Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2659512_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
8. februar 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Julie Biel Iwers
Sagsnr.: 2023-0030-8126
Dok.:
2692377
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 55 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 55 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. januar 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Natasja Walbom
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/9-22 fra SAVN, vedrørende muligheden for at få besøg af og holde kontakten til pårørende, hvis man sidder i arresten
Spørgsmål nr. 55 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vi
ministeren kommentere henvendelsen af xx fra SAVN og
forholde sig til de forskellige problemstillinger, der rejses i hen-
vendelsen i forhold til muligheden for at få besøg af og holde
kontakten til pårørende, hvis man sidder i arresten. Vil ministe-
ren endvidere redegøre for, hvordan ministeren forholder sig til
de i henvendelsen angivne forslag bl.a. om en hjemmeside for
hele Kriminalforsorgen, hvorigennem man kan bestille besøgs-
tilladelser og finde informationer om relevante regler og tilbud.
Og om ministeren er indstillet på at se på, om det er muligt at
justere de nuværende regler i forhold til besøgstilladelse, så der
f.eks. kan tillades flere opkald, besøg af flere personer end 2 el-
ler besøg af længere varighed, hvis arrestanten har børn?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”1.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har ved besvarelsen lagt
til grund, at spørgsmålet relaterer sig til adgangen til besøg og
telefonering for varetægtsarrestanter, som ikke er underlagt
brev- og besøgskontrol efter politiets bestemmelse i medfør af
retsplejelovens regler herom.
2.
I den henvendelse, der henvises til i spørgsmålet, gives der
bl.a. udtryk for manglende forståelse for omfanget af pårørendes
mulighed for at besøge varetægtsarrestanter. Det anføres i den
forbindelse, at en varetægtsarrestant kun har tilladelse til to
ugentlige besøg af halvanden times varighed.
Det fremgår bl.a. af retsplejelovens § 771, stk. 1, at en vare-
tægtsarrestant kan modtage besøg i det omfang, opretholdelse af
orden og sikkerhed i varetægtsfængslet tillader det.
Det følger videre af reglerne i varetægtsbekendtgørelsen, at en
varetægtsarrestant med visse undtagelser har ret til besøg, så
ofte forholdene tillader det. Kriminalforsorgen kan således for-
byde besøg, hvis dette i det enkelte tilfælde findes påkrævet af
ordens- og sikkerhedsmæssige grunde, eller bestemme, at et be-
søg skal gennemføres under overværelse af personalet, hvis det
ligeledes af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn findes på-
krævet.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/9-22 fra SAVN, vedrørende muligheden for at få besøg af og holde kontakten til pårørende, hvis man sidder i arresten
Besøgstiden må ikke være kortere end en halv time, og længe-
revarende besøg skal tillades i det omfang, forholdene tillader
det. Det angivne tidsrum for varigheden
af besøg er således ”mi-
nimumsbesøgstiden”.
Varetægtsarrestanter i kriminalforsorgens
institutioner bliver som udgangspunkt tilbudt mindst ét ugentligt
besøg af mindst én times varighed. Muligheden for at give tilla-
delse til udvidet besøg bør bl.a. overvejes, når der ønskes tilla-
delse til besøg af børn, og sådanne anmodninger bør så vidt mu-
ligt imødekommes, hvis børnene er nærtstående til den indsatte.
Det bemærkes i den forbindelse, at personale- og kapacitets-
mæssige ressourcer kan gøre, at det ikke er muligt at tilbyde de
indsatte udvidet besøg.
3.
I henvendelsen gives der endvidere udtryk for manglende for-
ståelse for de begrænsninger, der er i forhold til antallet af besø-
gende til en varetægtsarrestant. Det anføres bl.a., at varetægts-
arrestanter kun må få besøg af tre voksne og to børn ad gangen,
og at man ikke kan få dette ændret til tre børn og to voksne.
