Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2687606_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. april 2023
Politikontoret
Freja Bruun
2023-0030-8503
2763368
Besvarelse af spørgsmål nr. 405 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 405 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om ministeren vil redegøre, om han vil tage initiativ til en lovændring, der sikrer erstatning for det retstab, som en borger kan opleve som følge af, at politiet begår fejl, og som i sidste ende fører til, at en sag ikke føres
Spørgsmål nr. 405 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om det er fair, at klagefristen i Eli-
sabeths sag "springer" på grund af politiet, og vil ministeren re-
degøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage på baggrund af
sagen, herunder redegøre for ministerens syn på at ændre loven,
så offeret/anmelderen får en erstatning, når det ikke er forhold
hos offeret, der gør, at en sag tabes på gulvet, som beskrevet i
21 Søndag ”Elisabeths voldtægtssag blev glemt” på DR den 5.
marts 2023?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet og Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
og Rigsadvokaten skal indledningsvis bemærke, at
det er meget beklageligt, at der er sket fejl i behandlingen af de
pågældende sager. Som det fremgår nedenfor, er der i alle til-
fælde, hvor der er sket fejl, tale om beklagelige menneskelige
fejl, og sådanne fejl vil desværre aldrig helt kunne undgås. Risi-
koen for, at fejlene opstår, skal imidlertid begrænses mest mu-
ligt, og der er derfor både lokalt og centralt iværksat en række
initiativer med henblik herpå.
1.
”Elisabeth”-sagen
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har oplyst, at politikred-
sen den 23. oktober 2019 modtog en anmeldelse om, at otte ele-
ver på en højskole i perioden fra den 2. september 2019 til den
11. oktober 2019 havde været udsat for seksuelle overgreb be-
gået af en anden elev på skolen.
Politikredsen iværksatte herefter efterforskning af sagen. I den
forbindelse blev der i perioden indtil medio februar 2020 gen-
nemført afhøring af de otte elever og en lærer på højskolen. Der
blev ikke foretaget afhøring af den person, der ifølge oplysnin-
gerne i artiklen var ven til den mistænkte. I efterforskningen ind-
gik imidlertid et brev, som den mistænkte havde skrevet til de
øvrige elever på skolen, og et brev, som den mistænkte havde
skrevet til den ene af anmelderne.
Den mistænkte elev blev den 25. juni 2020 sigtet for voldtægt
efter straffelovens § 216, stk. 1, nr. 1, subsidiært efter straffelo-
vens § 216, stk. 1, nr. 2, begået mod én af de otte elever (”Eli-
sabeth”). Den sigtede blev afhørt den 20. juli 2020. Efter politi-
kredsens vurdering var det en fejl, at afhøringen og sigtelsen
ikke skete tidligere.
Side 2/14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om ministeren vil redegøre, om han vil tage initiativ til en lovændring, der sikrer erstatning for det retstab, som en borger kan opleve som følge af, at politiet begår fejl, og som i sidste ende fører til, at en sag ikke føres
Den 11. august 2020 indstillede anklagemyndigheden i Sydsjæl-
lands og Lolland-Falsters Politi i medfør af retsplejelovens §
749, stk. 2, efterforskningen i sagen vedrørende syv af de otte
elever, hvilket de syv elever og den mistænkte ved brev af 11.
august 2020 blev underrettet om.
Samme dag opgav anklagemyndigheden i Sydsjællands og Lol-
land-Falsters Politi sigtelsen vedrørende voldtægt i relation til
den ottende elev (”Elisabeth”), idet videre forfølgning ikke
fandtes at kunne føre til, at den sigtede ville blive dømt skyldig
i voldtægt, jf. retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 2. Den sigtede
blev underrettet herom ved brev af 11. august 2020.
Ved e-mail
af 19. november 2020 anmodede ”Elisabeths” bi-
standsadvokat om status i sagen. Sydsjællands og Lolland-Fals-
ters Politi blev i den forbindelse opmærksom på, at der ved en
meget beklagelig menneskelig fejl ikke var sket underretning af
”Elisabeth” og bistandsadvokaten. Politikredsen underrettede
derfor den 3. december 2020 ”Elisabeth” om afgørelsen,
lige-
som Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi ved en telefonsam-
tale den 5. december 2020 beklagede fejlen over for den pågæl-
dende.
Den manglende underretning betød, at ”Elisabeth” ikke havde
mulighed for at påklage afgørelsen til Statsadvokaten i Køben-
havn, da omgørelsesfristen efter retsplejelovens § 724, stk. 2,
var udløbet.
