Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2697901_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
27. april 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Anna Michelsen
Sagsnr.: 2023-0030-8645
Dok.:
2795161
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 527 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 527 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om, hvorvidt strafudgangspunktet for drabsforsøg begået i forbindelse med en bandekonflikt blot er 12 års fængsel
Spørgsmål nr. 527 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i relation til U.2021.617 kommentere den føl-
gende sætning til strafudmålingen: »Straffen skal fastsættes ef-
ter straffelovens § 81 a, der som nævnt finder anvendelse på lov-
overtrædelserne i forhold 5 og 6. I forarbejderne til bestemmel-
sen er det forudsat, at straffen som udgangspunkt fordobles i
forhold til den straf, der ellers ville være blevet udmålt. Drabs-
forsøg straffes efter praksis med fængsel i 6 år, når der ikke fo-
religger særlige omstændigheder, der kan bevirke nedsættelse
eller forhøjelse af straffen, jf. f.eks. Højesterets dom af 4. maj
2004 gengivet i UfR 2004.2045«, og vil ministeren på baggrund
heraf redegøre for, om strafudgangspunktet for drabsforsøg be-
gået i forbindelse med en bandekonflikt blot er 12 års fængsel?”
Svar:
Det følger af straffelovens § 237, at manddrab straffes med fængsel fra 5 år
indtil på livstid. Drabsforsøg straffes efter retspraksis som udgangspunkt
med fængsel i 6 år, medmindre der foreligger særlige omstændigheder, der
kan bevirke nedsættelse eller forhøjelse af straffen.
Efter straffelovens § 81 a, stk. 2, skal det ved fastsættelsen af straffen for en
række nærmere angivne lovovertrædelser, herunder straffelovens § 237 om
manddrab, i almindelighed indgå som en særdeles skærpende omstændig-
hed, hvis lovovertrædelsen har baggrund i eller er egnet til at fremkalde en
konflikt mellem grupper af personer, hvor der som led i konflikten enten
anvendes skydevåben eller anvendes våben eller eksplosivstoffer, som på
grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig
skade, eller begås brandstiftelse omfattet af straffelovens § 180. Bestemmel-
sen finder også anvendelse på forsøg på overtrædelse af de angivne lovover-
trædelser af straffeloven.
Det fremgår af forarbejderne, at det forudsættes, at strafudmålingsniveauet
i sager omfattet af bestemmelsen som udgangspunkt fordobles i forhold til
den straf, der ville blive fastsat af domstolene i sager, hvor § 81 a ikke finder
anvendelse. Desuden fremgår det, at fastsættelsen af straffen fortsat vil bero
på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde, og at straffelovens
almindelige regler om straffens fastsættelse mv. fortsat vil finde anvendelse
i sager omfattet af den foreslåede bestemmelse. Det gælder bl.a. straffelo-
vens § 81 om skærpende omstændigheder, § 82 om formildende omstæn-
digheder og § 83 om fastsættelse af straffen under den angivne strafferamme
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om, hvorvidt strafudgangspunktet for drabsforsøg begået i forbindelse med en bandekonflikt blot er 12 års fængsel
eller strafbortfald. Der henvises til Folketingstidende 2008-09, Tillæg A, s.
8093 samt Folketingstidende 2013-2014, tillæg A, L 112 som fremsat, s. 66-
67.
Drabsforsøg, der kan henføres under § 81 a, stk. 2, vil derved som udgangs-
punkt skulle straffes med fængsel i 12 år.
Med straffelovens § 81 a er der således givet mulighed for at straffe bl.a.
drabsforsøg, som har baggrund i eller egnet til at fremkalde en bandekon-
flikt, hårdere, end hvis dette er begået i anden sammenhæng. Jeg har i den
forbindelse noteret mig, at Rigspolitiet i serviceeftersynet af bandepakkerne,
som oversendt til Folketingets Retsudvalg den 10. februar 2022 (REU Alm.
del
bilag 159), bl.a. vurderer, at straffelovens § 81 a har vist sig at være et
meget centralt værktøj for politiet i bekæmpelsen af bandekriminalitet og
generelt vurderes at have en forebyggende og afskrækkende effekt i forhold
til bandernes konfliktrelaterede voldelige kriminalitet.
Side 3/3