Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2700560_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. maj 2023
Strafferetskontoret
Tue Vemmelund
2023-0030-8572
2778781
Besvarelse af spørgsmål nr. 463 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 463 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 463: Spm., om ministeren vil iværksætte en uvildig undersøgelse af, hvordan påtaleopgivelse og tiltalefrafald for økonomisk kriminalitet håndteres
2700560_0002.png
Spørgsmål nr. 463 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren
på baggrund af at antallet af tiltalefrafald og
påtaleopgivelse for især sager om økonomisk kriminalitet i dag
er eksploderet efter ændringen af retsplejeloven
redegøre for,
om han vil iværksætte en uvildig undersøgelse af, hvordan på-
taleopgivelse og tiltalefrafald for økonomisk kriminalitet hånd-
teres, om snittet er i overensstemmelse med loven og hvad det
har betydet for ofrenes retssikkerhed og mulighed for erstat-
ning?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen trukket oplysnin-
ger fra de seneste fem år og til og med den 25. marts 2023, jf.
tabel 1 og 2 nedenfor.
Rigsadvokaten kan uddybende oplyse, at påtaleopgivelser og til-
talefrafald registreres i Politiets Sagsstyringssystem (POLSAS)
som en afgørelse. Tabel 2 er således en delmængde af tabel 1
fordelt på de forskellige afgørelsestyper.
Tabel 1. Antal sager eller forhold vedr. sagsområde økonomisk
kriminalitet, fordelt på år og sagstrin.
Sagstrin
Anmeldelser
Henlæggelser
Sigtelser
Tiltaler
Afgørelser
2018
64.490
18.763
42.675
27.140
32.909
2019
67.110
14.530
48.459
26.418
33.175
2020
75.783
14.657
69.576
40.381
49.026
2021
66.863
26.022
50.727
41.674
46.278
2022
72.451
42.397
60.016
54.051
59.091
2023
16.270
16.774
12.339
4.804
11.392
Tabel 2. Antal afgørelser efter retsplejelovens §§ 721 og 722 vedr.
sagsområde økonomisk kriminalitet, fordelt på år og afgørelses-
type.
Afgørelsestype
Sigtelsen grundløs - straffe-
loven (Rpl. § 721, stk. 1, nr.
1)
Sigtelsen grundløs - særlov-
givningen (Rpl. § 721, stk.
1, nr. 1)
Påtale opgivet (Rpl. § 721,
stk. 1, nr. 2)
Påtale opgivet (Rpl. § 721,
stk. 1, nr. 3)
2018
217
11
6.756
133
2019
129
18
7.407
111
2020
201
26
8.410
234
2021
251
79
11.440
1.308
2022
419
105
13.945
1.088
2023
38
15
1.408
0
Side 2/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 463: Spm., om ministeren vil iværksætte en uvildig undersøgelse af, hvordan påtaleopgivelse og tiltalefrafald for økonomisk kriminalitet håndteres
2700560_0003.png
Afgørelsestype
2018
Påtale opgivet (Rpl. § 721,
0
stk. 1, nr. 3)*
Påtale opgivet (Rpl. § 721,
0
stk. 1, nr. 4)*
Tiltale undladt med advar-
sel - straffeloven (Rpl. §
8
722, stk. 1, nr. 1)
Tiltale undladt uden advar-
sel - straffeloven (Rpl. §
1
722, stk. 1, nr. 1)
Tiltale undladt med advar-
sel - særlovg. (Rpl. § 722,
3
stk. 1, nr. 1 eller nr. 7)
Tiltale undladt - særlovgiv-
ningen (Rpl. § 722, stk. 1,
1
nr. 1)
Tiltalefrafald med vilkår
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 2)
3
Tiltalefrafald med vilkår
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 3)
4
Tiltalefrafald uden vilkår
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 4)
630
Tiltalefrafald uden vilkår
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 5)
25
Tiltalefrafald uden vilkår
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 6)
0
Tiltalefrafald uden vilkår
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 7)
26
Tiltalefrafald med vilkår
(Rpl. § 722, stk. 1, nr. 7)
1
Tiltalefrafald uden vilkår
(Rpl. § 722, stk. 2, jf. stk.
19
3)
Tiltalefrafald med vilkår
(Rpl. § 722, stk. 2, jf. stk.
0
3)
TOTAL
7.838
2019
0
0
18
1
1
0
9
0
577
32
0
90
1
0
0
8.394
2020
0
0
21
0
10
7
0
0
720
62
10
26
6
1
0
2021
0
0
75
10
2
8
0
4
1.479
489
0
77
2
2
0
2022
255
172
28
10
7
13
0
8
2.592
280
0
86
2
8
0
2023
192
27
4
2
1
1
0
0
193
90
0
0
2
1
0
9.734 15.226 19.018 1.974
Noter: * Fra den 1. juli 2021 til og med den 14. november 2022 er påtaleopgivelser efter rets-
plejelovens § 721, stk. 1, nr. 3 og 4, registreret på afgørelseskoden for den tidligere bestemmelse
efter retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 3. Fra den 15. november 2022 er påtaleopgivelser efter
retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 3 og 4, registreret på nye, særskilte afgørelseskoder.
Bemærkninger til tabellerne:
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POL-
SAS).
Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journalise-
rings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal bemærkes,
at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er
endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket
af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer.