Ved brev af 9. december 2020 påklagede bistandsadvokaten al-
ligevel Sydsjællands og Lolland-Falsters Politis afgørelse. Uag-
tet at omgørelsesfristen var sprunget, valgte Statsadvokaten i
København at foretage en indholdsmæssig vurdering af sagen
og erklærede sig i den forbindelse enig i afgørelsen.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har ved brev af 2. marts
2023 modtaget en begæring om genoptagelse af den konkrete
sag. Der er ikke på nuværende tidspunkt taget stilling til begæ-
ringen.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har oplyst, at politikred-
sen generelt har stort fokus på behandlingen af voldtægtssager.
Det indebærer bl.a., at der ugentligt bliver udarbejdet datatræk
over verserende voldtægtssager, som efterfølgende drøftes på
møder mellem politiet og anklagemyndigheden. Det er som
følge af den konkrete sag indskærpet, at det i forbindelse med
den løbende opfølgning på de verserende sager skal sikres, at
der er fremdrift i sagsbehandlingen, og at alle relevante efter-
forskningsskridt bliver overvejet og gennemført i rette tid.
Side 3/14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om ministeren vil redegøre, om han vil tage initiativ til en lovændring, der sikrer erstatning for det retstab, som en borger kan opleve som følge af, at politiet begår fejl, og som i sidste ende fører til, at en sag ikke føres
Som led i indførelsen af den samtykkebaserede voldtægtsbe-
stemmelse, der først blev indført efter anmeldelsen af den på-
gældende sag, og iværksættelsen af tiltag i flerårsaftalen for po-
litiet og anklagemyndigheden om at forbedre forholdene for
voldtægtsofre, har Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi i
2021
ligesom landets øvrige politikredse
oprettet et tværfag-
ligt specialiseret team, der skal løfte kvaliteten af politikredsens
behandling af sager om bl.a. voldtægt.
Et væsentligt opmærksomhedspunkt i teamets arbejde er netop
at sikre, at der i anmeldte voldtægtssager, hvor det er besluttet
ikke at rejse tiltale, sker opfølgning over for den forurettede i
sagen. Opfølgningen indebærer, at der tages telefonisk kontakt
til den pågældende, som orienteres om afgørelsen og begrundel-
sen for afgørelsen. Orienteringen sker bl.a. på baggrund af data-
træk over voldtægtssager, hvor der er truffet afgørelse om, at
sigtelsen opgives. Udover at sikre telefonisk opfølgning over for
den forurettede udgør datatrækket en yderligere kontrolforan-
staltning, som har til formål at sikre, at den forurettede under-
rettes om afgørelser inden klagefristens udløb. Den ændrede
procedure vil således kunne være med til at undgå sagsbehand-
lingsfejl.
2.
”Amanda”-sagen
Københavns Vestegns Politi har om den konkrete straffesag op-
lyst, at sagen vedrørte flere forhold af blufærdighedskrænkelse
begået over en årrække mod tre forskellige forurettede, herunder
den forurettede ”Amanda”.
Københavns Vestegns Politi modtog
den 24. november 2014 anmeldelsen fra ”Amandas” søster.
”Amanda” blev afhørt dagen efter.
Den 22. april 2015 opgav Københavns Vestegns Politi påtale i
sagen vedrørende ”Amanda”.
Ved brev af 22. maj 2015 påklagede ”Amandas” advokat afgø-
relsen til Statsadvokaten i København.
Ved en gennemgang af sagen er det konstateret, at slutningsskri-
velsen til den sigtede
samt til forurettede ”Amanda” er dateret
den 22. april 2015, mens de øvrige slutningsskrivelser i sagen er
dateret den 27. april 2015. Det har ikke været muligt at fast-
lægge, hvornår de enkelte breve er afsendt til modtagerne, idet
politikredsen på tidspunktet for sagen ikke særskilt registrerede
afsendelsestidspunkter. Det er imidlertid kutyme i politikredsen,
at alle slutningsskrivelser i en sag sendes samtidig til alle parter,
hvilket også var kutyme på det pågældende tidspunkt. Det er
derfor politikredsens opfattelse, at alle breve i sagen
på trods
af forskellige brevdatoer
reelt blev afsendt den 27. april 2015.
Side 4/14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om ministeren vil redegøre, om han vil tage initiativ til en lovændring, der sikrer erstatning for det retstab, som en borger kan opleve som følge af, at politiet begår fejl, og som i sidste ende fører til, at en sag ikke føres
Sigtede modtog dog et brev, som var dateret den 22. april 2015,
hvorfor omgørelsesfristen løb fra denne dato. Det fremgik imid-
lertid af politikredsens indstilling til Statsadvokaten i Køben-
havn af 12. juni 2015, at omgørelsesfristen var den 27. juni 2015
og ikke den 22. juni 2015, hvilket beroede på en beklagelig fejl
fra politikredsens side.
