Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2707520_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. maj 2023
Strafferetskontoret
Søren Rams Rasmussen
2023-0030-8711
2811989
Besvarelse af spørgsmål nr. 590 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 590 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. april 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 590: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad anklagemyndigheden gør for specifikt at føre tilsyn med de enkelte forvaringsdommes fortsatte er nødvendighed
Spørgsmål nr. 590 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad anklagemyndigheden gør for
specifikt at føre tilsyn med de enkelte forvaringsdommes fort-
satte er nødvendighed?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Det fremgår af straffelovens § 72, stk. 1, at det påhviler an-
klagemyndigheden at påse, at en foranstaltning efter §§
68, 69 eller 70 ikke opretholdes i længere tid og videre omfang
end nødvendigt.
Det fremgår endvidere af stk. 2, at bestemmelse om ændring el-
ler endelig ophævelse af en foranstaltning efter bl.a. § 70 træf-
fes ved kendelse efter anmodning fra den dømte, bistandsvær-
gen, anklagemyndigheden, institutionens ledelse eller kriminal-
forsorgen. Anmodning fra den dømte, bistandsværgen, instituti-
onens ledelse eller kriminalforsorgen fremsættes over for ankla-
gemyndigheden, der snarest muligt indbringer spørgsmålet for
retten. Tages en anmodning fra den dømte eller bistandsværgen
ikke til følge, kan ny anmodning ikke fremsættes, før der er for-
løbet et halvt år fra kendelsens afsigelse.
Det er de regionale statsadvokater, der fører kontrol med varig-
heden af alle forvaringsdomme. Statsadvokatens kontrol inde-
bærer en årlig gennemgang af samtlige forvaringssager, hvor
statsadvokaten bl.a. vurderer, om der skal indhentes en udtalelse
fra kriminalforsorgen om behovet for at opretholde, ændre eller
ophæve den idømte foranstaltning. Der afholdes i den forbin-
delse et årligt møde med Direktoratet for Kriminalforsorgen,
hvor udvalgte sager drøftes, jf. hertil § 18 i bekendtgørelse nr.
1025 af 28. juni 2022 om udgang til indsatte, der udstår fæng-
selsstraf eller forvaring i kriminalforsorgens institutioner (ud-
gangsbekendtgørelsen).
I sager, hvor der efter straffelovens § 72 rejses spørgsmål om
ændring, herunder prøveudskrivning eller endelig ophævelse af
en forvaringsdom, indhenter statsadvokaten i medfør af § 7 i be-
kendtgørelse nr. 1018 af 28. juni 2022 (prøveudskrivningsbe-
kendtgørelsen) snarest muligt en erklæring fra en speciallæge i
psykiatri samt en udtalelse om spørgsmålet om prøveudskriv-
ning. Statsadvokaten afgør herefter, om der skal indhentes yder-
ligere erklæringer mv. vedrørende den forvaringsdømte, samt
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 590: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad anklagemyndigheden gør for specifikt at føre tilsyn med de enkelte forvaringsdommes fortsatte er nødvendighed
om spørgsmålet om eventuel prøveudskrivning skal forelægges
for Retslægerådet.
Ved afgørelsen af, om anklagemyndigheden skal påstå en for-
varingsdom opretholdt eller ændret, vil anklagemyndigheden
foretage en helhedsvurdering af sagens omstændigheder og bl.a.
lægge vægt på følgende:
De lægelige oplysninger.
De momenter, der førte til, at domfældte blev idømt en
forvaringsdom (kriminalitetens art, pågældendes farlig-
hed, tidligere kriminalitet, personlige forhold mv.)
Om domfældte har gennemført et længerevarende ud-
slusningsforløb.
Om domfældte er sigtet for ny kriminalitet.
2.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Statsadvokaten i Viborg og Statsadvokaten i Køben-
havn om statsadvokaternes nærmere varetagelse af tilsynsfor-
pligtelsen efter straffelovens § 72.
Statsadvokaterne har i forbindelse med høringen oplyst, at stats-
advokaternes kontrolforpligtelse efter straffelovens § 72 vareta-
ges dels gennem det årlige møde med Direktoratet for Kriminal-
forsorgen, dels i forbindelse med indbringelser af sager om for-
varing for retten og endelig gennem statsadvokaternes løbende
gennemgang af statsadvokaternes kontrolsager vedrørende hver
enkelt forvarings- eller livstidsdømte.
Statsadvokaterne behandler endvidere løbende høringer om
eventuelle ændringer af den dømtes forhold, herunder i forhold
til ændrede udgangstilladelser, frigang til arbejde eller uddan-
nelse eller overførsel efter straffuldbyrdelseslovens § 78.
Statsadvokaterne vurderer en forvaringsdømt persons farlighed
bl.a. ud fra de lægelige oplysninger om den pågældendes farlig-
hed og på grundlag af oplysninger fra kriminalforsorgen om den
dømtes gennemførelse af et længerevarende udslusningsforløb.
Det sædvanlige udslusningsforløb indeholder i henhold til kri-
minalforsorgens praksis nogle nærmere angivne ”trappetrin”,
som indeholder først et ledsaget udgangsforløb, dernæst et uled-
saget udgangsforløb og sidst en udstationeringsperiode.
Varigheden af de forskellige trappetrin varierer og afhænger af
en konkret vurdering, men hvert enkelt trin bør være så tilstræk-
keligt langvarigt, at der er mulighed for at vurdere den forvare-
des ageren under de lempeligere forhold. Sædvanligvis varer de
forskellige udstationeringsperioder ikke under 1 år, dvs. at den
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 590: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad anklagemyndigheden gør for specifikt at føre tilsyn med de enkelte forvaringsdommes fortsatte er nødvendighed
pågældende skal have været udstationeret i mindst 1 år på fæng-
selsvilkår, i mindst 1 år på pensionsvilkår og i mindst 1 år i egen
bolig.
Udslusning forudsætter derudover som udgangspunkt ifølge kri-
minalforsorgens praksis, at den dømte har gennemgået problem-
fri afsoning. Dette vil typisk omfatte, at den pågældende ikke
har misbrug, ikke har modtaget domme for ny kriminalitet, og
at den pågældende samarbejder om behandlingstiltag mv.
Hvis den forvarede er ustabil under afsoning, kan dette be-
grunde, at der ikke er indledt et udslusningsforløb, eller at det
ikke er fremskredet planmæssigt. Dette er fastslået i nyere Hø-
jesteretspraksis, herunder i U2020.17H, U2020.3256H og
U2021.3152.
Hvis den pågældende omvendt har gennemført et udslusnings-
forløb samt har haft problemfri afsoning, og der ikke foreligger
lægelige vurderinger, der taler imod, vil der på kriminalforsor-
gens initiativ blive rejst sag om prøveudskrivning fra forvaring.
Afslutningsvis peger statsadvokaterne på, at det følger af straf-
fuldbyrdelseslovens § 49 a, der er indsat ved L 157 af 31. januar
2022, at en forvaret, der er dømt for overtrædelse af en bestem-
melse, som hjemler straf af fængsel på livstid, ikke kan opnå
tilladelse til udgang, før vedkommende har været anbragt i for-
varing i 10 år.”
Side 4/4