Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2692630_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
19. april 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Julie Biel Iwers
Sagsnr.: 2023-0030-8567
Dok.:
2774411
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 459 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 459 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Peter Hummelgaard
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 459: Spm. om ministeren vil sende et nyt offentligt tilgængeligt svar på spørgsmål 222, der indeholder de ikke-fortrolige oplysninger i svaret
Spørgsmål nr. 459 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af REU alm. del - svar på spørgs-
mål 222 (fortroligt), sende et nyt offentligt tilgængeligt svar på
spørgsmålet, der indeholder de ikke-fortrolige oplysninger i sva-
ret, og hvor de fortrolige oplysninger i svaret f.eks. er udeladt,
anonymiseret eller overstreget?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Fængselsstraf fuldbyrdes i fængsel eller arresthus, jf. straf-
fuldbyrdelseslovens § 20, stk. 1. Efter lovens § 21, stk. 1, fuld-
byrdes fængselsstraf normalt i fængsel. Det følger videre af §
22, stk. 1, at fuldbyrdelse af straf normalt sker i åbent fængsel.
Efter § 22, stk. 2, skal fuldbyrdelse af straffen dog ske i lukket
fængsel, når straffen er på 5 år eller mere. Fuldbyrdelsen af straf-
fen skal imidlertid også i dette tilfælde ske i åbent fængsel, hvis
det ikke findes betænkeligt efter det i øvrigt oplyste om den
dømte.
Efter § 22, stk. 3-6, kan anbringelse i lukket fængsel endvidere
ske, hvis en række nærmere opregnede betingelser er opfyldt.
Det følger f.eks. af § 22, stk. 4, nr. 1 og 2, at fuldbyrdelse af straf
i fængsel kan ske i lukket fængsel, hvis der efter de i øvrigt fo-
religgende oplysninger om den dømte og efter kriminalitetens
art er bestemte grunde til at antage, at den dømte ved anbringelse
i åbent fængsel vil undvige eller begå strafbart eller groft disci-
plinært forhold, der er åbenbart uforenelig med ophold i åbent
fængsel.
Det bemærkes, at sædelighedsdømte, herunder personer dømt
for voldtægt (med en dom af op til 5 års fængsel), som hovedre-
gel indledningsvis anbringes i visitations- og observationsafde-
lingen i Herstedvester Fængsel (visitationsordningen) med hen-
blik på, at der kan tilvejebringes det fornødne grundlag for at
træffe afgørelse om, i hvilken institution straffen skal udstås,
herunder om anbringelse skal ske i åbent eller lukket fængsel.
Nogle sædelighedsdømte placeres herefter i lukket fængsel,
f.eks. Herstedvester Fængsel, eller i Nr. Snede Fængsel (åbent
fængsel), hvor der er uddannet personale med speciale i seksu-
alforbrydere.
Personer dømt for voldtægt, hvor straffen er over 5 års fængsel,
vil som hovedregel blive anbragt i lukket fængsel.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 459: Spm. om ministeren vil sende et nyt offentligt tilgængeligt svar på spørgsmål 222, der indeholder de ikke-fortrolige oplysninger i svaret
2.
Direktoratet for Kriminalforsorgen ser med meget stor alvor
på sagen og den generelle problemstilling vedrørende undvigel-
ser fra åbent og halvåbent regi. Derfor er der igangsat en række
tiltag og undersøgelser.
Den i flerårsaftalen besluttede gennemgang af kriminalforsor-
gens regimer er blevet fremskyndet. I sensommeren 2022 blev
der således igangsat et større arbejde med at afdække og præci-
sere udfordringerne på området og styrke sikkerheden i alle kri-
minalforsorgens regimer. Fokus er, hvordan sikkerheden kan
styrkes i åbne fængsler og som en del af dette også de lukkede
afdelinger i åbent regi. Efterfølgende vil der blive kigget nær-
mere på de øvrige regimer i kriminalforsorgen.
Kriminalforsorgen har afdækket mulighederne for at iværksætte
et undervisningsforløb med fokus på sikkerhed og sikkerheds-
bevidsthed. Det er således blevet undersøgt, om der fandtes ek-
sisterende undervisningsforløb, der kunne afvikles via e-læring.
Det har tillige været overvejet, om kriminalforsorgen selv skulle
udvikle et kursus, men det er vurderingen, at det for nuværende
ikke er muligt at gennemføre et egentligt undervisningsforløb
om sikkerhedsbevidsthed for kriminalforsorgens uniformerede
personale grundet den særdeles pressede bemandingssituation,
som kriminalforsorgen aktuelt oplever.
