Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2697897_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
27. april 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Anna Michelsen
Sagsnr.: 2023-0030-8645
Dok.:
2795161
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 526 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 526 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om, hvor mange sager anklagemyndigheden har nedlagt påstand om strafskærpelse efter straffelovens §§ 81 a og 81 b, hvor anklagemyndigheden ikke har fået medhold heri
Spørgsmål nr. 526 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, i hvor mange sager anklagemyn-
digheden har nedlagt påstand om strafskærpelse efter straffelo-
vens §§ 81 a og 81 b, hvor anklagemyndigheden ikke har fået
medhold heri, og vil ministeren redegøre nærmere for, hvilke
momenter i disse sager, der lægges til grund af retten for, at
strafskærpelse efter §§ 81 a og 81 b ikke har kunne finde anven-
delse, selvom anklagemyndigheden har påstået det? Vil mini-
steren endvidere oversende relevante sager, der afspejler den
nuværende retspraksis for begrænsningerne af anvendelsesom-
rådet for straffelovens §§ 81 a og 81 b?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Rigsadvokaten har undersøgt mulighederne for at trække op-
lysninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om antal-
let af sager, hvor anklagemyndigheden har nedlagt påstand om
strafskærpelse efter straffelovens § 81 a eller § 81 b, og hvor
anklagemyndigheden ikke har fået medhold heri.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er op-
bygget således, at der journaliseres på et journalnummer, som
knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. For hvert journal-
nummer registreres en gerningskode. I forbindelse med sagens
afslutning registreres en afgørelsestype, som angiver straffesa-
gens resultat.
POLSAS vil således kunne bruges som et redskab til at oplyse
bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgørelser der vedrører en
given lovovertrædelse. Det vil derimod ikke uden videre være
muligt at trække data af mere detaljeret karakter, f.eks. påstande
om strafskærpelse efter straffelovens § 81 a eller § 81 b.
Det er derfor ikke muligt ved elektronisk udtræk fra POLSAS at
tilvejebringe de ønskede oplysninger. Det vil således forudsætte
en meget omfattende manuel gennemgang af et meget stort antal
sager, hvis de ønskede oplysninger skal tilvejebringes.
2. Rigsadvokaten kan oplyse, at anvendelsesområdet for straffe-
lovens § 81 a blev udvidet ved lov nr. 672 af 8. juni 2017, idet
bestemmelsen blev udvidet til også at finde anvendelse i til-
fælde, hvor der ikke er en verserende konflikt mellem grupper
af personer, hvor der anvendes skydevåben mv. eller begås
brandstiftelse, men hvor de pågældende overtrædelser er egnede
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om, hvor mange sager anklagemyndigheden har nedlagt påstand om strafskærpelse efter straffelovens §§ 81 a og 81 b, hvor anklagemyndigheden ikke har fået medhold heri
til at fremkalde en sådan konflikt. Ved samme lov blev straffe-
lovens § 192 a om overtrædelse af våbenlovgivningen under
særligt skærpende omstændigheder indføjet i opregningen af be-
stemmelser i § 81 a, stk. 1, ligesom straffelovens § 81 b blev
indsat.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag
fra Statsadvokaten i Viborg, Statsadvokaten i København og
Statsadvokaten for Særlig Kriminalitet, der har foretaget hørin-
ger af Østjyllands Politi, Fyns Politi, Københavns Politi og Na-
tional enhed for Særlig Kriminalitet med henblik på at indhente
erfaringer fra embederne med tilfælde eller situationer, hvor det
typisk er vanskeligt at løfte bevisbyrden for, at straffelovens §§
81 a eller b skal finde anvendelse.
Rigsadvokaten kan på den baggrund oplyse, at det er anklage-
myndighedens umiddelbare opfattelse, at lovændringen i 2017
medførte en lempelse af beviskravene i § 81 a, idet det efter lov-
ændringen er tilstrækkeligt, at hændelsen er egnet til at frem-
kalde en konflikt.
Det er dog
uanset lovændringen
i praksis vanskeligere at
løfte bevisbyrden for, at der skal ske strafskærpelse efter § 81 a,
når konflikten vedrører mindre etablerede eller løst strukture-
rede grupper af personer. Som eksempel herpå kan nævnes til-
fælde, hvor (en af) parterne i konflikten ikke er en bande eller
rockergruppe, som monitoreres af politiet, men derimod et lø-
sere kriminelt netværk eller lignende. Dette gør sig særligt gæl-
dende i sager, hvor den rejste tiltale vedrører forhold, som ikke
har baggrund i en allerede eksisterende konflikt mellem grupper
af personer, men som alene er egnet til at fremkalde en sådan
konflikt mellem de relevante grupperinger.
Hvorvidt det fornødne bevisgrundlag for strafskærpelse efter §
81 a kan tilvejebringes, vil dog altid bero på konkrete omstæn-
digheder, der typisk ikke har direkte forbindelse til selve de
strafbare forhold i sagen.
Herudover kan bevisførelsen vanskeliggøres, hvis den tiltalte af-
viser at have et tilhørsforhold til den gruppering, som politiet
vurderer, at den pågældende er tilknyttet.
Rigsadvokaten kan som eksempel på en sag, hvor anklagemyn-
digheden ikke fik medhold i en påstand om strafskærpelse efter
straffelovens § 81 a, henvise til Vestre Landsrets dom af 2. sep-
tember 2019 trykt i Tidsskrift for Kriminalret 2019, s. 1450. I
sagen blev den tiltalte idømt 7 måneders fængsel for vold efter
straffelovens § 245, stk. 1, jf. § 247, stk. 1, jf. til dels § 21.
Landsretten fandt det ikke bevist, at forholdet havde baggrund i
eller var starten på en bandekonflikt, og forholdet blev derfor
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om, hvor mange sager anklagemyndigheden har nedlagt påstand om strafskærpelse efter straffelovens §§ 81 a og 81 b, hvor anklagemyndigheden ikke har fået medhold heri
ikke henført under straffelovens § 81 a. Landsretten lagde blandt
andet vægt på, at politiets vurdering af, at tiltalte var medlem af
eller tilknyttet Trillegårdsgruppen, i al væsentlighed var baseret
på lukkede kilder, der ikke under sagen kunne forklares nær-
mere om. Landsretten lagde desuden efter bevisførelsen til
grund, at der ikke verserede en konflikt mellem de to grupperin-
ger på gerningstidspunktet.
Når der bortses fra de bevismæssige udfordringer i relation til
løsere grupperinger eller konflikter, er der således efter ankla-
gemyndighedens opfattelse ikke generelle vanskeligheder for-
bundet med bevisførelsen i sager omfattet af straffelovens § 81
a.
Rigsadvokaten kan for så vidt angår straffelovens § 81 b oplyse,
at der efter anklagemyndighedens opfattelse ikke er generelle
bevismæssige vanskeligheder forbundet med anvendelsen
heraf.”
Side 4/4