Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2699082_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. maj 2023
Politikontoret
Pierre Nydal
2023-0030-8648
2796135
Besvarelse af spørgsmål nr. 531 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 531 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om, hvor mange strakstilhold, der er ansøgt om i 2021 og 2022
Spørgsmål nr. 531 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Siden man den 1. januar 2017 indførte § 2a i lov om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning har der været mulighed for at
meddele et strakstilhold til personer, der stalker eller på anden
måde chikanerer en anden person. Ifølge tal, som Podimo har
indhentet fra Rigsadvokaten i forbindelse med podcastserien
»På flugt fra min stalker«, er der på landsplan meddelt strakstil-
hold 13 gange i 2021 og 24 gange sidste år.
Kan ministeren bekræfte de ovennævnte tal for meddelte
strakstilhold i 2021 og 2022?
Vil ministeren redegøre for hvor mange strakstilhold, der er
ansøgt om i 2021 og 2022?
Vil ministeren redegøre for den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for ansøgninger om strakstilhold i 2021 og 2022?
Vil ministeren redegøre for kriterierne for, at der henholdsvis
bliver meddelt/gives afslag på ansøgninger om strakstilhold,
Vil ministeren redegøre for, om der er forskel på praksis for
meddelelse af strakstilhold i de enkelte politikredse?
Vil ministeren redegøre for, om de enkelte politikredse sam-
arbejder/koordinerer sagsoplysningen i konkrete stalkingsager,
hvor stalkingen og chikanen udspiller sig i 2 eller flere forskel-
lige politikredse?
Kan ministeren pege på forklaringer på, at der trods formålet
med bestemmelsen i § 2a ikke er meddelt flere strakstilhold, end
det har været tilfældet siden bestemmelsen trådte i kraft den 1.
januar 2017?
Vil ministeren se på muligheden for at ændre loven om strak-
stilhold, så bestemmelsen i § 2a også kan omfatte de sager, hvor
stalking og chikane er udøvet i nære relationer, som i dag efter
lovens forarbejder er undtaget lovens anvendelsesområde?
Er der udviklet digitale værktøjer, som personer, der er udsat
for stalking, kan benytte til dokumentation af stalkingen til brug
for ansøgning om tilhold? Hvis ja, er det så ministerens indtryk,
at forurettede i stalkingsager vejledes af politiet herom forbin-
delse med forurettedes henvendelse?
Vil ministeren se på, om tilhold og straktilhold skal hænge
sammen med en pligt for udøver til at undergive sig behandling
mod stalking og chikane?”
Svar:
1.
Stalking og chikane er alvorlige forbrydelser, og det er dybt grænseover-
skridende og intimiderende for ofre at blive forfulgt, overvåget og chikane-
ret af stalkere. Derfor ligger det mig meget på sinde som justitsminister, at
vi har velfungerende regler, der gør det muligt at sætte hurtigt og konsekvent
Side 2/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om, hvor mange strakstilhold, der er ansøgt om i 2021 og 2022
ind over for dem, der udsætter andre for gentagen uønsket kontakt, chikane
eller stalking.
Der blev under den tidligere regering iværksat en række tiltag mod stalking,
bl.a. som led i udspillet ”Bedre hjælp til ofre for stalking” fra august 2021,
som den tidligere regering præsenterede sammen med Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige og Alternativet. Det drejer sig bl.a. om indførel-
sen af en ny særskilt bestemmelse om stalking i straffeloven, bedre koordi-
nation af hjælp til stalkingofre og -udøvere samt styrkede behandlingsmu-
ligheder for stalkingudøvere.
Derudover
fremgår af regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark” fra de-
cember 2022, at regeringen vil sætte ind over for utryghedsskabende adfærd
ved bl.a. at se på muligheden for at øge brugen af tilhold. Regeringen kom-
mer derfor til at have fokus på tilholdsområdet, og jeg er derfor ikke afvi-
sende over for at se nærmere på alle gode idéer.
2.
For så vidt angår spørgsmålet om kriterierne for at meddele/give afslag
på ansøgninger om strakstilhold (underspørgsmål 4) kan Justitsministeriet
oplyse, at det fremgår af § 2 a, stk. 1, nr. 1, i lov om tilhold, opholdsforbud
og bortvisning (tilholdsloven), at et tilhold kan gives foreløbigt (et såkaldt
strakstilhold), hvis en person med rimelig grund er mistænkt for at krænke
en anden som anført i § 2, stk. 1, nr. 1. Det er således en betingelse, at den
pågældende med rimelig grund er mistænkt for at have krænket en andens
fred ved at forfølge eller genere den anden ved kontakt m.v. som anført i
tilholdslovens § 1, eller ved mod den anden at have begået strafbart forhold,
der kan sidestilles med en sådan fredskrænkelse.