Det bemærkes hertil, at kriminalforsorgsområdet efter reglerne
i varetægtsbekendtgørelsen under hensyn til forholdene i den
enkelte institution, og i det omfang ordens- eller sikkerheds-
mæssige hensyn taler herfor, bl.a. kan fastsætte begrænsninger
med hensyn til antallet af personer, der samtidig kan besøge va-
retægtsarrestanten. Det kan i den forbindelse oplyses, at der som
udgangspunkt maksimalt må være tre besøgende pr. besøg, og
at kun to besøgende må være over 18 år. Der kan dog, hvis lo-
kaleforholdene tillader det, gives tilladelse til maksimalt fem be-
søgende pr. besøg, hvis arrestanten har mere end to mindreårige
børn. Der kan fortsat kun være to besøgende over 18 år.
4.
Der gives desuden udtryk for manglende forståelse for, hvor-
for en varetægtsarrestant kun kan få tilladelse til to ugentlige
telefonopkald af 15 minutters varighed, når dømte har en videre
adgang til at telefonere. Der spørges endvidere til baggrunden
for, at varetægtsarrestanter ikke kan få lov til at ringe fra cellen.
Det skal hertil bemærkes, at varetægtsarrestanter efter reglerne
i varetægtsbekendtgørelsen kan få tilladelse til at føre telefon-
samtaler, hvis forbindelse gennem brevveksling ikke uden væ-
sentlig ulempe kan afventes og i det omfang, det er praktisk mu-
ligt. Telefonsamtaler kan nægtes, hvis dette findes nødvendigt
af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn.
Anmodninger om at føre telefonsamtaler med forsvareren imø-
dekommes i almindelighed.
Det bemærkes videre, at varetægtsarrestanters telefonsamtaler
påhøres eller aflyttes uden retskendelse, medmindre dette ikke
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/9-22 fra SAVN, vedrørende muligheden for at få besøg af og holde kontakten til pårørende, hvis man sidder i arresten
findes nødvendigt ud fra ordens- eller sikkerhedsmæssige hen-
syn. Dette gælder dog ikke samtaler med forsvareren.
At det skal være
”praktisk muligt” at gennemføre telefonsamta-
ler indebærer, at det enkelte arresthus kan fastsætte begrænsnin-
ger med hensyn til hyppighed og varighed under hensyn til de
personaleressourcer, der skal til for at kunne påhøre eller aflytte
telefonsamtalerne. Det følger således af reglerne i varetægtsbe-
kendtgørelsen, at kriminalforsorgsområdet under hensyn til for-
holdene i den enkelte institution kan fastsætte regler om den
praktiske gennemførelse af varetægtsarrestanters adgang til at
føre telefonsamtaler, herunder om ovennævnte begrænsninger
under hensyn til de personaleressourcer, der medgår til påhør
eller aflytning af samtalerne.
For så vidt angår den manglende adgang til at telefonere fra cel-
len bemærkes, at det ifølge straffeloven er strafbart for en vare-
tægtsarrestant uretmæssigt at besidde en mobiltelefon i et arrest-
hus. Kriminalforsorgen giver allerede af den grund ikke tilla-
delse til, at varetægtsarrestanter kan have en telefon i cellen.
5.
Endelig udtrykkes der i henvendelsen frustration over, at den
nævnte pårørende efter anke af en dom fortsat er undergivet de
regler, som gælder for varetægtsarrestanter. Det skal hertil be-
mærkes, at en varetægtsarrestant, som modtager dom i 1. instans
og herefter anker dommen, og hvor retten bestemmer, at den på-
gældende skal forblive varetægtsfængslet under anken, fortsat
er at betragte som varetægtsarrestant og derfor behandles efter
de regler, der gælder for varetægtsarrestanter.
6.
For så vidt angår forslaget om at etablere en central besøgs-
hjemmeside for hele kriminalforsorgen kan direktoratet oplyse,
at et sådant tiltag på nuværende tidspunkt er under overvejelse.
I forhold til information om relevante regler og tilbud kan det
videre oplyses, at der på nuværende tidspunkt er tilgængelig in-
formation om mulighed for besøg under den enkelte institution
på kriminalforsorgens hjemmeside. Samtidig kan det oplyses, at
der aktuelt er ved at blive udarbejdet forslag til generel informa-
tion til brug for besøg i alle kriminalforsorgens institutioner med
henblik på offentliggørelse
på kriminalforsorgens hjemmeside.”
Side 4/4