Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2698500_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
28. april 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Anne Louise Bengt Je-
spersen
Sagsnr.: 2023-0030-8643
Dok.:
2795103
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 532 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 532 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Peter Hummelgaard
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om, hvorvidt fængselspersonalet i åbne fængsler reagerer på og evt. sanktionerer brugen af illegale stoffer, herunder rygning af hash og indendørs rygning generelt
Spørgsmål nr. 532 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvorvidt fængselspersonalet i åbne
fængsler reagerer på og evt. sanktionerer brugen af illegale stof-
fer, herunder rygning af hash og indendørs rygning generelt? Vil
ministeren oplyse, hvor mange gange fængselspersonalet har
gjort brug af sanktioner i tilfælde af fund af stoffer og indendørs
rygning i de åbne fængsler? Kan ministeren oplyse, om han kan
acceptere, at det ikke sanktioneres, når der fremkommer vidnes-
byrd om, at der åbenlyst ryges hash i Møgelkær Fængsel, og
hvad agter ministeren at gøre for at få stofferne ud af det åbne
fængsel? Vil ministeren endeligt oplyse om omfanget og den
konkrete karakter af resocialiserende tiltag over for indsatte i
Møgelkær Fængsel?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Ved lov nr. 445 af 9. juni 2004 og lov nr. 1726 af 27. decem-
ber 2016 er der indført henholdsvis nultolerance i forhold til ind-
tagelse og besiddelse af euforiserende stoffer i de danske fængs-
ler. Der er desuden pr. 1. april 2017 indført forbud mod rygning
indendørs i kriminalforsorgens institutioner. Derudover fremgår
det af straffuldbyrdelseslovens § 67, at der skal ikendes discipli-
nærstraf, såfremt en indsat har overtrådt reglerne i kriminalfor-
sorgens institutioner.
Sanktionering af indtagelse og besiddelse af euforiserende stof-
fer eller andre stoffer, der er forbudt efter den almindelige lov-
givning, og rygning indendørs er reguleret i straffuldbyrdelses-
lovens §§ 67 og 68 samt i bekendtgørelse om indsattes adgang
til at medtage, besidde og råde over egne genstande m.v. og
penge i kriminalforsorgens institutioner (genstandsbekendtgø-
relsen).
Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 5, at en indsat
skal ikendes disciplinærstraf ved indtagelse af euforiserende
stoffer eller andre stoffer, der er forbudt efter den almindelige
lovgivning, og at indsatte, jf. § 67, nr. 7, skal ikendes discipli-
nærstraf ved overtrædelse af straffelovgivningen, når overtræ-
delsen tillige indebærer en selvstændig krænkelse af orden eller
sikkerhed i institutionen. Derudover skal indsatte ikendes disci-
plinærstraf for besiddelse af ulovlige genstande, jf. § 67, nr. 8.
En indsat skal endvidere ikendes disciplinærstraf, jf. § 67, nr. 6,
Side 2/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om, hvorvidt fængselspersonalet i åbne fængsler reagerer på og evt. sanktionerer brugen af illegale stoffer, herunder rygning af hash og indendørs rygning generelt
2698500_0003.png
ved overtrædelse af de regler eller anvisninger, der gælder for
rygning i institutionen.
Der kan som disciplinærstraf ikendes advarsel, bøde eller straf-
celle, jf. straffuldbyrdelseslovens § 68, stk. 1.
Det følger således af gældende regler, at indsatte skal sanktio-
neres både ved besiddelse og indtagelse af euforiserende stoffer
samt ved indendørs rygning, hvor den indsatte ikke følger de
regler eller anvisninger, der gælder for rygningen i institutionen.
