Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2691716_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. april 2023
Databeskyttelseskontoret
Frederik Hagen Ernst
2023-0030-8577
2778819
Besvarelse af spørgsmål nr. 470 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 470 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Katrine Busch
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 470: Spm., om det er muligt at indføre TV-overvågningen i udsatte boligområder
Spørgsmål nr. 470 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om det er muligt at indføre TV-
overvågningen i udsatte boligområder, hvor der er særligt meget
kriminalitet, og hvilke udgifter der er forbundet hermed?”
Svar:
Politiet kan foretage tv-overvågning på offentlige steder i overensstemmelse
med de databeskyttelsesretlige regler i retshåndhævelsesloven. Det indebæ-
rer, at politiets tv-overvågning på offentlige steder bl.a. skal være saglig,
nødvendig og proportional.
Det følger herudover af tv-overvågningslovens § 2, stk. 2, at politiet efter
ansøgning kan give boligorganisationer og foreninger m.v., der repræsente-
rer husstandene i et boligområde, tilladelse til at foretage tv-overvågning af
det pågældende boligområde og af arealer, som ligger i direkte tilknytning
hertil, når overvågningen er væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæm-
pelse. En tilladelse kan gives for højst 5 år ad gangen.
I den forbindelse kan en kommunalbestyrelse efter drøftelse med politidi-
rektøren med henblik på at fremme trygheden foretage tv-overvågning af en
offentlig gade, vej, plads eller lignende område, som benytte til almindelig
færdsel, og som ligger i nær tilknytning til det område, der tv-overvåges i
medfør af tv-overvågningslovens § 2, stk. 2, jf. lovens § 2 a.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at
politiets overvågning af det offent-
lige rum altid vil bero på en konkret vurdering af henholdsvis
den forventede effekt og værdi af overvågningen sammenholdt
med hensynet til beskyttelsen af fysiske personers rettigheder.
Tv-overvågning på offentligt tilgængelige områder vil potentielt
medføre behandling af personoplysninger vedrørende en stor og
ikke på forhånd nærmere afgrænset kreds af personer, der fær-
des i det område, hvor overvågningen foretages. Ved denne vur-
dering skal det indgreb, der foretages i disse fysiske personers
rettigheder, stå mål med kriminalitetstruslen og effekten af over-
vågningen i det konkrete tilfælde.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 470: Spm., om det er muligt at indføre TV-overvågningen i udsatte boligområder
Rigspolitiet kan oplyse, at tv-overvågningskameraerne har styk-
pris på ca. 7.000 kr., med en forventet levetid på 5-6 år. Rigspo-
litiet skønner, at den årlige drift af kameraer herudover svarer til
ca. 40.000 kr. pr. kamera.”
Justitsministeriet kan ikke på det foreliggende grundlag vurdere, hvilke ud-
gifter der i givet fald måtte være forbundet med at opsætte tv-overvågning i
særligt udsatte boligområder.
Side 3/3