Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2693121_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
19. april 2023
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Freja Bache Linnebjerg
Loop
Sagsnr.: 2023-0030-8599
Dok.:
2782384
Besvarelse af spørgsmål nr. 486 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 486 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm., om ministeren vil overveje at se på strafferammen for særlig hensynsløs kørsel, henset til at problemet med gaderæs
Spørgsmål nr. 486 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvilke
initiativer agter justitsministeren at tage for, at de gen-
tagne tilfælde af gaderæs i Kærup Erhvervspark i Benløse og
bag Ringsted Banegård, som er fundet sted igennem den seneste
tid, kan bringes til ophør?”
Svar:
1.
Vanvidskørsel
herunder særlig hensynsløs kørsel
er foragt for både
vores fællesskab og menneskers liv. Dét skal vi slå hårdt ned på.
Der er de senere år iværksat flere gode initiativer for at styrke trafiksikker-
heden. Eksempelvis har et bredt flertal i Folketinget med lov nr. 534 af 27.
marts 2021 om skærpet indsats mod vanvidskørsel bl.a. skærpet straffen fir
ulovlig kap- og væddekørsel samt givet politiet mulighed for at beslaglægge
vanvidsbilisternes køretøj med henblik på konfiskation.
Ved lov nr. 290 af 27. februar 2021 blev der endvidere gennemført markante
skærpelser af straffen for overtrædelse af en række straffelovsbestemmelser,
når forholdet begås i forbindelse med vanvidskørsel. Bl.a. blev straffen for
overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt., om uagtsomt manddrab under
særligt skærpende omstændigheder skærpet med 150 pct., mens straffen for
overtrædelse af straffelovens § 249, 2. pkt., om uagtsom betydelig legems-
beskadigelse under særligt skærpende omstændigheder blev skærpet med
100 pct. Derudover blev straffen for overtrædelse af straffelovens § 252, stk.
1, om forsætlig fareforvoldelse skærpet med 50 pct. Strafskærpelserne trådte
i kraft den 1. marts 2021.
Regeringen vil fortsætte med at følge effekten af stramningerne på området
og løbende se på muligheden for at skærpe indsatsen mod vanvidskørsel.
2.
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Midt- og Vestsjællands Politi.
Midt- og Vestsjællands Politi har indledningsvis oplyst, at poli-
tikredsen kan bekræfte, at der lejlighedsvis finder gaderæs sted
i flere af politikredsens kommuner, herunder Ringsted
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm., om ministeren vil overveje at se på strafferammen for særlig hensynsløs kørsel, henset til at problemet med gaderæs
2693121_0003.png
Kommune, hvor gaderæsene ofte sker i Kærup Erhvervspark i
Benløse og bag Ringsted Banegård.
Det er politikredsens erfaring, at der ofte kommunikeres om ga-
deræs i lukkede grupper på internettet. Planlægningen er præget
af en høj grad af mobilitet, og gaderæsene kan hurtigt skifte lo-
kation, herunder også på tværs af politikredse, hvorfor der også
samarbejdes med de omkringliggende politikredse.
Midt- og Vestsjællands Politi har oplyst, at politikredsen på spe-
cifikke ugedage har iværksat en operativ indsats med synlig po-
litimæssig tilstedeværelse i de relevante områder, herunder Kæ-
rup Erhvervspark og Ringsted Banegård, for at imødegå og fo-
rebygge, at der køres gaderæs. Der foretages endvidere rutine-
mæssig færdselskontrol af køretøjer og førere. I tilfælde af over-
trædelser af færdselsloven mv. strafforfølges disse, ligesom der
gøres brug af reglerne om beslaglæggelse af køretøjer og ind-
kaldelse til bilsyn, når det vurderes relevant.
Herudover har Midt- og Vestsjællands Politi oplyst, at politi-
kredsen er i tæt dialog med kommunerne i kredsen om bl.a. vej-
tekniske forhold, der formentlig vil kunne gøre det sværere at
gennemføre gaderæsarrangementer. Politikredsen fastholder
endvidere et operativt kontroltryk i de relevante områder samt
samarbejder med relevante politikredse og kommuner for at
finde løsninger på de konkrete udfordringer med kap- og væd-
dekørsel. Det indgår bl.a. i overvejelserne, om der kan skabes
mulighed for at afvikle gaderæs på lovlig vis og under ordnede
forhold, f.eks. på lukkede områder.
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at ulovligt gaderæs defineres
som kap- og væddekørsel på offentlig vej uden forudgående til-
ladelse fra myndighederne. Rigspolitiet har i anledning af ud-
valgsspørgsmålet foretaget et dataudtræk på sigtelser på ger-
ningskoder vedrørende kap- og væddekørsel for perioden 2013-
2023.
Sigtelser på gerningskoder vedrørende kap- og væddekørsel i perioden 2013-2023
Gerning
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
81251 - Kap-
og væddekør-
-
-
-
-
-
-
-
-
26
25
7
sel
81252 - (Ud-
gået) Kap- og
64
56
37
27
31
21
40
80
16
1
-
væddekørsel
(klip)
I alt
64
56
37
27
31
21
40
80
42
26
7
Anm.: Sigtelser er opgjort på
gerningskoderne ”81251 –
Kap-
og væddekørsel” og
”81252 –
(Udgået) Kap-
og væddekørsel (klip)”
Kilde: Rigspolitiet (POLSAS). Dataudtrækket er fra den 28. marts 2023.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm., om ministeren vil overveje at se på strafferammen for særlig hensynsløs kørsel, henset til at problemet med gaderæs
På baggrund af ovenstående oversigt ses der ikke på landsplan
at være en stigning i antallet af sager vedrørende kap- og væd-
dekørsel.
Det bemærkes imidlertid, at ulovligt gaderæs også kan være re-
gistreret på andre gerningskoder, da der kan være tale om over-
trædelse af andre bestemmelser i færdselsloven, ordensbekendt-
gørelsen eller straffeloven. Ovenstående opgørelse er baseret på
tal fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS), hvorfor opgørel-
sen er behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et jour-
naliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistik-
system. Det bemærkes endvidere, at opgørelsen er baseret på
dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig.
Således vil der kunne ske ændringer afhængig af tidspunktet for
udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan fo-
rekomme efterregistreringer.”
Side 4/4