Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2704469_0001.png
Folketingets Retsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
10. maj 2023
Besvarelse af spørgsmål 474 (alm. del) stillet af udvalget den 21. marts
2023 efter ønske fra Peter Kofoed (DF).
Spørgsmål:
Vil ministeren - i lyset af det sociale medie TikTok's ejerforhold og de me-
get vide rettigheder og adgange på enheden, som mediet beder om - rede-
gøre for de juridiske muligheder for at forbyde en app som TikTok i Dan-
mark med det formål at stoppe eventuel kinesisk overvågning af danskere?
Svar:
Den digitale udvikling har skubbet danskernes hverdag hen på nye medier
og platforme. De såkaldte tech-giganter, som f.eks. TikTok, har fået større
betydning, hvilket rummer væsentlige udfordringer, som det er vigtigt at
adressere. Når private virksomheder indsamler store mængder data om sine
brugere, kan data, hvis den falder i de forkerte hænder, misbruges til over-
vågning, påvirkningskampagner og spredning af mis- og desinformation,
der i sidste ende kan påvirke den offentlige samtale og tilliden til vores
demokratiske institutioner.
Det er derfor vigtigt, at styrke den demokratiske kontrol med tech-gigan-
terne og skærpe ansvaret for sociale medier, idet disse medier spiller en
central rolle i demokratiet. Regeringen har samtidig en klar forventning om,
at alle online platforme, herunder TikTok, respekterer gældende lovgiv-
ning.
Som udgangspunkt har vi den principielle tilgang i Danmark, at vi ikke
forbyder specifikke virksomheder, men forbyder og sanktionerer ulovlige
handlinger. Der er en række regelsæt på tværs af ressortministerier, som
regulerer virksomheder som ByteDance, der ejer TikTok. Det bemærkes,
at ingen af disse regelsæt giver hjemmel til at forbyde en app som TikTok
i Danmark permanent med det formål at stoppe eventuel overvågning. I det
følgende redegøres dog for udvalgte regler, der regulerer virksomheder i
Danmark, og som finder eller vil finde anvendelse på online platforme som
f.eks. TikTok
Forordning om digitale markeder (DMA-forordningen) skal supplere tradi-
tionel konkurrencelovgivning ved at pålægge en række forpligtelser på de
allerstørste digitale platforme, der fungerer som såkaldte gatekeepere inden
for 10 bestemte platformstjenester, bl.a. sociale onlinenetværkstjenester og
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 474: Spm., om de juridiske muligheder for at forbyde en app som TikTok i Danmark
2/3
videodelingsplatformstjenester. Hvis TikTok som forventet bliver udpeget
i henhold til DMA-forordningen, vil TikTok være underlagt en række ob-
ligatoriske forpligtelser, herunder regler vedrørende brug, portabilitet og
adgang til data. DMA-forordningen vil dog ikke kunne tjene som rets-
grundlag for Kommissionen til at forbyde TikTok.
Forordningen for digitale tjenester (DSA-forordningen) vil finde anven-
delse fra den 17. februar 2024. Forordningen fastsætter regler om betinget
ansvarsfrihed for formidlingstjenester for det indhold, der formidles på tje-
nesterne.
DSA-forordningen indeholder regler om sanktioner for overtrædelse af for-
ordningens bestemmelser, f.eks. om at oprette anmeldelsesmekanismer.
Sanktionerne for overtrædelse af forordningen inkluderer muligheden for
at udstede påbud, bøder og tvangsbøder til digitale formidlingstjenester. I
særlige tilfælde kan det nationale tilsyn anmode den kompetente judicielle
myndighed i dens medlemsstat om at påbyde en midlertidig begrænsning
af adgangen for modtagere af den tjeneste, der er berørt af overtrædelsen,
eller, hvis dette ikke er teknisk muligt, af adgangen til udbyderen af for-
midlingstjenestens onlinegrænseflade, hvorpå overtrædelsen finder sted.
De nye regler fra EU
i DMA-forordningen og DSA-forordningen
er
gode skridt på vejen for at styrke de juridiske rammer, som sociale medier
kan operere inden for. Det er forventningen, at disse regelsæt samlet væ-
sentligt vil bidrage til at styrke tilsynet med online platforme, herunder de
særligt store online platforme.
Efter lov om produkter og markedsovervågning (produktloven) kan Sik-
kerhedsstyrelsen anmode domstolene om at blokere danske brugeres ad-
gang til en onlinegrænseflade f.eks. en hjemmeside, app eller en platform.
Blokering forudsætter, at en onlinegrænseflade ikke har fulgt Sikkerheds-
styrelsens påbud om at fjerne et farligt eller ulovligt produkt, eller at en
onlinegrænseflade gentagne gange har solgt farlige eller ulovlige produkter
via en hjemmeside eller platform. Muligheden for blokering er således ikke
knyttet op på det formål at stoppe potentiel overvågning. Blokeringen er en
såkaldt DNS-blokering og udføres af internetudbydere. Det bemærkes, at
en eventuel blokering som grundregel kun kan betragtes som værende mid-
lertidig, idet den ikke må opretholdes ud over det tidsrum, hvor grundlaget
for blokeringen er til stede.
Selskabsloven indeholder generel regulering af kapitalselskaber og finder
derfor anvendelse, uanset hvilken erhvervsaktivitet, selskaberne udøver.
Loven indeholder ikke hjemmel til at forbyde selskaber at udøve specifikke
erhvervsaktiviteter. I overensstemmelse med dansk rets almindelige prin-
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 474: Spm., om de juridiske muligheder for at forbyde en app som TikTok i Danmark
3/3
cip om kontraktfrihed er der således fri adgang til at oprette et kapitalsel-
skab med et hvilket som helst formål, medmindre der ved særlovgivning er
gjort undtagelse herfra.
Konkurrencereglerne har til formål at fremme effektiv konkurrence til gavn
for virksomheder og forbrugere. Konkurrencereglerne indeholder overord-
net primært to centrale forbud; et forbud mod konkurrencebegrænsende af-
taler mellem virksomheder og et forbud mod, at virksomheder misbruger
deres dominerende stilling. Der er ikke hjemmel i konkurrenceloven til at
forbyde en bestemt virksomhed eller bestemte tjenester at operere i Dan-
mark.
Det bemærkes, at en eventuel model for et forbud mod sociale medier som
TikTok vil skulle udformes inden for rammerne af grundloven og Dan-
marks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonventions artikel 10 om ytrings- og informationsfrihed, og de da-
tabeskyttelsesretlige regler. Det bemærkes i den forbindelse, at det f.eks.
ikke er muligt inden for rammerne af databeskyttelsesforordningen at ind-
føre et forbud mod, at brugerne af en et socialt medie kan samtykke til, at
ejeren af et socialt medie må behandle deres personoplysninger.
Det bemærkes desuden, at en arbejdsgiver inden for rammerne af sin al-
mindelige instruktionsbeføjelse over for medarbejdere har mulighed for at
begrænse brugen af TikTok på arbejdspladsen. Det har f.eks. en række
statslige institutioner, kommuner, universiteter og organisationer i Dan-
mark gjort på baggrund af en anbefaling fra Center for Cybersikkerhed.
Den demokratiske kontrol med tech-giganter og særligt sociale medier er
et emne, som ligger regeringen meget på sinde. Regeringens arbejde un-
derstøttes i den forbindelse af regeringens tech-ekspertgruppe, som arbej-
der med at identificere risici og kigge på løsninger ift. tech-giganter som
sociale medier.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov