Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2755190_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
26. september 2023
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Freja Bache Linnebjerg
Loop
Sagsnr.: 2023-0030-8651
Dok.:
2882132
Besvarelse af spørgsmål nr. 537 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 537 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. april 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm., om danske myndigheder anvender bevisstandarder, der svarer til de bevisstandarder, som EMD har forudsat i sine afgørelser vedrørende EMRK artikel 3, ved anmeldelser om vold m.v. begået af politiet
Spørgsmål nr. 537 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvorvidt danske myndigheder ved be-
handlingen af klager og anmeldelser om vold eller overdreven
magtanvendelse begået af polititjenestemænd anvender bevis-
standarder, der svarer til de bevisstandarder, som EMD har for-
udsat i sine afgørelser vedrørende EMRK artikel 3 gennem de
seneste godt 20 år, herunder i præmis 83 i Bouyid mod Belgien
afgjort af EMD den 28. september 2015 under sagsnummer
23380/0, hvori EMD bl.a. anfører: “On this latter point the Court
has explained that where the events in issue lie wholly, or in
large part, within the exclusive knowledge of the authorities, as
in the case of persons within their control in custody, strong pre-
sumptions of fact will arise in respect of injuries occurring du-
ring such detention. The burden of proof is then on the Govern-
ment to provide a satisfactory and convincing explanation by
producing evidence establishing facts which cast doubt on the
account of events given by the victim”?.”
Svar:
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 3 forby-
der bl.a. umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. EMRK
artikel 1 pålægger de kontraherende stater at sikre enhver person under deres
jurisdiktion konventionens rettigheder. Hvis en person fremfører en rimeligt
begrundet påstand om, at vedkommende uretmæssigt og i strid med EMRK
artikel 3 har været udsat for alvorlig mishandling begået af politiet eller an-
dre myndighedspersoner, følger det forudsætningsvist af EMRK artikel 3
sammenholdt med artikel 1, at der skal foretages en effektiv og officiel un-
dersøgelse af forholdene, jf. Jon Fridrik Kjølbro, Den Europæiske Menne-
skerettighedskonvention for praktikere, 6. udgave (2023), side 310.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (Domstolen) har ved bl.a.
dom af 28. september 2015 i sagen
Bouyid mod Belgien
angivet et særligt
princip, som finder anvendelse i sager om krænkelser af borgerens rettighe-
der efter EMRK artikel 3, hvor kun myndighederne har viden om de omtvi-
stede begivenheder eller dele deraf. Staten skal i sådanne sager give en til-
fredsstillende og overbevisende forklaring ved at fremlægge beviser, der
fastslår fakta, som rejser tvivl om klagers beskrivelse af begivenhederne.
Hvis der på baggrund af myndighedernes undersøgelse af forholdene vur-
deres at foreligge en krænkelse, har den pågældende borger krav på oprejs-
ning. Oprejsning kan bestå i, at der søges gjort et tjenstligt eller strafferetligt
Side 2/6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm., om danske myndigheder anvender bevisstandarder, der svarer til de bevisstandarder, som EMD har forudsat i sine afgørelser vedrørende EMRK artikel 3, ved anmeldelser om vold m.v. begået af politiet
ansvar gældende mod den eller de involverede myndighedspersoner, eller at
den pågældende borger kan opnå kompensation i form af erstatning og vej-
ledes behørigt om adgangen dertil.
Domstolen har udtalt, at statens ansvar under EMRK, som udspringer af
handlinger foretaget af dens organer, repræsentanter og ansatte, ikke er at
forveksle med de nationale juridiske spørgsmål om individuelt strafferetligt
ansvar, der undersøges ved de nationale domstole, jf. Domstolens dom af
10. juli 2011 i sagen
Avsar mod Tyrkiet,
præmis 284. I den forbindelse be-
mærkes, at det førnævnte særlige princip ikke herved er det samme, som
skal anvendes ved vurderingen af, hvorvidt der kan gøres et strafferetligt
ansvar gældende over for den enkelte polititjenestemand. Det almindelige
strafferetlige princip om, at enhver rimelig begrundet tvivl skal komme den
tiltalte til gode, gælder således også i sager mod polititjenestemænd og andre
myndighedspersoner.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Den Uafhængige Politiklagemyndighed (Politiklagemyndighe-
den) om, hvordan klager og anmeldelser om vold eller overdreven magtan-
vendelse begået af polititjenestemænd behandles. Politiklagemyndigheden
har oplyst følgende:
”Når Politiklagemyndigheden undersøger en adfærdsklagesag
eller efterforsker en straffesag, iværksættes en så tilbundsgående
undersøgelse/efterforskning, som det er muligt i den konkrete
sag. Politiklagemyndigheden undersøger/efterforsker herunder,
om der kan tilvejebringes oplysninger, der med den fornødne
bevismæssige sikkerhed understøtter eller afkræfter klage-
rens/anmelders beskrivelse/opfattelse af episoden.
