Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2683234_0001.png
Digitaliseringsminister og minister for ligestilling Marie
Bjerres talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Samråd med justitsministeren om
menneskehandel
23. marts kl. 10.15-11.45
Folketinget
7 minutter
Besvarelse af samrådsspørgsmål F og H
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet og for samrådsspørgsmålene.
Jeg vil supplere justitsministerens svar på spørgsmål F og
H.
Som justitsministeren påpeger, så ser regeringen med stor
alvor på menneskehandel. Det er noget, vi på ingen måde
skal acceptere i Danmark.
Menneskehandel er et overgreb på basale
menneskerettigheder.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om ministerens talepapir fra samråd 23/3-2023 om menneskehandel
2683234_0002.png
Det er en grov krænkelse af den enkelte, hvor kyniske
bagmænd eksempelvis tjener penge på sårbare kvinder til
seksuel udnyttelse.
I perioden 2018-2022 har myndighederne vurderet, at 184
personer er handlet til seksuel udnyttelse i Danmark.
Størstedelen er udenlandske kvinder.
Dem skal vi hjælpe fri af bagmændene og give mulighed for
at starte en ny tilværelse.
[Svar på spm F: Initiativer til bekæmpelse af
menneskehandel og hjælp til ofrene]
Den nuværende handlingsplan til bekæmpelse af
menneskehandel fra april sidste år er den hidtil mest
ambitiøse.
Med handlingsplanen er der afsat 118,2 mio. kr. over fire år
til indsatsen med bred opbakning fra Folketinget. Det er en
markant styrkelse af området.
[Styrket opsøgende indsats]
For at bekæmpe menneskehandel til seksuel udnyttelse er
det opsøgende arbejde, der varetages af NGO’er i
prostitutionsmiljøerne, styrket. Målet er at skabe kontakt til
flere mulige ofre til seksuel udnyttelse.
1
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om ministerens talepapir fra samråd 23/3-2023 om menneskehandel
2683234_0003.png
[Stærkt myndighedssamarbejde]
En anden væsentlig indsats er at sikre et stærkt
myndighedssamarbejde.
CMM - Center mod Menneskehandel i Social- og
Boligstyrelsen - driver bl.a. et mødeforum, hvor
myndigheder på tværs af ressortområder f.eks.
Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet samles for at dele
erfaringer, tendenser og viden og samarbejde om konkrete
sager om menneskehandel.
CMM underviser desuden relevante myndigheder og
organisationer i indikatorer på menneskehandel.
[Fokus på nye metoder til rekruttering af ofre]
Menneskehandel er ikke en statisk kriminalitetsform.
Bagmænd anvender fx i stigende grad nye rekrutterings- og
udnyttelsesmetoder gennem internettet.
CMM har fokus på teknologi-faciliteret menneskehandel
sammen med relevante myndigheder og virksomheder bl.a.
PwC, META og Microsoft.
Målet er at indsamle og udbrede viden om emnet og på sigt
udvikle nye metoder til bekæmpelse af menneskehandel.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om ministerens talepapir fra samråd 23/3-2023 om menneskehandel
2683234_0004.png
CMM undersøger desuden muligheden for at udvikle et
webscraping-værktøj, der kan skrabe forskellige sex-sider
ud fra en række indikatorer.
Der er derfor med handlingsplanen allerede en omfattende
indsats for at bekæmpe menneskehandel til seksuel
udnyttelse.
[Hjælp til ofrene for seksuel udnyttelse]
I forhold til initiativer for at hjælpe ofrene ud af deres
afhængighedsforhold til bagmændene er det også et
fokusområde i handlingsplanen.
Ofre for menneskehandel i Danmark får tilbud om bistand
og støtte, herunder indkvartering samt tilbud om
sundhedsfaglig, psykologisk og juridisk bistand.
Alle ofre får desuden tildelt en kontaktperson fra CMM, som
koordinerer deres sag, og som sikrer, at de får den
nødvendige bistand.
Det specialiserede indkvarteringstilbud til kvinder handlet
til prostitution, der drives af Reden International, er styrket
med den nuværende handlingsplan.
Ofre for menneskehandel får desuden tilbud om en
forberedt hjemsendelse og reintegration i hjemlandet. Det
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om ministerens talepapir fra samråd 23/3-2023 om menneskehandel
2683234_0005.png
skal give dem et fundament for at komme fri af
handelsforholdet og videre med deres liv.
Tilbuddet består bl.a. af kompetenceudvikling, økonomisk
og social bistand i hjemlandet. Ofrene følges i op til 12
måneder.
Der har de seneste år været en stigning i antallet af ofre,
særligt thailændere, der tager imod tilbuddet og
gennemfører en forberedt hjemsendelse og reintegration.
Samlet er der allerede en omfattende indsats. Derudover
arbejdes der løbende med at udvikle indsatsen.
[Spm H: Initiativer til at sikre ofre for
menneskeudnyttelse]
I forhold til spørgsmål H om initiativer til at sikre ofre for
menneskeudnyttelse får samme rettigheder som ofre for
menneskehandel, så vil jeg supplere justitsministeren.
Som justitsministeren nævnte var baggrunden for at indføre
en ny bestemmelse om menneskeudnyttelse i straffeloven
bl.a., at det historisk har været vanskeligt at dømme
bagmænd efter straffelovens § 262 a om menneskehandel.
Personer, der er vurderet som ofre for menneskehandel, vil
få tilbud om bistand og støtte, uanset om et eventuelt
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om ministerens talepapir fra samråd 23/3-2023 om menneskehandel
2683234_0006.png
strafbart forhold konkret kan henføres til straffelovens §
262 a om menneskehandel eller § 262 b om
menneskeudnyttelse, eller der ikke rejses tiltale i en
straffesag.
Uden for det strafferetlige system er det personens egen
forklaring, der danner grundlag for vurderingen af, om en
person er offer for menneskehandel.
Det er ikke det samme som den strafferetlige vurdering af,
om en eventuel bagmand kan straffes.
Hvis der er en rimelig begrundet indikation, vurderes
personen som handlet og får adgang til bistand og støtte.
I praksis betyder det, at tvivlen kommer offeret til gode. Det
må derfor også antages, at der i denne gruppe er ofre for
menneskehandel, hvor det strafbare forhold kan henføres
under § 262 b om menneskeudnyttelse.
Tak for ordet
5