Statsadvokaten i København omgjorde ved afgørelse af 26. juni
2015 politikredsens afgørelse om påtaleopgivelse og anmodede
om, at der blev rejst tiltale i sagen. Samme dag fremsendte stats-
advokaten sagen til Københavns Vestegns Politi med anmod-
ning om forkyndelse af afgørelsen inden udløbet af lørdag den
27. juni 2015.
Da omgørelsesfristen rettelig udløb den 22. juni 2015, og Kø-
benhavns Vestegns Politi modtog beslutningen om omgørelse
fra statsadvokaten den 26. juni 2015, var fristen for rettidig for-
kyndelse af omgørelsen for den sigtede allerede sprunget ved
modtagelsen af omgørelsesskrivelsen fra statsadvokaten.
Da hverken statsadvokaten eller Københavns Vestegns Politi
var opmærksom på fejlen i datoen for omgørelsen, har man taget
udgangspunkt i en forkert dato i den videre proces i forhold til
forkyndelsen.
Ved modtagelse af anmodningen om forkyndelse i politikred-
sens eftersøgningsafdeling blev sigtede i sagen forsøgt truffet
telefonisk og siden personligt på bopælen, dog uden at den på-
gældende blev truffet.
Ved en fejl blev anmodningen om forkyndelse ved arbejdstids
ophør fredag ikke videregivet til politiets vagtcentral med hen-
blik på yderligere forsøg på forkyndelse i løbet af lørdag den 27.
juni 2015, hvorfor forkyndelse først skete efter udløb af den to-
måneders frist, der gælder for omgørelse af en påtaleopgivelse.
Københavns Vestegns Politi har beklaget, at der ikke skete ret-
tidig forkyndelse i sagen. Statsadvokaten i København har des-
uden beklaget, at statsadvokaten ved behandlingen af sagen ikke
var opmærksom på, at omgørelsesfristen rettelig var den 22. juni
2015.
Københavns Vestegns Politi har i anledning af nærværende sag
indskærpet vigtigheden af korrekte datoangivelser og skærpet
opmærksomhed på omgørelsesfrister over for medarbejdere i
kredsen. Københavns Vestegns Politi har desuden beklaget for-
løbet over for
”Amanda”.
Københavns Vestegns Politi har desuden oplyst, at der i politi-
kredsen i de senere år er taget en række skridt til at effektivisere
Side 5/14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om ministeren vil redegøre, om han vil tage initiativ til en lovændring, der sikrer erstatning for det retstab, som en borger kan opleve som følge af, at politiet begår fejl, og som i sidste ende fører til, at en sag ikke føres
eftersøgningen af personer, der er efterlyst til forkyndelse, an-
holdelse, afsoning mv.
Således er politikredsens eftersøgningsteam blevet opnormeret,
ligesom opgaven i dag er samlet under kredsens Drifts- og Visi-
tationscenter. Dette sikrer både driftsledelse og driftsstyring i
teamet, ligesom det i højere grad gør det muligt at indsætte de
nødvendige ressourcer til at udfinde de personer, der f.eks. søger
at unddrage sig myndighedernes opmærksomhed.
Det bemærkes endvidere, at reglerne om forkyndelse er ændret,
således at der efter retsplejelovens § 724, stk. 2, i dag alene skal
være givet meddelelse om omgørelsen via Digital Post eller
sendt anbefalet brev om dette. Afgørelser om omgørelse skal så-
ledes ikke længere forkyndes.
3.
”Cecilie”-sagen
Københavns Politi har oplyst, at man den 19. juni 2011 modtog
en anmeldelse indgivet af den forurettede om, at hun havde væ-
ret udsat for trusler og tvunget til oralsex. Sagen blev oprettet på
et undersøgelsesnummer i politiets systemer, og der skete
samme dag afhøring af den forurettede.
Ifølge registreringer i politiets sagsstyringssystem blev sagen
henlagt den 9. juli 2014. Det fremgår ikke, om den forurettede
på dette tidspunkt blev orienteret om, at sagen blev henlagt.
På baggrund af statsadvokatens gennemgang af alle undersøgel-
sessager, der blev henlagt i 2014, blev Københavns Politi i fe-
bruar 2016 opmærksom på sagen, herunder at der ikke var fore-
taget afhøring af den mistænkte i sagen. Af registreringer i poli-
tiets sagsstyringssystem (POLSAS) fremgår det, at Københavns
Politi den 5. juli 2016 konstaterede, at sagens akter var bortkom-
met.
