Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2687629_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. april 2023
Økonomikontoret
Simone Vainø Larsen
2023-0030-8532
2788007
Besvarelse af spørgsmål nr. 433 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 433 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Steffen Larsen (LA).
Peter Hummelgaard
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om ministeren som opfølgning på samrådet den 2. marts 2023 vedr. situationen i Kriminalforsorgen vil oversende en oversigt over aktuelle problemer i Kriminalforsorgen
Spørgsmål nr. 433 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren som opfølgning på samrådet den 2. marts 2023
vedr. situationen i Kriminalforsorgen oversende en oversigt
over aktuelle problemer i Kriminalforsorgen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Kriminalforsorgens
udfordringer relaterer sig overvejende til
bemanding, kapacitet og belæg, sikkerhed, kriminalitetsfore-
byggelse og digitalisering. Udfordringerne inden for de nævnte
områder er beskrevet nærmere nedenfor.
Bemanding
Bemandingssituationen er en af de største udfordringer i krimi-
nalforsorgen, hvorfor der arbejdes målrettet på at vende udvik-
lingen i antallet af fængselsbetjente. Siden 2015 er antallet af
fængselsbetjente faldet fra gennemsnitligt 2.510 årsværk til gen-
nemsnitligt 1.897 årsværk i 2022, svarende til et fald på 613 års-
værk.
På den baggrund er der iværksat en række initiativer, der skal
bidrage til at øge rekrutteringen og forbedre arbejdsmiljøet,
hvoraf flere følger af kriminalforsorgens flerårsaftale for 2022-
2025.
Som led i flerårsaftalen for kriminalforsorgen får fængsels- og
transportbetjente nu løn under hele uddannelsen, i stedet for del-
vis SU. Derudover er der åbnet en ny skole for fængsels- og
transportbetjente på Nykøbing Falster og to ny pop-up skoler i
henholdsvis Odense og Esbjerg. Uddannelsens indhold, læ-
ringsmål og metoder er også opdateret med fokus på, at eleverne
får en bred praktisk erfaring, og så er der indført flere vejled-
ningssamtaler og udvidet sidemandsoplæring i første praktikpe-
riode.
Side 2/6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om ministeren som opfølgning på samrådet den 2. marts 2023 vedr. situationen i Kriminalforsorgen vil oversende en oversigt over aktuelle problemer i Kriminalforsorgen
Med flerårsaftalen blev det hertil besluttet at igangsætte en
række initiativer, der skal forbedre arbejdsmiljøet i fængsler og
arresthuse. På den baggrund er den gældende supervisionsord-
ning bl.a. udvidet med henblik på at forebygge psykiske belast-
ningsreaktioner blandt fængselsbetjente. Derudover arbejdes
der på at etablere et internt psykologkorps og på at sikre bedre
muligheder for kompetenceudvikling.
Med henblik på at styrke fastholdelsen nu og her, har koncern-
ledelsen i kriminalforsorgen desuden omprioriteret over 50 mio.
kr. i alt til honorering af uniformerede medarbejdere i andet
halvår af 2022 og første halvår i 2023.
Det er kriminalforsorgens forventning, at man med de mange
igangsatte og kommende tiltag vil kunne styrke både rekrutte-
ring og fastholdelse i de kommende år og dermed reducere
manglen på fængselsbetjente.
Kapacitet og belæg
Kriminalforsorgen har i en årrække været udfordret af et højt
belæg. Det gennemsnitlige antal af indsatte er steget fra 3.422 i
2015 til 4.212 i 2022, svarende til en stigning på 790 indsatte.
Den aktuelle kapacitetsudnyttelse den 26. marts 2023 er på
100,7 pct. på landsplan.
For at imødegå det stigende belæg er der siden 2018 sket en ud-
videlse af kapaciteten med 610 pladser. På trods af de markante
kapacitetsudvidelser har den gennemsnitlige kapacitetsudnyt-
telse været over eller omkring 100 pct. siden 2019. Det høje be-
læg har bl.a. medført, at det har været nødvendigt at anvende
dobbeltbelæg, hvor to indsatte placeres i en celle konstrueret til
én person.
Kriminalforsorgens flerårsaftale 2022-2025 indeholder en
række kapacitetsudvidelser, der samlet set udvider kapaciteten i
Danmark med 326 pladser i løbet af aftaleperioden. Hertil kom-
mer lejen af 300 fængselspladser i Kosovo samt udvidelsen af
den planlagte områdearrest på Sjælland fra 200 til 400 pladser
og etableringen af et nyt moderne fængsel med op til 400 plad-
ser.
Side 3/6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om ministeren som opfølgning på samrådet den 2. marts 2023 vedr. situationen i Kriminalforsorgen vil oversende en oversigt over aktuelle problemer i Kriminalforsorgen
Det skal bemærkes, at ibrugtagningen af kapacitetsudvidelserne
forudsætter, at antallet af fængselsbetjente øges. I lyset af de ak-
tuelle bemandingsudfordringer, viste det sig i 2022 nødvendigt
at gennemføre en midlertidig inaktivering af i alt 80 pladser på
forskellige matrikler på Sjælland.