Efter lovens § 2 a, stk. 1, nr. 2, er det endvidere en betingelse for at meddele
et strakstilhold, at betingelsen i § 2, stk. 1, nr. 2, er opfyldt. Det er således
en betingelse, at der er bestemte grunde til at antage, at den pågældende
fortsat vil krænke den anden som anført i nr. 1.
Herudover er det efter lovens § 2 a, stk. 1, nr. 3, en betingelse for at meddele
et strakstilhold, at personen ikke har en rimelig interesse i at kontakte den
anden.
Tilholdet skal desuden opfylde kravet om proportionalitet i lovens § 12.
Side 3/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om, hvor mange strakstilhold, der er ansøgt om i 2021 og 2022
2699082_0004.png
Det fremgår af lovens § 2 a, stk. 2, at et strakstilhold gælder indtil videre og
bortfalder, når der træffes afgørelse om tilhold efter § 2, om opholdsforbud
efter § 4 eller om tilbagekaldelse.
Det fremgår af bemærkningerne til tilholdslovens § 2 a, at et tilhold efter
den foreslåede bestemmelse omfatter de samme typer af forbud og har
samme retsvirkning som et tilhold, der meddeles efter de gældende bestem-
melser i tilholdsloven, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 19 som fremsat,
side 8.
Det fremgår desuden af bemærkningerne, at et tilhold efter § 2 a alene for-
udsættes anvendt i de situationer, hvor de tidsmæssige hensyn taler for det.
Der er således ikke grund til at træffe en foreløbig afgørelse, hvis sagsbe-
handlingen til brug for politidirektørens endelige afgørelse om tilhold eller
opholdsforbud kan afsluttes inden for samme tidsperiode, som det ville tage
at træffe den foreløbige afgørelse, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 19
som fremsat, side 10.
3.
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet udtalelser fra Rigsadvokaten og Rigspolitiet.
For så vidt angår spørgsmålet om antallet af meddelte strakstilhold i 2021
og 2022 (underspørgsmål 1), hvor mange strakstilhold der er ansøgt om i
2021 og 2022 (underspørgsmål 2), og sagsbehandlingstiden i disse sager
(underspørgsmål 3) har Rigsadvokaten oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har trukket oplysninger fra politiets sagsbe-
handlingssystem (POLSAS) om antallet af meddelte strakstil-
hold samt den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for anmod-
ninger om strakstilhold i 2021 og 2022, jf. tabel 1 nedenfor.
Tabel 1: Antal og sagsbehandlingstid for strakstilhold,
2021-2022
2021
2022
Antal strakstilhold
13
22
Dage fra anmodning til udstedelse af
strakstilhold
4
5
Bemærkninger til tabellen
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssy-
stem (POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt
statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske
data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske
ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørel-
sen, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer.
Side 4/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om, hvor mange strakstilhold, der er ansøgt om i 2021 og 2022
2699082_0005.png
Det bemærkes, at tallene i tabel 1 afviger en smule fra de tal, der
tidligere er givet til Podimo. Dette skyldes, at der er fundet to
fejlregistreringer fra 2022, der har vist sig ikke at være tilholds-
sager. Antallet af meddelte strakstilhold i 2022 er således 22 i
stedet for de 24, som er oplyst til Podimo.
Rigsadvokaten har undersøgt mulighederne for at trække oplys-
ninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om, hvor
mange strakstilhold der er ansøgt om i 2021 og 2022. Når poli-
tiet modtager en begæring om strakstilhold, registreres denne
som en begæring om tilhold, og der skelnes ved registreringen
ikke mellem, om begæringen angår et strakstilhold eller et ordi-
nært tilhold. Det er derfor ikke muligt ved elektronisk udtræk
fra POLSAS at tilvejebringe oplysninger om, hvor mange
strakstilhold
der er anmodet om i 2021 og 2022.”
4.
For så vidt angår spørgsmålet om praksis for meddelelse af strakstilhold
i de enkelte politikredse (underspørgsmål 5) har Rigsadvokaten oplyst føl-
gende:
”Rigsadvokaten har trukket oplysninger fra politiets sagsbe-
handlingssystem (POLSAS) om antallet af meddelte strakstil-
hold for perioden 2017-2022 fordelt på de enkelte politikredse,
jf. tabel 2 nedenfor.
