Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2707558_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
16. maj 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Josefine Kirst Müntzberg
Sagsnr.: 2023-0030-8715
Dok.:
2812876
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 591 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 591 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. april 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Natasja Walbom
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 591: Spm. om ministeren vil redegøre for, om Kriminalforsorgen har en tilsvarende udslusningsforpligtelse
Spørgsmål nr. 591 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om Kriminalforsorgen har en til-
svarende udslusningsforpligtelse, samt hvad Kriminalforsorgen
gør for at leve op hertil, og om der er sager, hvor forvarings-
dømte er blevet prøveudskrevet (hovedsageligt) på grund af en
uforholdsmæssig lang frihedsberøvelse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Kriminalforsorgen er forpligtet til regelmæssigt og af egen
drift
dvs. også uden at der foreligger en ansøgning herom - at
overveje visse udslusningsskridt.
Det følger således af straffuldbyrdelseslovens § 89, stk. 1, at
spørgsmålene om tilladelse til udgang, løsladelse på prøve,
overførsel til fortsat straffuldbyrdelse i en anden institution og
andre væsentlige spørgsmål vedrørende den indsatte jævnligt
skal tages op til overvejelse af kriminalforsorgsområdet, uanset
om den indsatte anmoder herom.
I medfør af straffuldbyrdelseslovens § 89, stk. 2, er der fastsat
nærmere regler for, hvornår og med hvilke intervaller kriminal-
forsorgen skal tage de forskellige spørgsmål op til overvejelse.
Sådanne regler er fastsat i bl.a. udgangsbekendtgørelsen, anbrin-
gelses- og overførselsbekendtgørelsen samt prøveudskrivnings-
bekendtgørelsen.
2.
Spørgsmålet om udgang til forvaringsdømte til besøg hos be-
stemte personer skal tages op til overvejelse af kriminalforsorgs-
området, når en forvaringsdømt har været anbragt i forvaring i
2 år. Det fremgår af udgangsbekendtgørelsens § 24, stk. 1, nr. 4.
En indsat, der er idømt fængselsstraf på livstid eller forvaring
for overtrædelse af en bestemmelse, som hjemler straf på livstid,
kan imidlertid ikke kan opnå tilladelse til udgang, før der er ud-
stået 10 år af den idømte straf af fængsel på livstid, eller indtil
vedkommende har været anbragt i forvaring i 10 år, medmindre
udgang sker til bestemte særlige formål eller med henblik på at
vurdere forvaringsdømtes farlighed, jf. straffuldbyrdelseslovens
§ 49 a.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 591: Spm. om ministeren vil redegøre for, om Kriminalforsorgen har en tilsvarende udslusningsforpligtelse
Derudover fremgår det af udgangsbekendtgørelsens § 24, stk. 3
og 4, at hvis der er givet afslag på udgang, skal kriminalforsorgs-
området tage spørgsmålet op til fornyet overvejelse, hvis det på
et senere tidspunkt må antages, at betingelserne for udgang er
opfyldt, dog senest når den indsatte har opholdt sig i institutio-
nen i 6 måneder, siden det sidst har været overvejet, om betin-
gelserne for udgang i straffuldbyrdelseslovens § 46, stk. 1, er
opfyldt, medmindre den pågældende er ikendt en udgangskaran-
tæne i længere tid end 6 måneder. I så fald skal spørgsmålet om
udgang behandles ved udgangskarantænens udløb.
3.
I forhold til muligheden for overførsel fra lukket til åbent
fængsel følger det af straffuldbyrdelseslovens § 24, stk. 1, nr. 2,
at en indsat i et lukket fængsel skal overføres til åbent fængsel,
når overførsel til åbent fængsel i øvrigt ikke anses for betænke-
lig.
En indsat, der udstår en straf af fængsel på livstid eller forvaring
for overtrædelse af en bestemmelse, som hjemler straf af fæng-
sel på livstid, kan uanset § 24, stk. 1, nr. 2, ikke overføres fra
lukket til åbent fængsel, før den pågældende har udstået 10 år af
den idømte straf af fængsel på livstid eller har været anbragt i
forvaring i 10 år, medmindre hensynet til den indsattes helbred
undtagelsesvist taler herfor. Det fremgår af straffuldbyrdelses §
24 a, stk. 1 og 3.