Der blev efterfølgende foretaget afhøring af den mistænkte i sa-
gen den 31. oktober 2016. Det fremgår af afhøringsrapporten, at
der skete afhøring uden sigtelse, men at den mistænkte blev
gjort opmærksom på, at han ikke havde pligt til at udtale sig,
ligesom han blev vejledt om muligheden for advokatbistand.
Københavns Politi besluttede herefter ved afgørelse af 14. no-
vember 2016 at indstille efterforskningen i sagen i medfør af
retsplejelovens § 749, stk. 2. Den forurettede modtog skrivelse
af samme dato, hvori hun blev orienteret om afgørelsen og mu-
ligheden for at klage.
Statsadvokaten i København har supplerende oplyst, at sagen
ikke ses at være påklaget.
Side 6/14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om ministeren vil redegøre, om han vil tage initiativ til en lovændring, der sikrer erstatning for det retstab, som en borger kan opleve som følge af, at politiet begår fejl, og som i sidste ende fører til, at en sag ikke føres
Københavns Politi har oplyst, at der igennem en årrække har
været et stort og vedvarende fokus på hurtig og korrekt behand-
ling af alle personfarlige sager, herunder fokus på hvordan den
forurettedes retsstilling i disse sager kan styrkes og forbedres.
Dette har bl.a. medført, at den forurettede nu som udgangspunkt
tildeles en kontaktperson i politiet, ligesom der i retsplejelovens
§ 741 a er indført en udvidet mulighed for beskikkelse af en bi-
standsadvokat til den forurettede i sager om seksualforbrydelser.
Der er i politi og anklagemyndighed endvidere stort fokus på
tidlig beskikkelse af en bistandsadvokat for den forurettede, så-
ledes at bistandsadvokaten f.eks. kan deltage i afhøringer hos
politiet samt bistå med råd og vejledning til den forurettede
igennem hele straffesagskæden.
I sager om seksualforbrydelser underrettes alle forurettede
skriftligt om udfaldet af deres anmeldelse til politiet, uanset om
efterforskningen standses efter retsplejelovens § 749, stk. 2, om
sagen påtaleopgives i medfør af retsplejelovens § 721, eller om
der rejses tiltale i sagen. Der er endvidere i anklagemyndigheden
stort fokus på, at afgørelser i sager om seksualforbrydelser skal
ledsages af en god begrundelse, således at den forurettede mod-
tager en grundig og fyldestgørende afgørelse i alle sager.
Det er endvidere blevet besluttet i politikredsen, at alle vold-
tægtssager i Københavns Politi skal behandles i Advokaturen
for Personfarlig Kriminalitet (APK) for at sikre, at sagerne be-
handles ens og af medarbejdere med tilstrækkelig juridisk spe-
cialviden om sagskategorien. Heraf følger også, at APK træffer
afgørelse i alle voldtægtssager, uanset om efterforskningen
standses efter retsplejelovens § 749, stk. 2, om sagen påtaleop-
gives i medfør af retsplejelovens § 721, eller om der rejses tiltale
i sagen. Det er ligeledes anklagere fra APK, der møder i hoved-
forhandlingen i alle disse sager i retten.
4.
”Sophie”-sagen
Østjyllands Politi har oplyst, at den i artiklen omtalte ”Sophie”
den 21. december 2018 fremsatte begæring til Østjyllands Politi
om, at der blev meddelt et tilhold til hendes ekskæreste. Den 21.
december 2018 udstedte Østjyllands Politi et strakstilhold til den
pågældende.
Den 3. april 2019 oplyste Østjyllands Politi ”Sophie” om, at det
udstedte strakstilhold var ugyldigt, da ekskæresten ikke var ble-
vet partshørt inden udstedelse af strakstilholdet. Østjyllands Po-
liti oplyste samtidig, at politiet havde genoptaget sagen om til-
hold, og at ekskæresten den 27. marts 2019 var meddelt et ordi-
nært tilhold gældende i 5 år. Den 20. september 2019 meddelte
Østjyllands
Politi ”Sophie”, at det ordinære tilhold var ugyldigt,
da tilholdet ikke var forkyndt korrekt for ekskæresten. Den 23.
Side 7/14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om ministeren vil redegøre, om han vil tage initiativ til en lovændring, der sikrer erstatning for det retstab, som en borger kan opleve som følge af, at politiet begår fejl, og som i sidste ende fører til, at en sag ikke føres
september 2019 blev ekskæresten meddelt et nyt tilhold gæl-
dende i 5 år.
