Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2704734_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. maj 2023
Politikontoret
Freja Bruun
2023-0030-8686
2807595
Besvarelse af spørgsmål nr. 567 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 567 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. april 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Anni Matthi-
esen (V).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 569: MFU spm. om det er muligt at den bagvedliggende fortolkning ’lignende oppustelige forlystelsesapparater’ i bekendtgørelsen om offentlige forlystelser §1 ændres til ikke at omfatte hopperedskaber omfattet af EU-standarden EN14960-2 (Nedgravede hoppepuder)
Spørgsmål nr. 567 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad er ministerens holdning til, at oppustelige hopperedska-
ber omfattet af EU-standarden EN14960-2 (Nedgravede hoppe-
puder) af politiet kan fortolkes til at høre under
’Lignende op-
pustelige forlystelsesapparater’ i bekendtgørelsen om offentlige
forlystelser §1, og hermed være underlagt en omfattende myn-
dighedsbehandling, udover de regler, der i forvejen skal over-
holdes jf. bygningsreglementet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigspolitiet, som jeg kan henholde mig til:
”Det
primære formål med bekendtgørelse nr. 502 af 17. juni
2005 om offentlige forlystelser med senere ændringer (forlystel-
sesbekendtgørelsen) er at varetage hensyn til sikkerhed og of-
fentlig orden. Bekendtgørelsens kapitel 1 indeholder bestem-
melser om tilladelse til afholdelse af offentlige forlystelser. Det
følger af forlystelsesbekendtgørelsens § 1, stk. 1 og 2, at politiet
efter reglerne i bekendtgørelsen kan give tilladelse til offentlige
forlystelser, herunder karruseller, gynger, skydeborde, vandrut-
sjebaner, elastikspring, hoppeborge og lignende oppustelige for-
lystelsesapparater, klatrevægge, lykkespil, behændighedsspil,
koncerter mv., og at en offentlig forlystelse ikke må drives uden
politiets tilladelse.
Forlystelsesbekendtgørelsens § 1, stk. 1, er formuleret som en
ikkeudtømmende eksemplificering af forlystelsesbegrebet. For-
lystelsesbekendtgørelsen finder anvendelse på alle offentlige
forlystelser. Hvis en forlystelse ikke har adgang for offentlighe-
den, vil bekendtgørelsens regler efter Rigspolitiets opfattelse
som udgangspunkt ikke finde anvendelse i relation til den kon-
krete forlystelse. Hvorvidt en forlystelse har adgang for offent-
ligheden, beror på en konkret vurdering.
Det er politidirektøren på det sted, hvor forlystelsen skal drives,
der tager stilling til, om tilladelse efter forlystelsesbekendtgørel-
sens § 1 kan gives, jf. forlystelsesbekendtgørelsens § 2, stk. 1.
Det beror på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, hvorvidt
en forlystelse er omfattet af forlystelsesbegrebet og dermed af
kravet om tilladelse fra politiet. Ved denne vurdering lægges der
bl.a. vægt på spørgsmålet om offentlighedens adgang, forlystel-
sens underholdende formål og forlystelsens farlighed.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 569: MFU spm. om det er muligt at den bagvedliggende fortolkning ’lignende oppustelige forlystelsesapparater’ i bekendtgørelsen om offentlige forlystelser §1 ændres til ikke at omfatte hopperedskaber omfattet af EU-standarden EN14960-2 (Nedgravede hoppepuder)
Det er Rigspolitiets opfattelse, at en hoppepude, herunder en
nedgravet hoppepude, som udgangspunkt kan anses for et oppu-
steligt forlystelsesapparat på linje med en hoppeborg eller anden
lignende oppusteligt forlystelsesapparat og dermed for en forly-
stelse, der kræver tilladelse fra politiet. Det vil dog som nævnt
bero på politiets konkrete vurdering af forlystelsen i det enkelte
tilfælde. Det skyldes, at brugen af en nedgravet hoppepude
umiddelbart indebærer sådanne sikkerhedsmæssige risici, at
disse er omfattet af forlystelsesbekendtgørelsen, hvis der er of-
fentlig adgang hertil. Det gælder uanset, om de måtte være op-
stillet eksempelvis i en forlystelsespark, på en legeplads eller på
en campingplads.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at det er almindeligt, at forlystel-
sesapparater som omfattet af forlystelsesbekendtgørelsen også
er omfattet af en standardisering. Dette er eksempelvis også til-
fældet for vandrutsjebaner og klatrevægge, der eksplicit er
nævnt i forlystelsesbekendtgørelsen § 1, nr. 1. Det forhold, at
forlystelsen allerede er godkendt efter anden lovgivning, bety-
der derfor ikke nødvendigvis, at forlystelsen ikke skal godken-
des efter forlystelsesbekendtgørelsen.
Det følger dog af forlystelsesbekendtgørelsens § 5, at det er en
generel betingelse for politiets tilladelse til offentlige forlystel-
ser, at politiet skal holde sig underrettet om de enkelte kommu-
nalbestyrelsers almindelige stilling til, at der meddeles tilladel-
ser til offentlige forlystelser i kommunen. Kommunalbestyrel-
sens holdning er vejledende for politiet ved afgørelsen af de en-
kelte ansøgninger. Politiet kan derudover tilbagekalde en tilla-
delse, hvis der sker overtrædelse af anden lovgivning, jf. forly-
stelsesbekendtgørelsens § 4, stk. 6, nr. 2.”
Side 3/3