Hvilke undersøgelses- eller efterforskningsskridt, der iværksæt-
tes, afhænger af den konkrete sag. Når Politiklagemyndigheden
indleder undersøgelse/efterforskning i en klage/anmeldelse,
vurderes det i samarbejde mellem en efterforsker og en jurist,
hvilke efterforskningsskridt der skal iværksættes.
De efterforskningsskridt, der typisk foretages, er afhøring af kla-
ger/anmelder, afhøring af vidner, indhentelse af videooptagelser
og videoovervågning, indhentelse af lydfiler og radiokorrespon-
dance, indhentelse af lægelige oplysninger, afhøring af indkla-
gede/anmeldte og indhentelse af sagsmateriale fra politikredsen.
Side 3/6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm., om danske myndigheder anvender bevisstandarder, der svarer til de bevisstandarder, som EMD har forudsat i sine afgørelser vedrørende EMRK artikel 3, ved anmeldelser om vold m.v. begået af politiet
I straffesager forestår Politiklagemyndigheden efterforskningen
i sagen, jf. retsplejelovens § 1020 a, stk. 2, hvorefter Politikla-
gemyndigheden sender en redegørelse i sagen til statsadvokaten
med henblik på statsadvokatens afgørelse af tiltalespørgsmålet.
Redegørelsen indeholder en gennemgang af efterforskningen og
oplysninger om de faktiske omstændigheder af betydning for sa-
gens afgørelse, og redegørelsen indeholder som udgangspunkt
også en vurdering af vægtningen af de fremkomne beviser.
I adfærdsklagesager træffer Politiklagemyndigheden endelig af-
gørelse, jf. retsplejelovens § 1019 m. Politiklagemyndigheden
lægger i den forbindelse som nævnt ovenfor vægt på, om de til-
vejebragte oplysninger i sagen understøtter eller afkræfter kla-
gen. Det kan oplyses, at beviskravene i adfærdsklagesager er
høje og nærmer sig beviskravene for domfældelse i straffesager,
hvor princippet om, at enhver rimelig begrundet tvivl skal
komme den tiltalte (i adfærdsklager den indklagede) til gode,
finder anvendelse. Dette skal blandt andet ses i lyset af, at Poli-
tiklagemyndighedens afgørelser er endelige, og at udtalelse af
kritik kan have tjenstlige konsekvenser for den indklagede.
Politiklagemyndigheden kan desuden oplyse, at der i Politikla-
gemyndighedens årsberetninger (tilgængelige på Politiklage-
myndighedens hjemmeside) fremgår referater af sager, som
myndigheden har undersøgt/efterforsket.
Det kan endvidere oplyses, at Institut for Menneskerettigheder
har iværksat en undersøgelse af den danske politiklageordning
med temaet ”Hvordan
Politiklagemyndigheden foretager en ef-
fektiv efterforskning og vurdering af, om en borger er blevet be-
handlet i strid med forbuddet mod nedværdigende, umenneske-
lig behandling eller tortur efter Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonventions artikel 3.
Politiklagemyndigheden er i løbende dialog med instituttet i for-
bindelse med undersøgelsen og har indtil videre bl.a. bidraget til
undersøgelsen ved at deltage i møder med instituttet, ved at give
instituttet information og materiale om myndighedens sagsbe-
handlingsprocesser samt ved at imødekomme instituttets an-
modning om aktindsigt i et bredt udsnit af Politiklagemyndig-
hedens sager. Instituttet har endvidere i marts 2023 foretaget in-
terviews af 11 medarbejdere i Politiklagemyndigheden.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet også indhentet
en udtalelse fra Rigsadvokaten om, hvordan klager og anmeldelser om vold
eller overdreven magtanvendelse begået af polititjenestemænd behandles.
