Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2687639_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
5. april 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Julie Biel Iwers
Sagsnr.: 2023-0030-8537
Dok.:
2768060
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 444 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 444 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Natasja Walbom
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i antallet af langtidsafsonere med domme på henholdsvis over og under 8 års fængsel, der er prøveløsladt efter halv tid
Spørgsmål nr. 444 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for udviklingen i antallet af langtids-
afsonere med domme på henholdsvis over og under 8 års fæng-
sel, der er prøveløsladt efter halv tid, jf. straffelovens § 40 a for
hvert af de seneste fem år, hvor tallene bedes opdelt på regions-
kontorerne og fordel på aldersgrupperne 20+, 30+ og 40+ samt
de hyppigste årsager til afslag?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Det fremgår af straffelovens § 40 a, at når halvdelen af straf-
fetiden, dog mindst 2 måneder, er udstået, kan justitsministeren
eller den, ministeren bemyndiger dertil, ud over de i § 38, stk. 2,
nævnte tilfælde beslutte, at den dømte skal løslades på prøve,
hvis hensynet til retshåndhævelsen skønnes ikke at tale imod
det, og den dømte har ydet en særlig indsats for ikke på ny at
begå kriminalitet, herunder ved at deltage i behandlingsforløb,
uddannelsesforløb, arbejdstræning eller arbejde, eller den døm-
tes forhold taler derfor.
Ordningen vedrørende tidlig prøveløsladelse kan som udgangs-
punkt anvendes, uanset hvilken kriminalitet den indsatte er dømt
for. Over for indsatte, der afsoner straffe for de groveste forbry-
delser, bør der imidlertid udvises betydelig varsomhed med at
anvende adgangen til tidlig prøveløsladelse, jf. Folketingsti-
dende 2003-04, tillæg A, L122 som fremsat, side 10. For perso-
ner, der har begået grov kriminalitet med fare for personers liv
eller helbred, eller som har deltaget i omfattende organiseret kri-
minalitet (f.eks. rockerkriminalitet), vil hensynet til retshåndhæ-
velsen således normalt tale imod løsladelse efter § 40 a.
Det er en forudsætning for prøveløsladelse efter § 40 a, at risi-
koen for tilbagefald til ny kriminalitet skønnes at være ringe.
2.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at det i praksis
som regel er indsatte i åbne fængsler, som prøveløslades efter
straffelovens § 40 a.
Direktoratet kan endvidere oplyse, at langtidsindsatte er ind-
satte, der afsoner en eller flere domme på tilsammen 8 år og der-
over.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i antallet af langtidsafsonere med domme på henholdsvis over og under 8 års fængsel, der er prøveløsladt efter halv tid
Af vedlagte tabel 1 fremgår udviklingen i antallet af dømte, der
er prøveløsladt efter straffelovens § 40 a for hvert af de seneste
5 år. Tallene er opdelt på hvert kriminalforsorgsområde og for-
delt på aldersgrupperne 20+, 30+ og 40+, samt på straflængde
på hhv. under 8 år, 8 år og derover samt det samlede antal.
Af vedlagte tabel 2 fremgår udviklingen i antallet af dømte, der
er meddelt afslag på prøveløsladelse efter straffelovens § 40 a
for hvert af de seneste 5 år. Tallene er opdelt på hvert kriminal-
forsorgsområde og fordelt på aldersgrupperne 20+, 30+ og 40+,
samt på straflængde på hhv. under 8 år, 8 år og derover samt det
samlede antal.
3.
Direktoratet for Kriminalforsorgen bemærker i forlængelse af
afslagsbegrundelserne, jf. vedhæftede tabel 3, at de fleste af de
i alt 505 meddelte afslag i den opgjorte periode, dvs. 348 afslag,
er begrundet med, at prøveløsladelse skønnes utilrådelig. Imid-
lertid er afslagsgrunden ikke oplyst i 144 af de 505 sager.
Tallene i tabel 3 er baseret på data trukket fra Kriminalforsor-
gens Klientsystem, hvorfor det vil forudsætte en manuel gen-
nemgang af sagerne for at kunne oplyse nærmere om afslags-
grunden.
Den vedlagte tabel 4 indeholder oplysninger om udviklingen i
antallet af afslag efter straffelovens § 40 a opgjort i procent, for-
delt på kriminalforsorgsområderne for hvert af de seneste 5 år.
Det fremgår heraf, at Kriminalforsorgsområde Sjælland har en
højere afslagsprocent sammenlignet med de øvrige kriminalfor-
sorgsområder, hvilket kan skyldes, at de fire kriminalforsorgs-
områder ikke har det samme antal åbne og lukkede fængsler. I
Kriminalforsorgsområde Sjælland er der således to store luk-
kede fængsler, hvoraf det ene er et specialfængsel for indsatte
med behov for psykiatrisk assistance. Området har kun ét åbent
fængsel, der i 2021 blev omdannet til et kvindefængsel med
både åbne pladser, lukkede pladser og arrestpladser. Denne sam-
mensætning af fængsler gør sig ikke gældende for de øvrige kri-
minalforsorgsområder.”
Side 3/3