Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2700449_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. maj 2023
Politikontoret
Freja Bruun
2023-0030-8671
2813024
Besvarelse af spørgsmål nr. 553 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 553 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. april 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om, hvor ofte det er sket, at domstolene, DUP eller andre myndigheder fra 2012 til 2020 har konstateret, at adfærd udvist af polititjenestemænd har krænket EMRK artikel 3
Spørgsmål nr. 553 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvor ofte det er forekommet, at domsto-
lene, DUP eller andre myndigheder i tiden fra 2012 til 2020 har
konstateret, at adfærd udvist af polititjenestemænd har krænket
EMRK artikel 3, idet ministeren bedes redegøre i rimeligt om-
fang for de sager, hvor man har konstateret, at der er sket en
krænkelse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen indhentet en ud-
talelse fra de regionale statsadvokater.
Statsadvokaterne har generelt bemærket, at oplysninger om
eventuelle krænkelser af EMRK artikel 3 om tortur, krænkende
eller anden nedværdigende behandling formentligt ville kunne
findes i straffesager og adfærdsklager mod polititjenestemænd,
som efterforskes af Den Uafhængige Politiklagemyndighed, i
klager over politiets dispositioner eller i sager om ansøgning om
erstatning i anledning af strafferetlig forfølgning efter retspleje-
lovens kapitel 93 a.
Den Uafhængige Politiklagemyndighed behandler mulige straf-
fesager mod politiansatte begået i tjenesten og vil i forbindelse
med vurderingen af tiltalespørgsmålet tage stilling til, om der er
sket en krænkelse
af EMRK’s artikel 3´s forbud mod tortur eller
anden nedværdigende behandling, herunder om der er begået en
strafbar overtrædelse af de i straffelovens kapitel 16 nævnte em-
bedsforbrydelser som eksempelvis straffelovens § 157 a om tor-
tur. En eventuel efterfølgende adfærdsklage vil ligeledes blive
behandlet af Politiklagemyndigheden.
I forbindelse med politikredsenes og statsadvokaternes sagsbe-
handling af administrative sager vedrørende klager over dispo-
sitioner eller behandling af erstatningsansøgninger vil sagsbe-
handleren foretage en vurdering af, om der er tale om en kritisa-
bel disposition, eller om en strafferetlig forfølgning har været så
indgribende eller langvarig, at der bør gives erstatning. Desuden
vil en ansøgning eller klage, der indeholder oplysninger om tor-
tur eller torturlignende krænkelser, blive fremsendt til Den Uaf-
hængige Politiklagemyndighed til vurdering af, om der måtte
være sket en strafferetlig overtrædelse af reglerne, eller om den
pågældende politiansattes adfærd kan give anledning til kritik.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om, hvor ofte det er sket, at domstolene, DUP eller andre myndigheder fra 2012 til 2020 har konstateret, at adfærd udvist af polititjenestemænd har krænket EMRK artikel 3
Sager, der potentielt kan indeholde oplysninger om en kræn-
kelse af EMRK artikel 3, kan således være registreret på forskel-
lig vis i politikredsene og hos statsadvokaterne, herunder som
en afgørelse truffet af Den Uafhængige Politiklagemyndighed
vedrørende adfærdsklager, jf. retsplejelovens § 1019, som en
straffesag mod polititjenestemænd, som en dispositionsklage el-
ler som en ansøgning om erstatning efter retsplejelovens kapitel
93 a. Det er derfor ikke muligt ved elektronisk udtræk at tilve-
jebringe de ønskede oplysninger. Det vil således forudsætte en
omfattende manuel gennemgang af et stort antal sager, hvis de
ønskede oplysninger skal tilvejebringes.
2.
Statsadvokaten i København har oplyst, at statsadvokaten
ikke umiddelbart har kendskab til sager i perioden fra 2012 til
2020, hvor man fra statsadvokatens side har konstateret en selv-
stændig krænkelse af EMRK artikel 3 som følge af polititjene-
stemænds adfærd.
Statsadvokaten i København har endvidere til brug for bidrag til
besvarelsen anmodet politikredsene under Statsadvokaten i Kø-
benhavn om at oplyse, hvorvidt kredsene er bekendt med så-
danne sager.
Midt- og Vestsjællands Politi har i den anledning oplyst, at po-
litikredsen har en enkelt verserende sag fra 2020, som er ind-
bragt for retten i medfør af retsplejelovens kapitel 43 a om prø-
velse af en administrativ frihedsberøvelse. I sagen har borgeren
gjort gældende, at betingelserne for den af politiet foretagne ad-
ministrative frihedsberøvelse ikke var opfyldt, og at pågælden-
des ophold i detentionen havde karakter af nedværdigende be-
handling, jf. EMRK artikel 3. Sagen er berammet til hovedfor-
handling i efteråret 2023.
3.
Statsadvokaten i Viborg har ligeledes oplyst, at medarbejdere
ved Statsadvokaten i Viborg ikke umiddelbart har kendskab til
sager i perioden fra 2012 til 2020, hvor man fra statsadvokatens
side har konstateret en selvstændig krænkelse af EMRK artikel
3 i forbindelse med polititjenestemænds adfærd.
Statsadvokaten i Viborg har herudover indhentet udtalelser fra
de vestdanske politikredse.
Midt- og Vestjyllands Politi har i den forbindelse oplyst, at po-
litikredsen ved dom afsagt af Retten i Holstebro den 19. januar
2021 blev dømt til at anerkende at have krænket en borgers ret-
tigheder efter EMRK artikel 3 i form af nedværdigende behand-
ling. Der var tale om en civil sag anlagt af en borger mod Midt-
og Vestjyllands Politi.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om, hvor ofte det er sket, at domstolene, DUP eller andre myndigheder fra 2012 til 2020 har konstateret, at adfærd udvist af polititjenestemænd har krænket EMRK artikel 3
Ved dommen blev Midt- og Vestjyllands Politi forpligtet til at
anerkende at have krænket EMRK artikel 3. Krænkelsen bestod
i, at politipersonale den 27. januar 2017 i tidsrummet fra om-
kring kl. 01.00 til kl. 04.55 havde ladet borgeren sidde fuldstæn-
digt afklædt uden mulighed for at dække sig til under kamera-
overvågning i en detentionscelle. Borgeren blev tilkendt 20.000
kr. i tortgodtgørelse.
Retten lagde til grund, at frihedsberøvelsen af borgeren havde
været berettiget, at borgeren selv havde afklædt sig, og at det
som udgangspunkt var berettiget, at politipersonalet i forebyg-
gelsesøjemed fratog borgeren genstande, der kunne anvendes til
yderligere selvskadende handlinger, hvilket i dette tilfælde var
tøj. Retten fandt imidlertid, at Midt- og Vestjyllands Politi
ef-
ter at have frataget borgeren dennes tøj
straks burde have sik-
ret borgeren en mulighed for at dække sig til og beskytte sin
blufærdighed, i det mindste eksempelvis gennem udlevering af
et tæppe eller lignende, indtil det var forsvarligt at udlevere tøjet
igen.
Rigsadvokaten er desuden bekendt med en verserende sag, der
dog falder tidsmæssigt uden for den periode, der er angivet i
spørgsmålet. Sagen vedrører et civilt søgsmål for brud på
EMRK artikel 3 i forbindelse med politiets visitation af en bor-
ger den 31. maj 2021. Københavns Politi blev den 19. januar
2023 frifundet i byretten, men sagen er anket og afventer pt. be-
rammelse ved Østre Landsret.”
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Den Uafhængige Politiklagemyndighed (Politiklage-
myndigheden), der har oplyst følgende:
”Politiklagemyndigheden kan oplyse, at Den Europæiske Men-
neskerettighedskonvention er inkorporeret i dansk lovgivning,
herunder i straffeloven, politiloven og bekendtgørelser mv., der
samlet set danner den retlige ramme for Politiklagemyndighe-
dens afgørelser. I en klage over politiets magtanvendelse vil Po-
litiklagemyndigheden eksempelvis vurdere, hvorvidt magtan-
vendelsen i situationen var proportional og i overensstemmelse
med politilovens bestemmelser.
Politiklagemyndigheden kan endvidere oplyse, at i sager, hvor
en klager gør gældende, at en situation har været nedværdigende
og/eller krænkende, kan Politiklagemyndigheden udtale kritik
eller finde forholdet uhensigtsmæssigt, uden at der henvises til
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Politiklage-
myndigheden kan endvidere udtale kritik eller finde et forhold
uhensigtsmæssigt, selvom forholdet ikke findes at være af en
sådan karakter, at der er grundlag for at statuere en egentlig
Side 4/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om, hvor ofte det er sket, at domstolene, DUP eller andre myndigheder fra 2012 til 2020 har konstateret, at adfærd udvist af polititjenestemænd har krænket EMRK artikel 3
krænkelse af artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention.”
Side 5/5