Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2697931_0001.png
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 458
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. februar 2022
Politikontoret
Ted Rosenbaum
2022-0030-7101
2288083
Besvarelse af spørgsmål nr. 458 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 458 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. januar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Louise Degn Brammer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 529: Spm. om i hvilket omfang gas- og signalvåben samt våbenattrapper anvendes i bandemiljøet
Spørgsmål nr. 458 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, om signal/gaspistoler er sidestillet med
rigtige våben, og dermed om straffen er ligestillet i forhold til
overtrædelse af straffelovens § 81 a?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Efter
våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 5 og 8, jf. § 2, stk. 1, er det
forbudt uden tilladelse fra politiet at fremstille, indføre, er-
hverve, besidde, bære og anvende henholdsvis gasvåben samt
signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben. Udstyr, der
udelukkende er konstrueret til affyring af nødraketter og nød-
blus, er dog ikke omfattet af bestemmelsen. Strafmæssigt side-
stilles signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben med
gasvåben og straffes efter våbenlovens § 10, hvorefter straffe-
rammen er bøde, fængsel indtil 4 måneder og under skærpende
omstændigheder fængsel indtil 2 år.
For så vidt angår omdannede gas- og signalvåben er det Rigsad-
vokatens vurdering, at disse som udgangspunkt vil være omfat-
tet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, hvis det pågældende våben
har funktion som et almindeligt skydevåben. Dette indebærer
bl.a., at et forhold med et omdannet gas- og signalvåben efter
omstændighederne vil kunne straffes efter straffelovens § 192 a,
der vedrører overtrædelser af våbenlovgivningen under særligt
skærpende omstændigheder. Hvis forholdet henføres under
straffelovens § 192 a, er strafferammen 2 til 8 års fængsel.
Straffelovens § 192 a er en af de bestemmelser, der er omfattet
af området for anvendelsen af straffelovens § 81 a, stk. 1, hvor-
efter straffen kan forhøjes med indtil det dobbelte, hvis overtræ-
delsen har baggrund i eller er egnet til at fremkalde en konflikt
mellem grupper af personer, hvor der som led i konflikten enten
anvendes skydevåben eller anvendes våben eller eksplosivstof-
fer, som på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til
at forvolde betydelig skade. Afhængig af omstændighederne vil
et forhold med et omdannet gas- og signalvåben således kunne
blive omfattet af strafforhøjelsen i straffelovens § 81 a.”
Som det fremgår af Rigsadvokatens udtalelse ovenfor sondres der som ud-
gangspunkt ikke mellem originale våben og omdannede gas- og signalvåben
i forbindelse med straffastsættelse for overtrædelse af våbenlovgivningen.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 529: Spm. om i hvilket omfang gas- og signalvåben samt våbenattrapper anvendes i bandemiljøet
Jeg kan i øvrigt henvise til Justitsministeriets tidligere besvarelser af 18. au-
gust 2021 af spørgsmål nr. 1361 (Alm. del), af 17. september 2021 af spørgs-
mål nr. 1419 (Alm. del), af 5. november 2021 af spørgsmål nr. 30 (Alm. del)
og af 14. december 2021 af spørgsmål nr. 302 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg.
Side 3/3