Kriminalforsorgen har stort fokus på, at disse regler efterleves i
alle institutioner.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har til brug for besvarelsen
af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Kriminalforsorgen
Syddanmark, som Møgelkær Fængsel hører under. Kriminalfor-
sorgen Syddanmark har oplyst, at Møgelkær Fængsel ikke kan
genkende billedet af, at det ikke sanktioneres, hvis der åbenlyst
ryges hash i Møgelkær Fængsel. Fængslet har tværtimod stort
fokus på at begrænse indtagelse og indsmugling af euforise-
rende stoffer, ligesom der sanktioneres disciplinært i tilfælde af
indsmugling, besiddelse eller indtagelse af euforiserende stof-
fer.
2. Det er ikke muligt at oplyse det præcise antal af ikendte di-
sciplinærstraffe i åbne fængsler i tilfælde af fund af euforise-
rende stoffer, idet besiddelse heraf både vil kunne registreres
under straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 7, vedrørende overtræ-
delse af straffelovgivning, og efter § 67, nr. 8, jf. genstandsbe-
kendtgørelsen. Registreringer under § 67, nr. 7, omfatter også
andre overtrædelser af straffelovgivningen, ligesom registrerin-
gen under § 67, nr. 8, også omfatter besiddelse af andre gen-
stande, der besiddes i strid med almindelig lovgivning. En
ikendt strafcelle kan således være begrundet i mere end en en-
kelt overtrædelse.
Tabellen viser endvidere antallet af disciplinærsager vedrørende
overtrædelse af de regler eller anvisninger, der gælder for ryg-
ning i institutionen.
Disciplinærsager vedrørende henholdsvis bøder og strafcelle i åbne
fængsler, herunder lukkede afdelinger, samt arrestafdelinger i åbne
fængsler i 2022
Begrundelser for ikendt disciplinærstraf
Bøder
§ 67, nr. 7, overtrædelse af straffelovgivningen
176
Strafcelle
1228
I alt
1404
Side 3/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om, hvorvidt fængselspersonalet i åbne fængsler reagerer på og evt. sanktionerer brugen af illegale stoffer, herunder rygning af hash og indendørs rygning generelt
2698500_0004.png
Begrundelser for ikendt disciplinærstraf
Bøder
§ 67, nr. 8, jf. genstandsbekendtgørelsens § 35, stk. 2, jf. § 2, stk. 1, 798
nr. 1, genstande som besiddes i strid med almindelig lovgivning,
herunder lovgivning om euforiserende stoffer.
§ 67, nr. 6, overtrædelse af de regler eller anvisninger, der følger for 618
rygning i institutionen
Det bemærkes, at tallene er trukket fra kriminalforsorgens statistiksystem den 3. april 2023. Oplysningerne er
baseret på manuelle indtastninger i kriminalforsorgens Klientsystem og afspejler de registreringer, som var fore-
taget på tidspunktet, hvor tallene blev trukket over i statistiksystemet. Der tages derfor forbehold for registrerings-
fejl og mangler, som eventuelt måtte være i Klientsystemet, da data blev trukket.
Strafcelle
881
327
I alt
1679
945
3. Indsatsen mod illegale stoffer (euforiserende stoffer eller an-
dre stoffer, der er forbudt efter den almindelige lovgivning) i
institutionerne er en integreret del af opgavevaretagelsen for kri-
minalforsorgens personale. Kriminalforsorgens personale skal
forhindre, at de illegale stoffer kommer ind i fængsler og arre-
ster. Såfremt det alligevel sker, er det personalets opgave at
finde og konfiskere det.
Som følge af de grundlæggende sikkerhedsmæssige udfordrin-
ger, der er forbundet med illegale stoffer i kriminalforsorgens
institutioner, er der et kontinuerligt fokus på at bekæmpe ind-
smugling, misbrug og handel med illegale stoffer.
Indsatsen i åbne fængsler understøttes af en række konkrete sik-
kerhedsmæssige foranstaltninger i form af f.eks. adgangskon-
trol, visitationer, anvendelse af narkotikahunde og urinprøve-
kontrol. Derudover er videoovervågning en vigtig foranstaltning
i indsatsen mod illegale stoffer og andre ulovlige effekter.
