
Et indrejseforbud i forbindelse med udvisning ved dom på grund
af strafbart forhold efter straffelovens §§ 22-24 er som udgangs-
punkt knyttet til længden af den konkret idømte straf. I visse
tilfælde er indrejseforbuddet i forbindelse med udvisning ved
dom på grund af strafbart forhold knyttet til konkret oplistede
lovovertrædelser.
Det følger af udlændingelovens § 32, stk. 4, nr. 7, at der medde-
les et indrejseforbud for bestandig, hvis en udlænding udvises
efter udlændingelovens §§ 22-24 og idømmes en ubetinget
fængselsstraf af mere end 1 år og 6 måneders varighed eller an-
den strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed
for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have med-
ført en straf af denne varighed.
Det følger videre af udlændingelovens § 32, stk. 5, nr. 1, at der
kan meddeles et kortere indrejseforbud i tilfælde, hvor et indrej-
seforbud af den varighed, der er nævnt i § 32, stk. 4, vil inde-
bære, at udvisningen med sikkerhed vil være i strid med Dan-
marks internationale forpligtelser.
Bestemmelsen i udlændingelovens § 32, stk. 5, nr. 1, blev ind-
ført af den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og
Konservative Folkeparti) ved lov nr. 469 af 14. maj 2018 med
opbakning fra bl.a. Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. Med
loven blev der indført mulighed for, at domstolene vil kunne
meddele et indrejseforbud af kortere varighed end det, der er
fastsat i § 34, stk. 4, hvis det betyder, at der dermed kan ske
udvisning i en sag, hvor dette ellers med sikkerhed ville være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser. Det er således
alene i tilfælde, hvor varigheden af et indrejseforbud vil have
selvstændig og afgørende betydning for, om udvisning vil være
i strid med Danmarks internationale forpligtelser, at der kan
meddeles et indrejseforbud af kortere varighed. Formålet med
lovændringen var at sikre, at kriminelle udlændinge udvises i
videst muligt omfang.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i forlængelse af
ovenstående oplyse, at varigheden af et indrejseforbud indgår i
den proportionalitetsafvejning, der skal foretages ved vurderin-
gen af, om udvisning af en udlænding med sikkerhed vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om ministeren vil kommentere dommen Østre Landsret 3. afdeling S-1991-22 af 31. marts 2023, hvor en 34-årig tyrkisk statsborger alene blev idømt fængsel i 3 år og 11 måneder for voldtægt og seksuelle overgreb begået mod en 13-årig pige i Brøndby?
Det bemærkes i den forbindelse, at Den Europæiske Menneske-
rettighedsdomstol i sin praksis har tillagt længden af et indrej-
seforbud betydning ved vurderingen af, om udvisning af en kri-
minel udlænding vil være i strid med artikel 8 (retten til respekt
for privat- og familieliv) i Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention. Det følger således af Domstolens praksis, at et
indrejseforbud meddelt for bestandig i nogle sager kan tale
imod, at udvisning er proportional. I andre sager kan et tidsbe-
grænset indrejseforbud tale for, at udvisning er proportional.
Der kan således være tilfælde, hvor varigheden af et indrejsefor-
bud vil have selvstændig og afgørende betydning for, om udvis-
ning vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker afslutnings-
vist, at det følger af udlændingelovens § 26 c, at en afgørelse om
udvisning medfører, at udlændingens ret til ophold i Danmark
bortfalder. Det betyder f.eks., at en udlænding med en gyldig
tidsbegrænset eller tidsubegrænset opholdstilladelse her i lan-
det, mister denne opholdstilladelse, og at udlændingen ikke
uden tilladelse på ny må indrejse og opholde sig her i landet.
Dette gælder også efter udløbet af indrejseforbuddet.
Udlændinge, der ikke længere har et gældende indrejseforbud i
Danmark, og som igen ønsker at tage ophold her i landet, skal
således på ny opfylde betingelserne for indrejse, ligesom den
pågældende skal søge om opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens almindelige regler.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere ind-
hentet en udtalelse fra Beskæftigelsesministeriet, der har oplyst følgende:
”Der
er fra 2019 til ultimo marts 2023 ingen oplysninger om, at
pågældende har modtaget ydelser. Pågældende har modtaget
lønindkomst fra 2019 til august 2021.”
Side 5/5