Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2687649_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 158
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22-02-2023
Formueretskontoret
Christina Christensen
2023-0030-8239
2709645
Besvarelse af spørgsmål nr. 158 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 158 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. januar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 446: Spm. om, hvordan ofrene i hackingsagen får adgang til erstatning, når beviserne er slettet, og i hvilket omfang ofrene er informeret om, at deres oplysninger er blevet hacket af den pågældende it-medarbejder i politiet
Spørgsmål nr. 158 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere på det forhold, at retten ikke har
bedømt erstatning til ofrene i sagen om misbrug af data-adgang
m.v., da politiet har slettet væsentlige dele af bevismaterialet,
men at spørgsmålet vedrørende erstatning nu er udskudt til Er-
statningsnævnet? Vil ministeren endvidere oplyse, om ofrene
kan forvente, at sagen prioriteres hos Erstatningsnævnet, henset
til at ofrene ikke har haft skyld i, at bevismaterialet er slettet?
Der henvises til artiklen: ”Offer for kollegas hacking ved Øst-
jyllands Politi: Jeg er skuffet over, at han ikke skal afsone mere”,
dr.dk, den 20. januar 2023.”
Svar:
1.
Retsplejelovens kapitel 89 indeholder nærmere regler om behandlingen
af borgerlige krav under straffesager. Det fremgår bl.a. af retsplejelovens §
991, at den forurettede i straffesager, som behandles uden domsmænd (f.eks.
fordi der alene bliver tale om bødestraf), kan tilkendes erstatning hos tiltalte,
når den forurettede har fremsat begæring herom over for retten. I andre straf-
fesager påhviler det anklagemyndigheden efter den forurettedes begæring at
forfølge borgerlige krav, hvis det kan ske uden væsentlig ulempe. Efter §
991, stk. 4, kan retten afvise at behandle et borgerligt krav under straffesa-
gen, når retten finder, at kravets behandling ikke kan ske uden væsentlig
ulempe.
2.
Offererstatningsloven indeholder nærmere regler om Erstatningsnævnets
behandling af ansøgninger om erstatning til personer, der har været udsat
for en straffelovsovertrædelse. Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har
Justitsministeriet derfor indhentet en udtalelse fra Civilstyrelsen, der sekre-
tariatsbetjener Erstatningsnævnet. Af udtalelsen fremgår følgende:
”Erstatningsnævnet
kan efter offererstatningsloven normalt
først behandle en ansøgning om erstatning, når straffesagen er
afsluttet og en eventuel dom i sagen er endelig.
Erstatningsnævnet kan generelt oplyse, at hvis domstolene i for-
bindelse med straffesagens behandling har taget stilling til stør-
relsen af godtgørelses- og/eller erstatningskrav fra et offer i sa-
gen (såkaldte retskrav), vil nævnet afgøre disse krav umiddel-
bart i forlængelse af ansøgningens modtagelse.
Hvis domstolene derimod ikke under straffesagens behandling i
retten har taget stilling til krav om godtgørelse og/eller
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 446: Spm. om, hvordan ofrene i hackingsagen får adgang til erstatning, når beviserne er slettet, og i hvilket omfang ofrene er informeret om, at deres oplysninger er blevet hacket af den pågældende it-medarbejder i politiet
erstatning fra et offer i sagen, vil Erstatningsnævnet skulle sags-
behandle og vurdere kravene efter ansøgning til nævnet. Nævnet
vil i den forbindelse vurdere, om betingelserne i henholdsvis of-
fererstatningsloven og erstatningsansvarsloven er opfyldt.
Prioriteringen af, hvornår en sag behandles, sker ud fra forskel-
lige kriterier. For eksempel søges de mere ukomplicerede sager,
herunder krav under 4.000 kr., og som nævnt ovenfor erstat-
ningskrav, som domstolene har prøvet, afgjort ved en særlig
hurtig procedure i forbindelse med den indledende visitering af
nye ansøgninger. For de øvrige sager, som kræver nærmere
sagsbehandling, er udgangspunktet, at de ældste sager behand-
les først.
Erstatningsnævnet har et større antal sager til behandling. Det
betyder, at nævnet ved modtagelsen af nye ansøgninger for tiden
desværre må oplyse, at ansøgeren kan forvente at høre fra næv-
net inden for 10-12 måneder.
I lyset af den lange gennemsnitlige sagsbehandlingstid begyndte
nævnet i starten af 2022 for visse sagstyper at fravige udgangs-
punktet om at behandle ansøgningerne i den rækkefølge, de
modtages. Det gælder blandt andet ansøgninger om godtgørelse
og/eller erstatning til efterladte i drabssager. Nævnet kan derud-
over i særlige tilfælde prioritere en ansøgning på baggrund af
indtægtsforhold, hvis sagsbehandlingstiden medfører konkrete,
nært forestående og alvorlige økonomiske konsekvenser for an-
søgeren. Det afhænger derfor af de konkrete omstændigheder
beskrevet i den enkelte sag, om der vil være mulighed for at pri-
oritere ansøgningen forud for de øvrige krav, der venter på at
blive behandlet af Erstatningsnævnet.”
3.
Det er vigtigt for mig, at vi som samfund tager hånd om de borgere, der
har været udsat for en forbrydelse. Heri ligger bl.a., at ofre skal have adgang
til genoprejsning i form af en rimelig godtgørelse, der kan hjælpe dem vi-
dere i livet. Offererstatningsordningen sikrer i den forbindelse, at offeret har
et retskrav på erstatning og godtgørelse fra staten, når offererstatningslovens
betingelser er opfyldt, så offeret ikke selv skal rette et civilretligt erstat-
ningskrav mod og have kontakt med den, der har forårsaget skade ved en
strafbar handling. Hvis Erstatningsnævnet tilkender erstatning og godtgø-
relse til offeret, indtræder staten i offerets krav mod skadevolderen.
De lange sagsbehandlingstider for Erstatningsnævnets behandling af ansøg-
ninger er utilfredsstillende. Derfor vil regeringen også se på muligheden for
at afsætte yderligere ressourcer til at få vendt udviklingen med stigende
sagsbehandlingstider og sagsophobning i Erstatningsnævnet.
Side 3/3