Anmeldelser, henlæggelser, sigtelser, tiltaler og afgørelser er periodiseret efter, hvor-
når der i pågældende sag er foretaget anmeldelse, henlæggelse, rejst sigtelse, tiltale
eller truffet afgørelse. Der vil være en periodevis forskydning af data, da f.eks. antallet
af afgørelser i 2021 kan vedrøre tiltaler rejst i 2020.
Anmeldelser og henlæggelser er opgjort efter antal sager. Det vil sige antallet af
unikke journalnumre.
Sigtelser, tiltaler og afgørelser er opgjort efter antal forhold. Det vil sige, hvor mange
personer pr. journalnummer der er blevet sigtet, tiltalt og afgjort.
Data er opdateret pr. 25. marts 2023.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 463: Spm., om ministeren vil iværksætte en uvildig undersøgelse af, hvordan påtaleopgivelse og tiltalefrafald for økonomisk kriminalitet håndteres
2.
Det har formentlig medvirket til stigningen, at der pr. 1. juli
2021 er indført en ny bestemmelse i retsplejelovens § 721, stk.
1, nr. 3, som giver en videre adgang til at påtaleopgive sager.
Efter den nye bestemmelse kan påtale i en sag opgives, hvis
straffelovens § 10 b (om retsforfølgning af en person, som uden
for den danske stat er pålagt en sanktion for samme handling)
eller § 89 (om tillægsstraf for strafbare handlinger, der er begået
forud for en endelig dom om andre forhold, men som pådømmes
på et senere tidspunkt) ville være anvendelig, hvis sigtede var at
finde skyldig, når det skønnes, at ingen eller kun en ubetydelig
straf ville blive idømt, og at domfældelse heller ikke i øvrigt vil
være af væsentlig betydning. I den forbindelse blev det davæ-
rende nr. 3 i bestemmelsen til nr. 4.
I perioden fra den 1. juli 2021 til og med den 14. november 2022
er påtaleopgivelser efter retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 3 og 4,
registreret på afgørelseskoden for den tidligere bestemmelse ef-
ter retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 3. Fra den 15. november
2022 er påtaleopgivelser efter retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 3
og 4, registreret på nye, særskilte afgørelseskoder. Det forhold,
at det frem til den 15. november 2022 har været nødvendigt at
registrere påtaleopgivelserne efter nr. 3 og 4 på samme afgørel-
seskode, er formentlig en del af forklaringen på den markante
stigning i antallet af registrerede påtaleopgivelser på afgørelses-
koden for retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 3, fra år 2020 til årene
2021 og 2022.
Reglerne for sammenlægning af straffesager blev i 2021 ændret,
således at der i mindre grad end tidligere er mulighed for at sam-
menlægge sager til samtidig behandling, hvis det betyder, at sa-
gen dermed urimeligt forhales eller vanskeliggøres. Det er i for-
arbejderne forudsat, at der med ændringen (idet færre sager vil
blive sammenlagt) fremover vil være flere sager, hvor straffelo-
vens § 89 om tillægsstraf finder anvendelse, herunder sager hvor
der som følge af den allerede idømte straf ikke kan forventes
idømt yderligere eller kun ubetydelig straf, jf. Folketingstidende
2020-21, tillæg A, L 212 som fremsat, side 29. Denne ændring
sammenholdt med det ovenfor anførte om mulighed for at påta-
leopgive i videre omfang end tidligere i disse sager efter retsple-
jelovens § 721, stk. 1, nr. 3, har formentlig medvirket til stignin-
gen i påtaleopgivelser.
Det kan tilføjes, at der bl.a. også har været en markant stigning
i antallet af tiltalefrafald efter retsplejelovens § 722, stk. 1, nr.
4, der i vidt omfang svarer til bestemmelsen i § 721, stk. 1, nr.
3, og som giver mulighed for at meddele tiltalefrafald under til-
svarende betingelser. De ændrede regler for sammenlægning af
straffesager vil af de samme grunde formentlig også have haft
en betydning for denne stigning.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 463: Spm., om ministeren vil iværksætte en uvildig undersøgelse af, hvordan påtaleopgivelse og tiltalefrafald for økonomisk kriminalitet håndteres
Det kan desuden tilføjes, at antallet af påtaleopgivelser og tilta-
lefrafald vedrørende økonomisk kriminalitet er steget med godt
10.600 fra 2019 til 2022. Stigningen vedrører primært de fire
gerningskoder bedrageri, mandatsvig, databedrageri og hvid-
vask, der tilsammen er steget med 10.000 afgørelser i perioden.
Det skal hertil bemærkes, at anklagemyndigheden tog stilling til
tiltalespørgsmålet i ca. dobbelt så mange forhold om økonomisk
kriminalitet i 2022 som i 2019, jf. tabel 1 ovenfor. Stigningen i
påtaleopgivelser og tiltalefrafald inden for økonomisk krimina-
litet afspejler således overordnet set denne udvikling.”
Som det fremgår af Rigsadvokatens udtalelse, er der en række mulige for-
hold, der kan være med til at forklare stigningen i antal påtaleopgivelser og
tiltalefrafald. Jeg finder på den baggrund ikke grund til at iværksætte en så-
dan undersøgelse, der er nævnt i spørgsmålet.
Side 5/5