Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2696257_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
25. april 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Nathalie Mielche Spottag
Sagsnr.: 2023-0030-8597
Dok.:
2782161
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 485 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 485 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Steffen Larsen (LA).
Peter Hummelgaard
/
Natasja Walbom
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om, hvorvidt det vurderes, at koncentrationen af terrordømte på landets udrejsecentre kan blive så stor, at det udgør en trussel mod Danmarks sikkerhed
Spørgsmål nr. 485 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvorvidt det vurderes, at kon-
centrationen af terrordømte på landets udrejsecentre kan blive
så stor, at det udgør en trussel mod Danmarks sikkerhed?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”Det fremgår af den seneste Vurdering af Terrortruslen mod
Danmark fra marts 2023, at Center for Terroranalyse (CTA)
vurderer, at det er muligt, at enkelte udviste udlændinge med
sympati for militant islamisme, og hvis udsendelse fra Danmark
ikke kan effektueres, udgør en terrortrussel. Dette gælder også
udlændinge på tålt ophold i Danmark, personer udvist på grund
af fare for statens sikkerhed m.fl. Der er en koncentration af tid-
ligere terrordømte og andre muligt radikaliserede løsladte, som
er udvist i forbindelse med dom, på Udrejsecenter Kærshoved-
gård.
Det er sandsynligt, at nogle udviste terrordømte og personer
med sympati for militant islamisme vil søge at etablere nye net-
værk eller styrke eksisterende netværk med ligesindede under
ophold på Udrejsecenter Kærshovedgård. Kontakten er ikke
nødvendigvis drevet af en interesse for militant islamisme og
kan eksempelvis være motiveret af en fælles fortid og/eller sam-
menlignelige livssituationer. CTA vurderer, at personer på ud-
rejsecentret kan være særligt modtagelige over for radikalise-
ring og påvirkning fra militant islamistiske dagsordener.
Politiets Efterretningstjeneste (PET) følger nøje udviklingen i
trusselsbilledet i Danmark og iværksætter de sikkerhedsforan-
staltninger, som situationen tilsiger. Dette gælder også i forhold
til udviste terrordømte og radikaliserede, som befinder sig i
Danmark på tålt ophold eller på grund af udsendelsesvanske-
ligheder, herunder på Udrejsecenter Kærshovedgård.”
For så vidt angår antallet af terrordømte på landets udrejsecentre har Justits-
ministeriet indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministe-
riet, der har oplyst følgende:
”Til
brug for besvarelsen har Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet indhentet bidrag fra Hjemrejsestyrelsen, som har oplyst
følgende:
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om, hvorvidt det vurderes, at koncentrationen af terrordømte på landets udrejsecentre kan blive så stor, at det udgør en trussel mod Danmarks sikkerhed
Hjemrejsestyrelsen kan efter en manuel gennemgang af verse-
rende udsendelsessager oplyse, at der aktuelt opholder sig fire
terrordømte personer på et udrejsecenter i Danmark. Der er tale
om personer, som er dømt efter straffeloven §§ 114, 114 c, og
114 d.”
Den danske befolknings sikkerhed er en meget høj prioritet for regeringen.
Der er derfor også dybt problematisk, hvis udviste terrordømte eller radika-
liserede udgør en trussel mod landets sikkerhed, mens de er indkvarteret på
et udrejsecenter.
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen i forlængelse af de kom-
mende anbefalinger fra myndighederne vil se på mulige nye kontrolredska-
ber, der kan medvirke til at sikre en bedre håndtering af løsladte terrordømte
og radikaliserede personer uden lovligt ophold. Det fremgår endvidere, at
der er behov for at sætte specifikt ind for at imødegå radikalisering på ud-
rejsecentrene. Der skal
i de særlige tilfælde, hvor myndighederne finder
det nødvendigt
være bedre mulighed for, at udviste terrordømte og radi-
kaliserede udlændinge uden lovligt ophold indkvarteres særskilt.
I december 2020 blev der nedsat en særlig indsatsgruppe, den såkaldte
Bjelkegruppe. Gruppen skal komme med anbefalinger til, hvordan vi kan
styrke indsatsen over for terrordømte og radikaliserede indsatte. Bjelkegrup-
pen afgav i oktober 2021 den første delrapport. Den indeholdt en række an-
befalinger til at styrke indsatsen over for terrordømte og radikalise-
rede, mens de afsoner eller sidder varetægtsfængslet. Bjelkegruppens an-
den delrapport forventes færdiggjort inden længe. Delrapporten forventes at
indeholde anbefalinger til indsatsen omkring løsladelse og tiden derefter.
Dette arbejde omfatter også udviste udlændinge, som efter afsoning
skal indkvarteres på et udrejsecenter.
Jeg ser frem til at modtaget rapporten, så vi kan blive klogere på, hvordan
vi bedre kan sikre et fast greb om de løsladte terrordømte og radikaliserede,
når de har afsluttet deres afsoning.
Side 3/3