Kriminalforsorgen har ligeledes en efterretningsbaseret indsats,
som også understøtter foranstaltninger i forhold til at forhindre
og finde illegale stoffer i kriminalforsorgens institutioner.
Det bemærkes, at åbne fængsler ikke er opbygget med samme
sikkerhedsmæssige fysiske forhold for at hindre indsmugling,
undvigelse mv. som lukkede fængsler, der har perimetersikring,
visse steder ringmur, aflukkede gårdtursarealer og dronesikring,
ligesom adgangskontrol og graden af visitationer og bemanding
af personale er på et højere niveau end i åbne fængsler.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan i øvrigt oplyse, at der
pågår et generelt eftersyn af regimerne i kriminalforsorgen. Den
i flerårsaftalen besluttede gennemgang af kriminalforsorgens re-
gimer er blevet fremskyndet, og i sensommeren 2022 blev der
således igangsat et større arbejde med henblik på blandt andet at
styrke sikkerheden i alle kriminalforsorgens regimer. Gennem-
gangen fokuserer på, hvordan sikkerheden kan styrkes i åbne
fængsler og som en del af dette også de lukkede afdelinger i
Side 4/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om, hvorvidt fængselspersonalet i åbne fængsler reagerer på og evt. sanktionerer brugen af illegale stoffer, herunder rygning af hash og indendørs rygning generelt
åbent regi. Efterfølgende vil der blive kigget nærmere på de øv-
rige regimer i kriminalforsorgen. I den forbindelse vil spørgs-
målet om, hvordan man undgår indsmugling af illegale stoffer,
indgå.
4. Den kriminalitetsforebyggende indsats i kriminalforsorgens
institutioner består af en bred vifte af beskæftigelsesaktiviteter
og tiltag, herunder arbejde, uddannelse, programvirksomhed og
misbrugsbehandling, der tilsammen tager sigte på at modvirke
tilbagefald til kriminalitet.
Dømte, der afsoner i fængsel, har ret og pligt til at være beskæf-
tiget i 37 timer ugentligt. Det er et mål for kriminalforsorgen at
tilrettelægge beskæftigelsen således, at den målrettes den en-
kelte afsoners behov og personlige forhold. Flere faktorer har
indflydelse på kriminalforsorgens mulighed for at tilbyde speci-
fikke beskæftigelsesindsatser, herunder straffens længde, disci-
plinære forhold og forholdene på den enkelte institution.
I Møgelkær Fængsel er indsatte beskæftiget med blandt andet
bygningsvedligehold, skov- og parkarbejde og montage. Derud-
over er der mulighed for deltagelse i programvirksomhed, f.eks.
Anger Management, samt en række uddannelsestilbud, herun-
der bl.a. HF-fag som fjernundervisning eller i form af frigang til
forskellige kurser/uddannelser.
Det bemærkes, at indsatte, som udtrykker ønske om at deltage i
misbrugsbehandling, og som vurderes egnede hertil, tilbydes
behandling i henhold til behandlingsgarantien. Dette kan ske
som ambulant misbrugsbehandling samt på en særlig afdeling
med intensiv dagbehandling, hvor de indsatte er fuldtidsbeskæf-
tigede med misbrugsbehandlingen.”
Det er naturligvis helt uacceptabelt, hvis der ryges hash eller indtages eufo-
riserende stoffer i kriminalforsorgens institutioner, og det er afgørende, at
eventuel besiddelse og/eller brug af hash og euforiserende stoffer kontrolle-
res og sanktioneres.
Jeg ved, at kriminalforsorgen løbende har et stort fokus på at forebygge og
begrænse indsmugling og indtagelse af euforiserende stoffer. Jeg noterer
mig, at det fremgår af Direktoratet for Kriminalforsorgens bidrag ovenfor,
at Møgelkær Fængsel ikke kan genkende det billede, som spørgeren tegner
af, at det ikke sanktioneres, hvis der åbenlyst ryges hash på institutionens
område.
Side 5/5