Det følger desuden af anbringelses- og overførselsbekendtgørel-
sens § 7, stk. 1, at det påhviler kriminalforsorgsområdet at tage
spørgsmålet om, hvorvidt den indsatte skal overføres fra lukket
til åbent fængsel, op til overvejelse, når det efter de foreliggende
oplysninger må antages, at betingelserne for overførsel er til
stede. Det fremgår videre af § 7, stk. 2, at kriminalforsorgsom-
rådet skal tage spørgsmålet op til overvejelse, når den indsatte
har gennemført 2 uledsagede udgange uden misbrug som led i
et regelmæssigt udgangsforløb. Endelig fremgår det af stk. 3, at
kriminalforsorgsområdet skal tage spørgsmålet op til overve-
jelse, når den indsatte har opholdt sig 6 måneder, siden spørgs-
målet om overførsel sidst har været overvejet, hvis den forva-
ringsdømte har tilladelse til regelmæssig uledsaget udgang
(weekendudgang).
4.
For så vidt angår prøveudskrivning af forvaringsdømte skal
kriminalforsorgsområdet - efter forudgående drøftelse med Di-
rektoratet for Kriminalforsorgen - anmode anklagemyndighe-
den om at indbringe spørgsmålet om prøveudskrivning for ret-
ten, når det må antages, at betingelserne for prøveudskrivning er
opfyldt. Det fremgår af prøveudskrivningsbekendtgørelsens §
1.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 591: Spm. om ministeren vil redegøre for, om Kriminalforsorgen har en tilsvarende udslusningsforpligtelse
Når en forvaringsdømt har været anbragt 3 år i forvaring, påhvi-
ler det endvidere kriminalforsorgsområdet årligt at vurdere og
drøfte med Direktoratet for Kriminalforsorgen, om der skal
fremsættes en anmodning over for anklagemyndigheden. Det
fremgår af prøveudskrivningsbekendtgørelsens § 2.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Det følger af straffelovens § 72, stk. 1, at det påhviler ankla-
gemyndigheden at påse, at en foranstaltning efter § 70 ikke op-
retholdes i længere tid og videre omfang end nødvendigt. Afgø-
relse herom træffes af retten ved kendelse efter anmodning fra
den dømte, bistandsværgen, anklagemyndigheden, institutio-
nens ledelse eller kriminalforsorgen, jf. stk. 2. Ved afgørelsen
af, om anklagemyndigheden skal påstå en forvaringsdom opret-
holdt eller ændret, vil anklagemyndigheden foretage en helheds-
vurdering af sagens omstændigheder og bl.a. lægge vægt på de
lægelige oplysninger, de momenter, der førte til, at domfældte
blev idømt en forvaringsdom (kriminalitetens art, pågældendes
farlighed, tidligere kriminalitet, personlige forhold mv.), om
domfældte har gennemført et længerevarende udslusningsfor-
løb, og om domfældte er sigtet for ny kriminalitet.
2.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Statsadvokaten i København og Statsadvokaten i Vi-
borg.
Statsadvokaterne har i forbindelse med høringen oplyst, at de
ikke bekendt med sager, hvor den forvaringsdømte er prøveud-
skrevet hovedsageligt med den begrundelse, at frihedsberøvel-
sen har været uforholdsmæssigt lang.
Statsadvokaterne har i forlængelse heraf bemærket, at prøveud-
skrivning som oftest sker på det tidspunkt, hvor farligheden ikke
længere vurderes som nærliggende eller væsentlig, og at der
ifølge retspraksis skal være et sikkert grundlag for denne vurde-
ring.
3.
Rigsadvokaten kan endvidere henvise til Rigsadvokatens bi-
drag til besvarelse af 2. maj 2023 af spørgsmål nr. 558 (Alm.
del) om bl.a. statsadvokaternes varetagelse af tilsynsforpligtel-
sen efter straffelovens § 72.”
Side 4/4