De væsentlige sagsbehandlingsfejl i forbindelse med udstedelse
af strakstilholdet den 21. december 2018 og det ordinære tilhold
den 27. marts 2019 medførte, at Østjyllands Politi opgav påtale
mod ekskæresten for flere overtrædelser af de to tilhold, der var
begået før den 23. september 2019.
Den 22. februar 2022 blev ekskæresten idømt fængsel i 8 måne-
der for bl.a. flere forhold af vold mod
”Sophie”
og to overtræ-
delser af tilholdet af 23. september 2019. De to overtrædelser af
tilholdet blev begået henholdsvis den 16. november 2019 og den
18. december 2019.
Dommen er anket til Vestre Landsret. Sagen er p.t. ikke beram-
met.
Østjyllands Politi har oplyst, at der i oktober 2019
på baggrund
af den konkrete sag
blev afholdt et møde mellem den fagan-
svarlige anklager og den politiafdeling, som havde behandlet sa-
gen. På mødet blev reglerne for forkyndelse gennemgået, og der
blev som opfølgning på mødet udarbejdet en ny lokal forkyn-
delsesformular med henblik på at sikre korrekt forkyndelse i alle
sager. Endvidere omorganiserede politikredsen sit arbejde med
sagsbehandling af tilholdssager.
Østjyllands Politi har desuden oplyst, at tilholdssager løbende
har været og fortsat er et emne på anklagemyndighedens tilsyns-
besøg i de relevante politiafdelinger, og anklagemyndigheden
fulgte op på den konkrete sag i forbindelse med et tilsynsbesøg
den 22. oktober 2019. Endelig har Ledelsessekretariatet i Øst-
jyllands Politi ved afgørelse af 16. december 2022 udtalt kritik
af politiets dispositioner i forbindelse med udstedelse af strak-
stilholdet af 21. december 2018 og tilholdet af 27. marts 2019.
Østjyllands Politi har endvidere oplyst, at politikredsen den 1.
januar 2023
med henblik på at opnå en mere ensartet praksis
og for at sikre, at borgerne i Østjylland oplever en bedre sags-
behandling af tilholdssager
oprettede en ny enhed, der beskæf-
tiger sig specifikt med tilholdssager. Målet med den nye enhed
er at sikre en høj faglighed og kvalitet i sagsbehandlingen af til-
holdssager, herunder sikre at der ikke sker væsentlige sagsbe-
handlingsfejl under sagernes behandling. I den nye enhed be-
handles tilholdssager af særligt udpegede polititjenestemænd,
der har de nødvendige faglige kompetencer til at behandle sa-
gerne. Polititjenestemændene skriver udkast til afgørelse om til-
hold mv., hvorefter disse udkast kvalitetssikres og underskrives
af en politikommissær tilknyttet sektionen. Der er endvidere i
Side 8/14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om ministeren vil redegøre, om han vil tage initiativ til en lovændring, der sikrer erstatning for det retstab, som en borger kan opleve som følge af, at politiet begår fejl, og som i sidste ende fører til, at en sag ikke føres
anklagemyndigheden udpeget en fagansvarlig anklager for om-
rådet. De sagsbehandlende polititjenestemænd eller politikom-
missærer kan bl.a. drøfte tvivlsspørgsmål mv. i tilholdssager
med den fagansvarlige anklager og forelægge alle strakstilhold
for den fagansvarlige anklager efter udstedelsen. Den fagansvar-
lige anklager behandler som udgangspunkt alle klager over til-
hold mv. og foretager i forbindelse med forelæggelse af strak-
stilhold og ved behandling af klagesager kvalitets- og legalitets-
kontrol med området.
Østjyllands Politi har endelig oplyst, at det er væsentligt for po-
litikredsen at fastholde fokus på at sikre korrekt sagsbehandling
af tilholdssager, og at behandlingen af tilholdssager derfor også
i 2023 er en del af Østjyllands Politis lokale tilsynsplan.
Statsadvokaten i Viborg har vurderet, at der med de ovenfor be-
skrevne tiltag er taget relevante initiativer, der kan medvirke til,
at lignende fejl ikke bliver begået i fremtiden.
Statsadvokaten i Viborg har endvidere oplyst, at tilholdssager
indgår som led i statsadvokatens løbende tilsynsarbejde med po-
litikredsene, da klager over meddelte tilhold kan påklages til
statsadvokaten, jf. tilholdslovens § 15.
5.