Tabel 2: Antal meddelte strakstilhold fordelt på politikredse for perioden
2017-2022
Kreds
2017
2018
2019
2020
2021 2022
Bornholm
0
0
0
0
0
0
København
0
0
0
0
0
0
Københavns Vestegn
4
0
3
1
0
2
Nordsjælland
0
0
2
3
1
0
Midt- og Vestsjælland
0
1
1
2
0
5
Sydsjælland og Lolland-
0
0
0
0
0
0
Falster
Fyn
0
0
0
0
0
0
Syd- og Sønderjylland
0
0
3
0
0
0
Sydøstjylland
7
6
18
12
10
15
Midt og Vestjylland
0
4
3
1
1
0
Østjylland
2
0
0
0
0
0
Nordjylland
1
0
1
0
1
0
Samlet
14
11
31
19
13
22
Bemærkninger til tabellen
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssy-
stem (POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt
statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske
data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske
ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørel-
sen, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer.
Side 5/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om, hvor mange strakstilhold, der er ansøgt om i 2021 og 2022
Rigsadvokaten har desuden indhentet udtalelser fra Statsadvo-
katen i København og Statsadvokaten i Viborg vedrørende stats-
advokaternes tilsyn med de lokale politikredses behandling af
tilholdssager.
Statsadvokaterne har siden 2017 ført tilsyn med politikredsenes
behandling af sager om tilhold og strakstilhold, herunder for-
skelligheden i politikredsenes praksis for meddelelse af strak-
stilhold. Statsadvokaterne har oplyst, at der generelt er stort fo-
kus på området i politikredsene, og at kredsene i høj grad prio-
riterer at behandle anmodninger om tilhold hurtigst muligt og
inden for den interne frist på 60 dage. Da sagsbehandlingen ved-
rørende strakstilhold og ordinære tilhold i et vist omfang er den
samme, kan dette være en forklaring på, at nogle politikredse
foretrækker at anvende ordinære tilhold fremfor strakstilhold,
idet et strakstilhold efter tilholdsloven skal efterfølges af et
egentligt tilhold eller en tilbagekaldelse inden for 60 dage, jf.
tilholdslovens § 2 a, stk. 3. Statsadvokaterne har i forbindelse
hermed bemærket, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for
tilhold generelt er blevet kortere siden 2017, hvilket efter stats-
advokaternes opfattelse bl.a. kan tilskrives det større fokus, der
er kommet på at sikre hurtig og korrekt behandling af tilholds-
sager i politikredsene.
Som det fremgår af oplysningerne i tabel 2, meddeles der i Syd-
østjyllands Politi forholdsvis mange strakstilhold sammenlignet
med de øvrige politikredse. Statsadvokaten i København og
Statsadvokaten i Viborg vil derfor have fokus på at udbrede er-
faringerne fra Sydøstjyllands Politi med behandlingen af til-
holdssager og anvendelsen af strakstilhold til de øvrige kredse.”
5.
For så vidt angår spørgsmålet om samarbejde/koordination af sagsoplys-
ningen mellem de enkelte politikredse i konkrete stalkingsager, hvor stalk-
ingen og chikanen udspiller sig i to eller flere forskellige politikredse (un-
derspørgsmål 6), har Rigspolitiet oplyst følgende:
”Rigspolitiet
bemærker indledningsvis, at straffesager som ud-
gangspunkt behandles og efterforskes af den politikreds, der
geografisk dækker det område, hvor det strafbare forhold er be-
gået. Denne hovedregel kan fraviges efter en konkret aftale mel-
lem de involverede politikredse, og ved vurderingen heraf ind-
går bl.a. hensynet til retshåndhævelsens effektivitet.
Hvis der i flere politikredse verserer flere forhold mod samme
gerningsperson, træffer man som udgangspunkt beslutning om
sagens behandling, herunder eventuel samling af flere forhold i
én politikreds, i overensstemmelse med interne retningslinjer
Side 6/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om, hvor mange strakstilhold, der er ansøgt om i 2021 og 2022
om værneting og forening af straffesager udarbejdet af politi-
kredsene i henholdsvis den øst- og vestlige del af landet.
