Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2658304_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
7. februar 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Julie Mørkholt Schlie-
mann
Sagsnr.: 2023-0030-8130
Dok.:
2692588
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 57 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 57 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. januar 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om straffuldbyrdelseslovens (SFBL) § 57, stk. 3, opfylder EMD’s krav som beskrevet i præmis 45 i FRIEDENSBERG v. POLAND
Spørgsmål nr. 57 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren såfremt Justitsministeriet finder, at straffuldbyr-
delseslovens (SFBL) § 57, stk. 3, opfylder EMD’s
krav som be-
skrevet i præmis 45 i FRIEDENSBERG v. POLAND, begrunde
dette? Såfremt Justitsministeriet ikke mener, at dette er tilfældet,
bedes ministeren oplyse dette.”
Svar:
1.
Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 57, stk. 1, at en indsat, i det
omfang det er praktisk muligt, har ret til at føre telefonsamtaler. Adgangen
til at føre telefonsamtaler kan dog nægtes, hvis dette findes nødvendigt af
ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn, af hensyn til kriminalforsorgens
indsats mod radikalisering og ekstremisme, af hensyn til at forebygge kri-
minalitet eller af hensyn til beskyttelse af den forurettede ved lovovertræ-
delsen, jf. straffuldbyrdelseslovens § 57, stk. 2.
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 57, stk. 1, jf. stk. 6, jf. § 56, stk. 1,
at en indsat i en lukket institution har adgang til at føre telefonsamtaler med
bl.a. den advokat, der har været beskikket for eller valgt af den pågældende
som forsvarer i den straffesag, der har ført til indsættelse i institutionen, eller
i en verserende straffesag, uden at telefonsamtalen optages, påhøres eller
aflyttes. Det samme gælder telefonsamtaler med de øvrige personer eller
myndigheder, der er nævnt i straffuldbyrdelseslovens § 56, stk. 1.
Det følger endvidere af straffuldbyrdelseslovens § 57, stk. 3, jf. stk. 2, at
øvrige telefonsamtaler i lukkede institutioner som udgangspunkt optages,
påhøres eller aflyttes, medmindre dette ikke findes nødvendigt af ordens-
eller sikkerhedsmæssige hensyn, af hensyn til kriminalforsorgens indsats
mod radikalisering og ekstremisme, af hensyn til at forebygge kriminalitet
eller af hensyn til beskyttelse af den forurettede ved lovovertrædelsen. Vur-
deringen af, hvorvidt udgangspunktet fraviges, beror på en konkret vurde-
ring i den enkelte sag. Der henvises desuden til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 59 og 60-61 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
2.
Justitsministeriet kan generelt henvise til ministeriets besvarelse af 31.
august 2021 på spørgsmål nr. 1249 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg,
hvoraf det fremgår, at det er Justitsministeriets vurdering, at straffuldbyrdel-
seslovens § 57, stk. 3, jf. stk. 2, ikke rejser spørgsmål i forhold til artikel 8 i
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om straffuldbyrdelseslovens (SFBL) § 57, stk. 3, opfylder EMD’s krav som beskrevet i præmis 45 i FRIEDENSBERG v. POLAND
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK). Som det fremgår
af besvarelsen, har Justitsministeriet ved denne vurdering lagt vægt på, at
indsatte i lukkede fængsler efter de nævnte regler i straffuldbyrdelsesloven
har ret til at føre uovervågede telefonsamtaler med deres advokat, ligesom
udgangspunktet om aflytning i øvrige tilfælde skal fraviges, hvis dette ikke
findes nødvendigt af ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn, af hensyn til
kriminalforsorgens indsats mod radikalisering og ekstremisme, af hensyn til
at forebygge kriminalitet eller af hensyn til beskyttelse af den forurettede
ved lovovertrædelsen.
Justitsministeriet lagde i den forbindelse endvidere vægt på, at Den Euro-
pæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) har udtalt, at en vis kontrol med
indsattes korrespondance er påkrævet og ikke i sig selv uforeneligt med kon-
ventionen, men at EMD har slået fast, at korrespondance mellem en indsat
og dennes advokat nyder en særlig beskyttelse.
Det er Justitsministeriets vurdering, at EMD’s domme af
22. januar 2008 i
sagen
Bobel mod Polen
(20138/03) og af 27. april 2010 i sagen
Friedens-
berg mod Polen
(44025/08) ikke giver anledning til at ændre på ovennævnte
vurdering.
I begge domme behandler EMD spørgsmålet om indsattes mulighed for føre
uovervåget brevkorrespondance i et fængsel i henhold til EMRK artikel 8.
Det bemærkes, at de to omtalte domme ikke angår den polske lovgivnings
forenelighed med EMRK artikel 8 generelt, men den konkrete anvendelse
heraf i to sager.
I sagen
Bobel mod Polen
havde det polske fængselsvæsen bl.a. foretaget et
indgreb i retten til respekt for korrespondance efter EMRK artikel 8 ved at
censurere den indsattes brevkorrespondance med sin familie. EMD konsta-
terede, at der efter polsk lovgivning var hjemmel til at foretage indgrebet.
Det var herefter afgørende for EMD, om indgrebet i den konkrete sag var
”nødvendigt i et demokratisk samfund”.
Hertil anfører EMD følgende i
dommens præmis 64:
“Having
regard to the fact that the Government failed to submit
any arguments making it possible to assess the need for censor-
ship of the applicant's correspondence with his family the Court
cannot but conclude that the requirements of Article 8 § 2 were
not complied with.”
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om straffuldbyrdelseslovens (SFBL) § 57, stk. 3, opfylder EMD’s krav som beskrevet i præmis 45 i FRIEDENSBERG v. POLAND
I sagen
Friedensberg mod Polen
fandt EMD, at det polske fængselsvæsen
bl.a. havde foretaget indgreb i retten til respekt for korrespondance efter
EMRK artikel 8 ved at censurere den indsattes brevkorrespondance til sin
bank. Også i denne sag var der efter polsk lovgivning hjemmel til at foretage
indgrebet, og det var herefter afgørende for EMD, om indgrebet i den kon-
krete sag var ”nødvendigt i et demokratisk samfund”.
Hertil anfører EMD
følgende i dommens præmis 45:
“The
Court notes that, unlike in the case of Kwiek (see
Kwiek v.
Poland,
cited above, §§47-49), the Government failed to submit
any arguments making it possible to assess the need for censor-
ship of the applicant’s correspondence with his bank and the aim
of such interference with his right under article 8 § 2 were not
complied with.
[…]”
Som det fremgår, angår de to omtalte domme ikke den polske lovgivnings
forenelighed med EMRK artikel 8 generelt, men den konkrete anvendelse
heraf i to sager.
Side 4/4