”Marie”-sagen
Nordjyllands Politi har bl.a. oplyst, at sagen omhandler en an-
meldelse om voldtægt af en 16-årig kvinde
”Marie”
begået den
8. februar 2020 mellem ca. kl. 01.39 og kl. 9.00 i Aalborg efter
en bytur i Jomfru Ane Gade. Anmeldelsen blev indgivet af kvin-
dens far, der blev vejledt om, at han sammen med kvinden skulle
møde personligt op på politigården i Aalborg, så efterforsknin-
gen kunne indledes med det samme. Ved anmeldelsen blev det
oplyst, at
”Marie”
muligvis var blevet udsat for
”drugging”.
Kvinden blev samme eftermiddag personundersøgt af en læge
fra Retsmedicinsk Institut, og der blev i den forbindelse udtaget
en blodprøve. Resultatet af blodprøven viste ikke tegn på indta-
gelse af euforiserende eller bedøvende stoffer. Der var alene
tegn på indtagelse af almindelig Panodil. Under efterforsknin-
gen blev der i øvrigt foretaget en række yderligere efterforsk-
ningsskridt, bl.a. afhøringer af kvinden, kvindens veninde samt
den mistænkte mand. Der blev endvidere rekvireret overvågning
fra Jomfru Ane Gade. Der blev ikke foretaget ransagning af den
mistænkte mands bopæl, og der blev ikke rekvireret videoover-
vågning fra diskoteket, hvor kvinden og den mistænkte mand
mødtes.
Kvindens far samt kvindens bistandsadvokat fremsatte under ef-
terforskningen et ønske om, at der blev udtaget en hårprøve fra
Side 9/14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om ministeren vil redegøre, om han vil tage initiativ til en lovændring, der sikrer erstatning for det retstab, som en borger kan opleve som følge af, at politiet begår fejl, og som i sidste ende fører til, at en sag ikke føres
kvinden, hvilket Nordjyllands Politi ikke efterkom, idet en rets-
kemiker ved Retskemisk Institut oplyste, at sandsynligheden for
at finde andre stoffer ved en hårprøve var minimal/ikke eksiste-
rende, da man ikke havde fundet spor efter stoffer ved blodprø-
ven.
Nordjyllands Politi traf den 6. april 2020 afgørelse om at ind-
stille efterforskningen i sagen i medfør af retsplejelovens § 749,
stk. 2.
Statsadvokaten i Viborg har supplerende oplyst, at kredsens af-
gørelse om at indstille efterforskningen blev tiltrådt den 27. maj
2020, idet statsadvokaten efter en vurdering af sagens samlede
omstændigheder ikke fandt grundlag for at træffe afgørelse om,
at efterforskningen skulle fortsætte. Statsadvokaten lagde i den
forbindelse vægt på bl.a. vidneforklaringerne og den retsmedi-
cinske personundersøgelse, der blev foretaget umiddelbart efter
anmeldelsen.
Der er ikke iværksat konkrete initiativer på baggrund af sagen.
Nordjyllands Politi har dog oplyst, at politikredsen i anden an-
ledning har gennemset procedurer for anmeldelse af sager om
drugging og udarbejdet et actioncard på området. Nordjyllands
Politi har desuden oplyst, at der generelt i sager om drugging er
fokus på, hvorvidt der forefindes stoffer hos gerningspersonen.
Iværksættelse af konkrete efterforskningsskridt i den enkelte sag
vil dog fortsat bero på en konkret politifaglig vurdering ud fra
sagens samlede oplysninger.
6.
”Emma”-sagen
Nordsjællands Politi traf den 30. juli 2021 afgørelse om at op-
give påtalen mod sagens person for den 6. juni 2021 at have be-
gået voldtægt
mod ”Emma”
i klitterne ved Hornbæk Havn.
Ved afgørelse af 16. september 2021 omgjorde Statsadvokaten
i København politikredsens afgørelse og besluttede, at politiet
skulle rejse tiltale mod den pågældende.
I den pågældende sag skete der en menneskelig fejl, som des-
værre førte til, at sagens ene part ikke
i tide
blev underrettet
om, at statsadvokaten vurderede, at der var grundlag for at rejse
tiltale i sagen, og at den pågældende derfor skulle møde i retten.
Under kortlægning af forløbet viste det sig, at det af den medar-
bejder, der behandlede sagen, blev lagt til grund, at vedkom-
mende ikke kunne modtage Digital Post. Derefter blev der efter
sædvanlig praksis udarbejdet et anbefalet brev adresseret til sa-
gens person, men det blev ikke anført, at vedkommende boede
”C/O” på adressen. Da brevet kom retur til
statsadvokaten den
23. september 2021 påstemplet ”ubekendt på adressen”,
fandt
Side 10/14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om ministeren vil redegøre, om han vil tage initiativ til en lovændring, der sikrer erstatning for det retstab, som en borger kan opleve som følge af, at politiet begår fejl, og som i sidste ende fører til, at en sag ikke føres
man desværre ikke anledning til på ny at undersøge den pågæl-
dendes adresseforhold, hvorfor omgørelsen ikke blev meddelt
for sagens person inden fristens udløb.
