Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2701262_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
3. maj 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Jonas Thaudal Hansen
Sagsnr.: 2023-0030-8674
Dok.:
2802743
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 562 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 562 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. april 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm. om antallet af domme, som dekrypteringen af henholdsvis EncroChat og Sky indtil nu har medført, fordelt på de enkelte politikredse
Spørgsmål nr. 562 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for antallet af domme, som dekrypte-
ringen af henholdsvis EncroChat og Sky indtil nu har medført,
fordelt på de enkelte politikredse, herunder også oplyse antallet
af personer, som har modtaget dom på baggrund af oplysninger
fra EncroChat og Sky og hvor lange straffe (målt i antal års
fængsel) disse personer er blevet idømt, ligeledes fordelt på de
enkelte politikredse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Det kan indledningsvis oplyses, at politiet
både i Danmark
og internationalt
oplever, at personer i kriminelle miljøer i sti-
gende grad benytter krypteret kommunikation ved brug af sær-
lige tjenester som eksempelvis EncroChat og SKY ECC til kom-
munikation om alvorlig kriminalitet.
Krypteret kommunikation fra særlige tjenester som f.eks. En-
croChat og SKY ECC er kendetegnet ved at have indbygget en
lang række tekniske modforanstaltninger, som er designet til at
skjule brugernes kommunikation. Samtidig bliver tjenesterne
stillet til rådighed af udbydere, som typisk ikke er samarbejds-
villige i forhold til retshåndhævende myndigheder, og myndig-
hederne har derfor vanskeligt ved at få adgang til data fra kom-
munikationstjenesterne. Andre landes retshåndhævende myn-
digheder har dog i enkelte tilfælde skaffet sig adgang til indhol-
det af krypterede kommunikationstjenester. Derved har myndig-
hederne fået adgang til meget store mængder data fra kommu-
nikationstjenesterne. Disse data har andre landes retshåndhæ-
vende myndigheder, herunder dansk politi, fået indblik i gen-
nem det internationale politisamarbejde.
For så vidt angår EncroChat lykkedes det, i forbindelse med et
samarbejde mellem fransk og hollandsk politi og Europol, de
franske myndigheder at omgå krypteringen i marts 2020.
For så vidt angår SKY ECC blev det i marts 2021 offentligt
kendt, at hollandsk, belgisk og fransk politi i et samarbejde med
Europol havde aktioneret mod platformen, og at sikkerheden var
blevet kompromitteret.
Når anklagemyndigheden modtager en sag fra politiet indehol-
dende oplysninger fra EncroChat eller SKY ECC, vil disse op-
lysninger indgå som ét blandt flere beviser, og oplysninger fra
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm. om antallet af domme, som dekrypteringen af henholdsvis EncroChat og Sky indtil nu har medført, fordelt på de enkelte politikredse
2701262_0003.png
en krypteret kommunikationstjeneste kan ikke stå alene som be-
vis i en straffesag.
2.
Rigsadvokaten har undersøgt mulighederne for at trække op-
lysninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om
domme, hvor oplysninger fra EncroChat eller SKY ECC har
indgået som bevis.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er op-
bygget således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med
sagens afslutning registreres en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et
redskab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgø-
relser der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil derimod
ikke uden videre være muligt at trække data af mere detaljeret
karakter.
Det bemærkes i den forbindelse, at det ikke registreres i POL-
SAS, hvilke beviser der har været fremlagt under en hovedfor-
handling. Det er derfor ikke muligt ved elektronisk udtræk fra
POLSAS at tilvejebringe de ønskede oplysninger.
3.
Rigsadvokaten har imidlertid indhentet en udtalelse fra Stats-
advokaten for Særlig Kriminalitet (SSK), som har oplyst, at po-
litikredsene og National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i
forbindelse med SSK’s løbende feedback til Frankrig via Euro-
just tidligere manuelt har opgjort antallet af bl.a. domfældte på
baggrund af godkendte danske retshjælpsanmodninger vedrø-
rende EncroChat og SKY ECC. Oplysninger fra de nævnte kom-
munikationstjenester indhentes til brug for konkrete straffesager
fra Frankrig, og feedbacken til Frankrig er således sket på for-
anledning af de franske myndigheder som led i det løbende in-
ternationale samarbejde. Den manuelle opgørelse vedrører dom-
fældelser i Danmark, hvor oplysninger fra de nævnte kommuni-
kationstjenester er indgået som bevis.
På den baggrund kan følgende oplyses:
EncroChat (opgjort på baggrund af feedback pr. 4. kvartal 2022)
Antal personer dømt i alt
Samlet strafmængde
Antal livstidsdomme
101
Over 700 år
4
SKY ECC (opgjort på baggrund af sammenstilling af feedback
pr. 4. kvartal 2022 og pr. 1. kvartal 2023)
Antal personer dømt i alt
139
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm. om antallet af domme, som dekrypteringen af henholdsvis EncroChat og Sky indtil nu har medført, fordelt på de enkelte politikredse
2701262_0004.png
Samlet strafmængde
Antal livstidsdomme
Over 1.000 år
5
Det bemærkes, at der i sager, hvor der både indgår oplysninger
fra EncroChat og SKY ECC (hvilket ikke er ualmindeligt), vil
være sammenfald, således at antallet af domfældte og straf-
mængden vil indgå i begge opgørelser. Det skyldes, at den af-
rapportering til Frankrig, som opgørelserne bygger på, tager ud-
gangspunkt i de brugerprofiler, som politiet via retsanmodnin-
ger har fået tilladelse til at anvende og ikke antallet af sager eller
domme.
Det bemærkes endvidere, at oplysningerne er tilvejebragt på
baggrund af en manuel gennemgang baseret på politikredsenes
oplysninger, og at sagerne ikke siden har været genstand for en
fornyet opgørelse. Der er derfor tale om et øjebliksbillede på
opgørelsestidspunktet, og tallene kan efterfølgende have ændret
sig, ligesom der kan være forskelle afhængig af, hvornår de en-
kelte kredse har opgjort tallene. Det bemærkes i den forbindelse,
at oplysningerne ikke er opgjort på politikredsniveau. Dette vil
forudsætte inddragelse af NSK og eventuelt også Europol med
henblik på at tilvejebringe og sammenholde journalnumre, der
vil kunne henføres til de enkelte politikredse, med de i feed-
backen oplistede brugerprofiler, hvilket herefter vil kræve en
yderligere manuel gennemgang af de pågældende oplysninger.
Endelig bemærkes det, at flere af de afgørelser, der indgår i op-
gørelserne, ikke ses at være endelige, hvorfor landsretternes
eventuelle ændringer i forhold til skyld og sanktion under anke-
sagsbehandlingen kan påvirke de samlede tal i både op- og ned-
adgående retning.
Oplysningerne er således samlet set behæftet med en vis usik-
kerhed”
Side 4/4