Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2696255_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
25. april 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Nathalie Mielche Spottag
Sagsnr.: 2023-0030-8595
Dok.:
2782124
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 484 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 484 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Steffen Larsen (LA).
Peter Hummelgaard
/
Natasja Walbom
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om, hvor mange terrordømte, der i løbet af det næste år afslutter deres afsoning og overflyttes til et udrejsecenter
Spørgsmål nr. 484 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange terrordømte, der i løbet af
det næste år afslutter deres afsoning og overflyttes til et udrejse-
center?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udta-
lelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen har ved besvarelsen taget
udgangspunkt i, hvor mange terrordømte, der i perioden fra den
22. marts 2023 til den 31. marts 2024, afslutter deres afsoning
og overflyttes til et udrejsecenter.
Direktoratet kan oplyse, at der pr. 22. marts 2023 er fire indsatte,
der aktuelt afsoner domme for overtrædelse af straffelovens §§
114-114 j, og som ved dom er udvist af Danmark. Ingen af de
fire indsatte afslutter deres afsoning ved endt straf i løbet af den
nævnte periode.
Direktoratet kan dog oplyse, at én af de fire indsatte opfylder de
tidsmæssige betingelser for prøveløsladelse efter straffelovens §
38, stk. 1, hvorefter prøveløsladelse kan ske, når to tredjedele af
straffetiden er udstået, hvis visse betingelser er opfyldt, herun-
der at den dømtes forhold ikke gør prøveløsladelsen utilrådelig.
Såfremt prøveløsladelse ikke findes utilrådeligt, vil udlændin-
gemyndighederne herefter tage stilling til, hvorvidt den pågæl-
dende skal placeres i et udrejsecenter.
Det bemærkes, at tallene over terrordømte er trukket fra direk-
toratets interne RadikaliseringsInformationsSystem (RIS), som
blandt andet trækker informationen fra Klientsystemet. Direkto-
ratet har gennemgået listen over de terrordømte registreret i RIS
og sammenholdt dem med oplysninger i Klientsystemet. Tallene
er delvist baseret på en manuel opgørelse, og der tages derfor
forbehold for eventuelle fejl.”
For så vidt angår spørgsmålet om overflytning til udrejsecentre har Justits-
ministeriet indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministe-
riet, der har oplyst følgende:
”Udlændinge-
og Integrationsministeriet kan oplyse, at en ud-
lænding, som ikke har ret til ophold i Danmark og som ikke
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om, hvor mange terrordømte, der i løbet af det næste år afslutter deres afsoning og overflyttes til et udrejsecenter
medvirker til egen udrejse, som udgangspunkt vil blive pålagt
indkvartering på et udrejsecenter.
Der findes aktuelt tre udrejsecentre i Danmark: Udrejsecenter
Kærshovedgård, Udrejsecenter Sjælsmark og Udrejsecenter
Avnstrup. De beboergrupper, som er indkvarteret på landets ud-
rejsecentre, er som udgangspunkt afviste asylansøgere, udlæn-
dinge udvist ved dom og udlændinge på tålt ophold.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere oplyse, at
udsendelsesarbejdet vedrørende udlændinge, der er udvist ved
dom, som udgangspunkt vil skulle påbegyndes et halvt år før
udlændingen har afsonet halv tid af sin straf. Det skyldes, at en
domsudvist udlænding under visse omstændigheder kan prøve-
løslades med henblik på udsendelse efter at have afsonet halv-
delen af den idømte straf. Det bemærkes, at arbejdet med at ud-
sende udviste terrordømte og radikaliserede udlændinge hånd-
teres i en operativ myndighedsgruppe bestående af repræsentan-
ter fra Kriminalforsorgen, Hjemrejsestyrelsen, PET, Justitsmi-
nisteriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet samt Uden-
rigsministeriet. Formålet med den operative myndighedsgruppe
er at sikre en koordineret og rettidig behandling af udsendelses-
sagerne, så udviste terrordømte og radikaliserede udsendes af
Danmark så tidligt som muligt.
En udvist udlænding kan derudover i visse tilfælde varetægts-
fængsles i medfør af hjemrejselovens regler efter at have afsonet
en eventuel straf, hvis dette er nødvendigt for at sikre udlændin-
gens tilstedeværelse, indtil der kan ske fuldbyrdelse af udvisnin-
gen
dog alene så længe den pågældendes udsendelsessag er
under forberedelse og fremdriften sikres med den fornødne
omhu. Hvorvidt der skal ske varetægtsfængsling er op til dom-
stolene at vurdere.
Kan en domsudvist udlænding ikke udsendes under eller i umid-
delbar forlængelse af afsoningen, og kan der ikke ske varetægts-
fængsling, vil den pågældende som udgangspunkt blive ind-
kvarteret på et af udrejsecentrene.”
Side 3/3