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
Side 4/6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm., om danske myndigheder anvender bevisstandarder, der svarer til de bevisstandarder, som EMD har forudsat i sine afgørelser vedrørende EMRK artikel 3, ved anmeldelser om vold m.v. begået af politiet
”Klager
og anmeldelser om vold eller overdreven magtanven-
delse begået af polititjenestemænd behandles af Den Uaf-
hængige Politiklagemyndighed. I straffesager forestår Politikla-
gemyndigheden efterforskningen i sagen, jf. retsplejelovens §
1020 a, stk. 2, hvorefter Politiklagemyndigheden sender en re-
degørelse i sagen til statsadvokaten med henblik på afgørelse af
tiltalespørgsmålet.
Ved behandling af klager over statsadvokatens afgørelse om
ikke at rejse tiltale i sager om vold eller overdreven magtanven-
delse begået af polititjenestemænd bruger Rigsadvokaten i sin
vurdering af, om der er foretaget de fornødne efterforsknings-
skridt, bl.a. principper tilsvarende det, der fremgår af Den Euro-
pæiske Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Bouyid mod
Belgien.
Såfremt statsadvokaten rejser tiltale i sagen, vil retten tage stil-
ling til beviserne i sagen i medfør af navnlig retsplejelovens ka-
pitel 78, herunder § 880 som omhandler bevisbedømmelsen.
Ved en domfældelse vil det være muligt for forurettede at få be-
handlet eventuelle erstatningskrav, herunder et erstatningskrav
for tort, under selve straffesagen, jf. retsplejelovens kapitel 89,
herunder §§ 991-992 om påtale af borgerlige krav under straffe-
sager. Såfremt straffesagen i øvrigt måtte give anledning til er-
statningskrav vil principper tilsvarende det, der fremgår af Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Bouyid
mod Belgien i fornødent omfang indgå i behandlingen af så-
danne krav.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet om, hvordan erstatningssager uden for
strafferetsplejen behandles:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at politikredsene i 1. instans bl.a. træf-
fer afgørelse om erstatningskrav fra borgere, som ikke er omfat-
tet af retsplejelovens kapitel 93 a
dvs. erstatningskrav uden for
strafferetsplejen. Disse erstatningssager kan påklages til Rigs-
politiet. Rigspolitiet træffer afgørelse i 1. instans i sager om er-
statningskrav fra private for skader forvoldt af Rigspolitiets an-
satte. Disse sager kan i stedet påklages til Justitsministeriet.
Politiets behandling af borgeres sager om erstatningskrav uden
for strafferetsplejen sker i henhold til cirkulære nr. 9651 af 1.
juli 2021 om politiets behandling af erstatningskrav fra private
(herefter cirkulæret).
Side 5/6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm., om danske myndigheder anvender bevisstandarder, der svarer til de bevisstandarder, som EMD har forudsat i sine afgørelser vedrørende EMRK artikel 3, ved anmeldelser om vold m.v. begået af politiet
Det følger bl.a. af § 3 i cirkulæret, at politikredsenes og Rigspo-
litiets beslutninger om erstatningskrav træffes på grundlag af
dansk rets almindelige erstatningsregler, herunder erstatnings-
ansvarsloven. Politiet er som følge heraf ansvarlig for skader el-
ler tab, der skyldes fejl og forsømmelser fra politiets side, hvis
disse fejl og forsømmelser er årsag til den skade eller det tab,
der er indtrådt, ligesom skaden eller tabet skal være påregneligt.
Den erstatningssøgende skal endvidere kunne dokumentere sit
tab.
Hvis en borger anmoder politikredsene eller Rigspolitiet om er-
statning for krænkelse af Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention (EMRK), vil politikredsene og Rigspolitiet i be-
handlingen af et sådant erstatningskrav i relevant og fornødent
omfang inddrage praksis fra Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstol (EMD), herunder at der f.eks. er en videre ad-
gang til tortlignende
godtgørelse (”non-pecuniary damage”) for
overtrædelse af EMRK end efter de almindelige danske erstat-
ningsretlige regler.”
Side 6/6