Fejlen blev opdaget i november 2021, hvor forsvareren i sagen
nedlagde påstand om, at straffesagen skulle afvises, da omgø-
relsesfristen var overskredet, hvilket statsadvokaten måtte til-
slutte sig.
Der har
som det fremgår
været tale om flere ekspeditionsfejl
i forbindelse med behandlingen af sagen hos Statsadvokaten i
København, hvilket statsadvokaten efterfølgende meget har be-
klaget over for den forurettede i sagen gennem dennes bistands-
advokat.
Statsadvokaten har efterfølgende indskærpet og præciseret de
skriftlige retningslinjer for behandlingen af sager, hvor der skal
meddeles en omgørelse for en person, der har været sigtet, jf.
retsplejelovens § 724, stk. 2. Statsadvokaten har endvidere ind-
ført en regel om, at der foretages kvalitetskontrol af alle omgø-
relsessager, således at proceduren kontrolleres af en faglig an-
svarlig medarbejder, så der altid er to sæt øjne på alle omgørel-
sessager.”
2.
Justitsministeriet kan for så vidt angår adgangen til at få erstatning oplyse,
at efter dansk rets almindelige principper om erstatning uden for kontrakt
kan den, der som følge af en andens handlinger eller undladelser er blevet
udsat for skade og derved har lidt et økonomisk tab, rette et erstatningskrav
mod den, der har forvoldt skaden. Det gælder også i situationer, hvor en
eventuel skade er forvoldt af en offentlig myndighed.
Det er en forudsætning for at ifalde erstatningsansvar, at det fornødne an-
svarsgrundlag er til stede. Dansk rets almindelige ansvarsgrundlag er culpa,
dvs. at der indtræder ansvar for skade, som er forvoldt ved forsætlig eller
uagtsom adfærd. Skadevolderen skal således have handlet i strid med almin-
delige adfærdsnormer, og dette skal kunne bebrejdes vedkommende.
Udover at der skal foreligge et ansvarsgrundlag, er erstatningsansvar betin-
get af, at der er årsagssammenhæng (kausalitet) mellem den indtrådte skade
og det ansvarspådragende forhold. Den skadevoldende handling skal være
årsag til skadens indtræden.
Herudover forudsætter et erstatningsansvar, at skaden er en påregnelig (ad-
ækvat) følge af den skadevoldende handling. Skader, der er helt atypiske og
Side 11/14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om ministeren vil redegøre, om han vil tage initiativ til en lovændring, der sikrer erstatning for det retstab, som en borger kan opleve som følge af, at politiet begår fejl, og som i sidste ende fører til, at en sag ikke føres
tilfældige i forhold til den risiko, som blev fremkaldt ved den skadevoldende
handling, falder normalt uden for erstatningspligten.
Det er fastsat i erstatningsansvarsloven, hvilke poster en skadelidt kan få
erstatning eller godtgørelse for. Det er muligt at få tortgodtgørelse, hvis ska-
delidte har været udsat for en retsstridig krænkelse af eksempelvis sin ære
eller person, jf. erstatningsansvarslovens § 26, stk. 1.
Ved
”tort” forstås i almindelighed en krænkelse, der er egnet til at påvirke
skadelidtes selv- og æresfølelse, dvs. en persons opfattelse af eget værd og
omdømme. Eksempler fra retspraksis på typetilfælde, der berettiger til tort-
godtgørelse, er bl.a. frihedsberøvelse, krænkelse af privatlivets fred, vold-
tægt eller andre seksuelle krænkelser. Det er efter erstatningsansvarslovens
§ 26, stk. 1, en forudsætning, at der er tale om en retsstridig krænkelse. Dette
indebærer, at der foreligger en culpøs krænkelse af en vis grovhed. Det er
ikke en betingelse, at krænkelsen er strafbar, men betingelsen om en culpøs
krænkelse af en vis grovhed vil normalt være opfyldt i de tilfælde, hvor der
foreligger en strafbar krænkelse.
Efter retsplejelovens § 1018 h kan erstatningskrav, der på grundlag af dansk
rets almindelige erstatningsregler rejses af sigtede, domfældte eller andre i
anledning af strafferetlig forfølgning, på begæring behandles efter reglerne
i retsplejelovens kapitel 93 a. Det bemærkes, at en eventuel mulighed for at
få et erstatningskrav behandlet i overensstemmelse med reglerne i retspleje-
lovens kapitel 93 a ikke udelukker et søgsmål i den borgerlige retsplejes
former. Det bemærkes endvidere, at forskellen på et almindeligt civilt er-
statningskrav og et erstatningskrav omfattet af § 1018 h alene er den proces,
hvormed kravet behandles.
