Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2687620_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. april 2023
Politikontoret
Freja Bruun
2023-0030-8540
2767377
Besvarelse af spørgsmål nr. 439 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 439 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange klager der har været over politiets efterforskning i 2021 og 2022
Spørgsmål nr. 439 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange klager der har været
over politiets efterforskning i 2021 og 2022, og hvordan disse
klager er blevet behandlet, idet klagerne bedes opdelt pr. politi-
kreds?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”I
forlængelse af ophøret af udarbejdelsen af Rigspolitiets og
Rigsadvokatens årlige fælles overblik over klager over politiets
dispositioner inden og uden for strafferetsplejen (herefter be-
nævnt
”det fælles
overblik”) blev politikredsene samt National
enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i april 2022 orienteret om,
at det fælles overblik ophørte fra og med 2021. Det fremgik vi-
dere af orienteringen, at der fra 2021 blev indført en ny decentral
læringsmodel, hvor de enkelte politikredse hver især skulle sikre
opfølgning på og læring af kredsens dispositionsklager, samt at
det ville være op til de enkelte kredse at vurdere, hvordan op-
følgningen skulle ske.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet bidrag fra politikredsene samt NSK. Det fremgår af be-
svarelserne, at politikredsene siden indførelsen af den decentrale
læringsmodel i 2021 har haft forskellig praksis for registrering
af dispositionsklagesagerne i politiets sagsstyringssystem
(POLSAS) samt har fulgt op på klagerne på forskellig vis. Flere
politikredse anvender således ikke længere de retningslinjer for
registrering af dispositionsklagesager i POLSAS, der tidligere
centralt var fastsat til brug for udarbejdelsen af det fælles over-
blik af Rigspolitiet og Rigsadvokaten. Med de tidligere registre-
ringer var det ved et datatræk muligt at tilvejebringe de oplys-
ninger om sagsantal, sagsudfald og sagskategori,
f.eks. ”efter-
forskning”, som indgik i
det fælles overblik. Flere politikredse
kan derfor ikke nu tilvejebringe alle de ønskede oplysninger ved
datatræk fra POLSAS. Det vil således forudsætte en omfattende
manuel gennemgang af et større antal sager, hvis alle de ønskede
oplysninger skal tilvejebringes. Det bemærkes i den forbindelse,
at Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil indskærpe over for politi-
kredsene, at der med den decentrale læringsmodel følger et an-
svar for at have et løbende, opdateret lokalt forankret overblik
over dispositionsklagerne i de enkelte politikredse til brug for
egen læring og løbende forespørgsler i forbindelse med aktind-
sigter, folketingsspørgsmål mv.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange klager der har været over politiets efterforskning i 2021 og 2022
2687620_0003.png
Det bemærkes desuden, at Rigsadvokaten har forstået den del af
spørgsmålet, som omhandler,
”hvordan disse klager er blevet
behandlet”, som et spørgsmål om, hvordan klagerne er afgjort,
dvs. om borgeren har fået helt eller delvist medhold i klagen.
Tabel 1 - Dispositionsklager i 1. instans
Samlet antal
klager
År
Bornholms Politi
Fyns Politi
Københavns Politi
Københavns Vestegns Po-
liti
Midt- og Vestjyllands Politi
Midt- og Vestsjællands Po-
liti
National enhed for Særlig
Kriminalitet (NSK)
Nordjyllands Politi
Nordsjællands Politi
Syd- og Sønderjyllands Po-
liti
Sydsjællands og Lolland-
Falsters Politi
Sydøstjyllands Politi
Østjyllands Politi
Samlet
2021
11
96
499
82
164
176
2022
17
57
379
93
121
116
1
68
164
127
137
143
176
1599
Medhold/del-
Klager vedr. vist medhold i
efterforskning sager vedr. ef-
terforskning
2021 2022 2021 2022
5
7
3
0
1
2
0
0
-
24
-
2
11
0
12
8
5
1
0
-
15
20
5
32
-
119
0
0
0
0
0
0
0
-
-
4
0
1
-
7
116
231
154
173
152
168
2022
-
25
14
30
48
-
146
-
-
0
3
3
-
9
Anm.:
Tallene omfatter ikke dispositionssager, der er afgjort af Rigspolitiet eller statsadvoka-
terne i 1. instans. Det samlede antal klager omfatter både sager inden og uden for strafferetsple-
jen. Det bemærkes, at opgørelsesmetoden af det samlede antal klager er forskellig. Fyns Politi,
Københavns Politi, Københavns Vestegns Politi, NSK og Nordjyllands Politi har opgjort antallet
af sager på baggrund af afgjorte sager i 2021 og 2022, mens Bornholms Politi, Midt- og Vestjyl-
lands Politi, Midt- og Vestsjællands Politi, Nordsjællands Politi, Sydsjællands og Lolland-Fals-
ters Politi, Syd- og Sønderjyllands Politi, Sydøstjyllands Politi og Østjyllands Politi har opgjort
antallet på baggrund af oprettede sager i 2021 og 2022, hvorfor der kan være flere af sagerne,
hvori der endnu ikke er truffet afgørelse. Det bemærkes endvidere, at flere politikredse har an-
vendt forskellig opgørelsesmetode fra 2021 til 2022. Det gælder for Københavns Politi, ligesom
Midt- og Vestsjællands Politi på et tidspunkt i 2022 ophørte med en systematisk registrering af
emneord, hvorfor det oplyste antal sager vedr. efterforskning ikke giver det fulde billede for
2022. For så vidt angår NSK bemærkes det, at NSK blev oprettet den 1. januar 2022, hvorfor
NSK ikke har modtaget dispositionsklager i 2021.