Kriminalforsorgen har afdækket hovedudfordringerne i forhold
til konkrete undvigelser for at afdække den mest optimale løs-
ning i forhold til et eventuelt undervisningsforløb. Dette er bl.a.
sket ved sikringsteknisk gennemgang af kriminalforsorgens ma-
trikler, opfølgende tematisk tilsynsbesøg i institutionerne, den
igangværende gennemgang af undvigelser fem år tilbage samt
drøftelser i sikkerhedsorganisationen omkring, hvor og hvordan
sikkerhedsbevidstheden bedst styrkes.
På baggrund af erfaringer fra ovenstående afsluttede og igang-
værende initiativer vil det fortsatte arbejde med at styrke sikker-
heden i stedet ske ved udvikling af et koncept til understøttelse
af periodevise sikkerhedstemaer. Sikkerhedsorganisationen vil
med inddragelse af kriminalforsorgsområderne udvælge perio-
devise sikkerhedstemaer, som de enkelte matrikler skal arbejde
med som en naturlig del af den daglige opgaveløsning, herunder
via lokal dialog om sikkerhedstemaet.
Direktoratet har endvidere indskærpet praksis, herunder at en
dømt, der har begået personfarlig kriminalitet under indflydelse
af euforiserende stoffer eller alkohol, og som under afsoning i
åbent fængsel fortsætter eller genoptager sit misbrug, uden at
flere disciplinære sanktioner i relation til dette misbrug har no-
gen effekt, som hovedregel skal overføres til lukket fængsel.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 459: Spm. om ministeren vil sende et nyt offentligt tilgængeligt svar på spørgsmål 222, der indeholder de ikke-fortrolige oplysninger i svaret
Det kan desuden oplyses, at direktoratet har påbegyndt udarbej-
delsen af praksisnært materiale, der bl.a. indeholder ovennævnte
information, således at institutionernes sagsbehandling bliver
yderligere understøttet.
Direktoratet kan endelig oplyse, at Kriminalforsorgen Midt- og
Nordjylland, som Nr. Snede Fængsel organisatorisk hører un-
der, siden undvigelsen i den konkrete sag har gennemført tiltag
for at foretage en formel vurdering af indsatte, der under afso-
ningen idømmes tillægsstraffe, og hvorunder ændringer af den
indsattes sikkerhedsregime kan være aktuel.
I forlængelse heraf bemærkes desuden, at kriminalforsorgen på
baggrund af udviklingen i antallet af undvigelser fra lukkede
fængsler og arrester har besluttet at etablere en landsdækkende
uddannelse for medarbejdere i vagthavende funktion. Formålet
med uddannelsen for medarbejdere i vagthavende funktion er at
skærpe de vagthavendes faglige og personlige kompetencer i re-
lation til varetagelse af opgaver relateret til alvorlige episoder
og derved øge de vagthavendes sikkerhedsbevidsthed. Uddan-
nelsen for medarbejdere i vagthavende funktion forventes at
blive afviklet i løbet af Q3 og Q4 2023 samt Q1 2024.
3.
For så vidt angår spørgsmålet om antallet af personer dømt
for overfaldsvoldtægt, der afsoner i åbne institutioner, kan di-
rektoratet oplyse, at det via dataudtræk fra kriminalforsorgens
klientsystem alene er muligt at opgøre antallet af personer, der
er dømt for overtrædelse af straffelovens § 216 (voldtægt) og
forsøg herpå, og hvor dette er angivet som hovedkriminaliteten.
Det kan på den baggrund oplyses, at der den 6. februar 2023 var
placeret i alt 57 af disse dømte i åbne pladser, hvoraf 6 af de
dømte var placeret i udslusningsfængsler. Det bemærkes, at det
på baggrund af en stikprøve er direktoratets vurdering, at stør-
stedelen af de 57 dømte påbegyndte afsoningen i lukket institu-
tion og på et senere tidspunkt er overført til åben institution, jf.
også det anførte ovenfor om visitationsordningen for sædelig-
hedsdømte.
Oplysningerne er baseret på manuelle indtastninger i Klientsy-
stemet og afspejler de registreringer, som var foretaget på tids-
punktet, hvor tallene blev trukket. Der tages derfor forbehold for
registreringsfejl og mangler, som eventuelt måtte være i Klient-
systemet, da data blev trukket.”
Side 4/4