Det følger af retsplejelovens § 1018 e, stk. 1, 1. pkt., at det er statsadvokaten,
der træffer afgørelse vedrørende krav om erstatning i medfør af retsplejelo-
vens kapitel 93 a. Klager over afgørelser truffet af statsadvokaterne vedrø-
rende krav om erstatning behandles af Rigsadvokaten, jf. stk. 3.
Imødekommes erstatningskravet ikke ved en afgørelse truffet af rigsadvo-
katen, kan den erstatningssøgende inden to måneder efter meddelelse om
afslaget begære kravet indbragt for den byret, som har pådømt straffesagen,
jf. § 1018 f, stk. 1. Sagen indbringes herefter for retten af vedkommende
statsadvokat. Har straffesagen ikke været pådømt, indbringer statsadvokaten
sagen i den retskreds, hvori den pågældende foranstaltning er besluttet, eller
Side 12/14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om ministeren vil redegøre, om han vil tage initiativ til en lovændring, der sikrer erstatning for det retstab, som en borger kan opleve som følge af, at politiet begår fejl, og som i sidste ende fører til, at en sag ikke føres
ved den erstatningssøgendes hjemting. Erstatningssagen behandles i straf-
feretsplejens former, jf. stk. 3.
Efter § 1018 f, stk. 2, beskikkes der en advokat for den erstatningssøgende
på dennes begæring.
3.
Det berører mig dybt at høre om kvindernes fortællinger og de fejl, der er
blevet begået. Det er skadeligt for tilliden til vores retssamfund, at der sker
så alvorlige fejl hos politiet og anklagemyndigheden. Og det er ulykkeligt
for de forurettede, som står tilbage med en krænket retsfølelse, når de ikke
bliver grebet af de myndigheder, der netop er sat i verden for at hjælpe dem.
Hvor end jeg gerne ville, kan jeg desværre ikke udstikke en garanti mod, at
der i fremtiden bliver begået fejl
hverken i politiet, anklagemyndigheden
eller på andre områder. Politikredsene løfter på daglig basis en stor og sam-
fundsvigtig opgave. Hvert år behandler politikredsene tusindvis af sager, og
så længe der er mennesker involveret, er der også en vis risiko for fejl.
Det er en prioritet for mig som justitsminister, at politiet og anklagemyndig-
heden lærer af deres fejl og løbende arbejder for at gøre det bedre. Jeg har i
den forbindelse noteret mig, at politiet og anklagemyndigheden som følge
af de konkrete sager har iværksat en række initiativer for at minimere risi-
koen for, at de fejl, der er blevet begået, sker igen. Jeg forventer desuden, at
politikredsene løbende udveksler erfaringer og sikrer læring af hinanden.
Derudover er det vigtigt, at vi fra politisk hold understøtter de tiltag, der er
iværksat lokalt. Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål
nr. 418 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, har der igennem de seneste
år været et markant fokus på politiets møde med de forurettede. Med fler-
årsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 har vi
eksempelvis iværksat flere initiativer, der skal styrke politiets og anklage-
myndighedens indsatser på dette område. Der er bl.a. oprettet specialiserede
teams i samtlige landets politikredse med henblik på at løfte kvaliteten i po-
litikredsenes behandling af sager om eksempelvis stalking og voldtægt. Her-
udover er der både i politiet og anklagemyndigheden oprettet uddannelses-
tilbud om anvendelse af traumeinformeret praksis.
Mange af de iværksatte tiltag er kommet til, efter de omtalte fejl har fundet
sted. Jeg håber og tror, at vi over tid vil se en effekt af de nye tiltag
både
Side 13/14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om ministeren vil redegøre, om han vil tage initiativ til en lovændring, der sikrer erstatning for det retstab, som en borger kan opleve som følge af, at politiet begår fejl, og som i sidste ende fører til, at en sag ikke føres
når det kommer til at minimere risikoen for fejl, og når det kommer til sikre
et generelt løft af politikredsenes sagsbehandling i mødet med forurettede.
Med hensyn til spørgsmålet om erstatning eller godtgørelse til de berørte
personer vil jeg foretage en høring af vores nabolande med henblik på at
indsamle viden om regler og praksis på området. På den baggrund vil jeg
overveje, om der er behov for at igangsætte yderligere initiativer.
Side 14/14