Det bemærkes desuden, at markering med ”
– ” i tabellen
betyder, at det ikke ved datatræk har været muligt at tilvejebringe oplysningerne.
Det bemærkes endelig, at opgørelserne fra politikredsene er baseret på tal fra POLSAS. Opgø-
relserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagssty-
ringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på
dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske æn-
dringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan
forekomme efterregistreringer.
Såfremt politikredsens afgørelse påklages til en overordnet
myndighed, træffer Rigspolitiet (uden for strafferetsplejen) og
statsadvokaterne (inden for strafferetsplejen) afgørelse i 2. in-
stans. Rigsadvokaten har trukket data fra den centrale anklage-
myndigheds elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem
(ESDH) Platina, som er fremsøgt via udtræk af statistiske oplys-
ninger fra anklagemyndighedens ledelsesinformationssystem
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange klager der har været over politiets efterforskning i 2021 og 2022
2687620_0004.png
(Qlikview). Rigspolitiet har trukket data fra Rigspolitiets sags-
styringssystem WorkZone. Rigspolitiet har i tilknytning hertil
oplyst, at Rigspolitiet ikke har identificeret klagesager inden for
sagskategorien ”efterforskning”,
som blev påklaget til Rigspoli-
tiet, da disse sager som udgangspunkt ikke behandles af Rigs-
politiet.
Tabel 2 - Dispositionsklager i 2. instans
Samlet antal kla-
ger
År
Statsadvoka-
terne
Rigspolitiet
Samlet
2021
154
40
194
2022
150
58
208
Klager vedr. ef-
terforskning
2021
48
0
48
2022
56
0
56
Medhold/delvist
medhold i sager
vedr. efterforsk-
ning
2021
9
0
9
2022
2
0
2
Anm.:
Det bemærkes, at opgørelsen af klagesager afgjort af Rigspolitiet i 2. instans i 2021 og
2022 er baseret på tal fra Rigspolitiets sagsstyringssystem WorkZone. Opgørelsen er derfor be-
hæftet med en vis usikkerhed, da WorkZone er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke
et egentligt statistiksystem. Det bemærkes derudover, at opgørelsen er baseret på dynamiske
data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske ændringer af-
hængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan fore-
komme efterregistreringer. Tallene omfatter ikke dispositionssager, der er afgjort af statsadvo-
katerne eller Rigspolitiet i 1. instans. Det bemærkes endvidere, at opgørelsen af klagesager af-
gjort af statsadvokaterne i 2. instans i 2021 og 2022 bygger på dataudtræk fra den centrale an-
klagemyndigheds elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem (ESDH) Platina, som er
fremsøgt via udtræk af statistiske oplysninger fra anklagemyndighedens ledelsesinformations-
system (Qlikview). Data trukket fra Platina er forbundet med en vis datausikkerhed som følge
af eventuelt manglende eller urigtige manuelle registreringer af oplysninger i systemet. Det be-
mærkes desuden, at data fra Platina er dynamiske, og der kan derfor forekomme efterregistre-
ringer mv. Oplysningerne fra datatrækket vedrører klager over dispositioner hos politiet og an-
klagemyndigheden inden for strafferetsplejen i bred forstand. Antallet af klagesager opgøres
således anderledes hos Rigsadvokaten og statsadvokaterne end tidligere i forbindelse med det
fælles overblik. De udleverede oplysninger omfatter nu alle sager oprettet under de relevante
journalgrupper for dispositionsklagesager inden for strafferetsplejen og omfatter således nu flere
sagskategorier, bl.a. klager over dispositioner truffet af anklagemyndighedens ansatte og klager
over afslag på bødenedsættelse. Disse sagskategorier indgik ikke tidligere i det fælles overblik,
der havde fokus på klagesager i relation til borgerens møde med politiet. Antallet af påklagede
dispositionsklagesager inden for strafferetsplejen i 2021 og 2022 er således ikke sammenligne-
ligt med det antal sager, som indgik der fælles overblik.”
Der henvises desuden til Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgs-
mål nr. 438 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 4/4