Det bemærkes endvidere, at der frem til juli 2023 pågår under-
søgelser af skimmelsvamp i Horserød Fængsel. Der er i marts
2023 konstateret skimmelsvamp i flere bygninger i Horserød
Fængsel, hvorfor en række indsatte skal omplaceres.
Sikkerhed
Mangel på uniformeret personale og et stigende antal indsatte
kan påvirke sikkerheden i fængsler og arresthuse. Udlån og ned-
posteringer på afdelingerne kan f.eks. påvirke sikkerheden ne-
gativt, når personale i forbindelse med udlån skal gøre tjeneste
på institutioner og afdelinger, som de ikke er vant til at være i.
Kriminalforsorgens flerårsaftale 2022-2025 indeholder flere ini-
tiativer, der skal styrke sikkerheden. Her kan nævnes etablering
af flere skærpede sikkerhedspladser og en ny sikkerhedsklasse
0 og eftersyn af kriminalforsorgens regimer, som har til formål
at afdække og præcisere udfordringerne på området og styrke
sikkerheden i alle kriminalforsorgens regimer. Fokus i eftersy-
net er indledningsvist, hvordan sikkerheden kan styrkes i åbne
fængsler og som en del af dette også de lukkede afdelinger i
åbent regi. Efterfølgende vil der blive kigget nærmere på de øv-
rige regimer i kriminalforsorgen.
Kriminalitetsforebyggelse
De kriminalitetsforebyggende indsatser kan påvirkes af krimi-
nalforsorgens aktuelle udfordringer med manglen på uniforme-
ret personale og højt belæg. I det daglige arbejde vil det for ek-
sempel udgøre en udfordring, når der ikke er tilstrækkeligt per-
sonale til at følge de indsatte til de planlagte aktiviteter eller til
at opretholde sektionering på værksteder og i undervisningslo-
kaler. Beskæftigelsen er også udfordret af, at værkmestre
som
opretholder arbejdsdrift og produktion for hovedparten af de
Side 4/6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om ministeren som opfølgning på samrådet den 2. marts 2023 vedr. situationen i Kriminalforsorgen vil oversende en oversigt over aktuelle problemer i Kriminalforsorgen
indsatte
må trækkes væk fra disse opgaver for i stedet at vare-
tage opsynsopgaver.
De primære kriminalitetsforebyggende indsatser i kriminalfor-
sorgens institutioner består af arbejde (f.eks. i værksteder, mø-
belproduktion, landbrug, facility management m.v.), uddan-
nelse, programvirksomhed og misbrugsbehandling.
Herudover vil fængselspersonalets relationsarbejde med de ind-
satte være udfordret i perioder med højt belæg og mangel på
uniformeret personale, hvilket har betydning for både sikkerhed
og det kriminalitetsforebyggende arbejde.
Med aftalen om kriminalforsorgens økonomi 2022-2025 er der
iværksat en række tiltag, der skal styrke de kriminalitetsforebyg-
gende indsatser og understøtte, at de indsatte får en bedre over-
gang til det omkringliggende samfund og et liv uden kriminalitet
efter endt afsoning. For eksempel etableres der flere uddannel-
sesafdelinger, og der ansættes flere lærere og faglærere med
henblik på at øge uddannelsesaktiviteterne. Der er endvidere fo-
kus på at forbedre myndighedssamarbejdet, ligesom der er ud-
arbejdet en ny civilsamfundsstrategi. Endelig kan nævnes, at der
udarbejdes en strategi for kriminalitetsforebyggelse, der blandt
andet skal understøtte, at ressourcerne anvendes mere optimalt.
Digitalisering
Kriminalforsorgen understøttes i dag af et stort antal it-syste-
mer. It-systemernes tekniske tilstand er ikke optimal på alle om-
råder, ligesom it-sikkerheden kan forbedres. Situationen medfø-
rer en øget risiko for nedbrud i centrale it-systemer samt for brud
på data- og informationssikkerheden.
For at mitigere risiciene er der blandt andet i kriminalforsorgens
flerårsaftale igangsat flere initiativer, der har til formål at ud-
bedre den tekniske tilstand af kriminalforsorgens vigtigste it-sy-
stemer og højne it-sikkerheden.
Der arbejdes bl.a. på at udskifte kriminalforsorgens forældede
klientsagsbehandlingssystem. Arbejdet med at udskifte Klient-
systemet har hidtil været organiseret i NyX-projektet, der blev
Side 5/6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om ministeren som opfølgning på samrådet den 2. marts 2023 vedr. situationen i Kriminalforsorgen vil oversende en oversigt over aktuelle problemer i Kriminalforsorgen
sat i bero i 2021. Projektet er efterfølgende blev nedlukket ved
akt 69 af 2. marts 2023. Kriminalforsorgen vil i 2023 videreføre
relevante leverancer i et nyt projekt under betegnelsen NyX 2.0
fortsat med henblik på at modernisere it-understøttelsen af kli-
entsagsbehandlingen. Der arbejdes tillige på at opgradere det
sikrede klientnetværk (SK-nettet).
Side 6/6