For så vidt angår sager om tilhold fremgår det af Rigsadvokat-
meddelelsens afsnit om tilhold, opholdsforbud og bortvisning
om kompetencen til at træffe afgørelse om tilhold mv., at det i
praksis oftest vil være den politikreds, hvor forurettede er bosid-
dende, der behandler en sag om tilhold mv. Det vil typisk være
der, hvor forurettede henvender sig. Det fremgår dog samtidig,
at tilholdssagen kan overlades til en anden politikreds, hvis hen-
synet til den forurettede tilsiger det. I de tilfælde, hvor en foru-
rettet lever skjult for den indklagede, må meddelelse af et tilhold
mv. således ikke kunne medvirke til, at den indklagede kan lo-
kalisere den forurettede.
Vedrører sagen en overtrædelse af et tilhold og ikke en anmod-
ning om et tilhold, vil det i praksis naturligt være den politi-
kreds, hvor gerningspersonen bor, der behandler sagen.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at det er muligt for poli-
tiet at udfinde alle sager på en person ved søgning i politiets
sagsstyringssystem (POLSAS), herunder også sager oprettet på
et hændelses- eller undersøgelsesnummer. Det vil således være
muligt for den enkelte politikreds ved en søgning i POLSAS at
se, om der tillige måtte versere en sag på en konkret person i
andre politikredse.”
6.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt der kan peges på forklaringer
på, at der trods formålet med bestemmelsen i § 2 a ikke er meddelt flere
strakstilhold siden bestemmelsens ikrafttrædelse (underspørgsmål 7), har
Rigspolitiet oplyst følgende:
”Rigspolitiet
bemærker indledningsvis, at Rigspolitiet kan hen-
holde sig til Rigsadvokatens udtalelse under pkt. 4 vedrørende
en eventuel forklaring på omfanget af meddelte strakstilhold.
Som det fremgår af Rigsadvokatens udtalelse under pkt. 4 ved-
rørende antallet af meddelte strakstilhold fordelt på politikredse,
meddeles der i Sydøstjyllands Politi forholdsvis mange strak-
stilhold sammenlignet med de øvrige politikredse. Rigspolitiet
bemærker i den forbindelse, at Sydøstjyllands Politi har oplyst,
at den øgede anvendelse af strakstilhold i politikredsen bl.a. kan
tilskrives en skærpet opmærksomhed på muligheden for at med-
dele et strakstilhold i forbindelse med den indledende sagsbe-
handling. Endvidere deltager relevante medarbejdere i politi-
kredsen løbende i seminarer og workshops arrangeret af Dansk
Stalking Center, ligesom der løbende afholdes erfaringsmøder
med deltagelse af sagsbehandlere i patruljecentrene,
Side 7/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om, hvor mange strakstilhold, der er ansøgt om i 2021 og 2022
repræsentanter fra anklagemyndigheden, Det Kriminalpræven-
tive Sekretariat og politikredsens enhed for traumeinformeret
praksis.
Rigspolitiet har noteret sig, at Statsadvokaten i København og
Statsadvokaten i Viborg vil have fokus på at udbrede erfarin-
gerne fra Sydøstjyllands Politi til de øvrige politikredse vedrø-
rende behandling af tilholdssager og anvendelsen af strakstil-
hold.”
7.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt der er udviklet digitale værk-
tøjer, som personer, der er udsat for stalking, kan anvende til at dokumentere
stalkingen, og i givet fald, om politiet yder vejledning herom (underspørgs-
mål 9), har Rigspolitiet oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har udstedt en vejledning om chikane, forfølgelse
og stalking. Det fremgår af vejledningen, at forurettede skal vej-
ledes om, at det er vigtigt at have
og kunne dokumentere
et
detaljeret overblik over historikken og omfanget af stalkingen i
forhold til en vurdering af, hvorvidt der skal udstedes et tilhold
og/eller opholdsforbud eller rejses sigtelse mod gerningsperso-
nen for stalking. Politiet skal derfor vejlede forurettede om at
lave en log over den uønskede kontakt. Det fremgår endvidere
af vejledningen, at forurettede skal vejledes om, at Dansk Stal-
king Center har udarbejdet et logskema til brug for forurettedes
registrering af uønsket kontakt. Skemaet findes på Dansk Stal-
king Centers hjemmeside.
Det er Rigspolitiets vurdering, at politikredsene i sager om stal-
king og tilhold generelt henviser forurettede til Dansk Stalking
Center med henblik på yderligere information om bl.a. det om-
talte logskema samt appen ”Skytsengel”. Appen, som er udvik-
let af Dansk Stalking Center, kan anvendes til at samle doku-
mentation for stalkingen, idet uønsket kontakt og hændelser kan
noteres og organiseres i appens log, ligesom sms’er, billeder,
lydfiler og lignende kan uploades som bilag. Loggen kan senere
deles med politiet.”
Side 8/8