Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2687908_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
5. april 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Anne Louise Bengt Je-
spersen
Sagsnr.: 2023-0030-8499
Dok.:
2777307
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 399 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 399 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om ministeren vil redegøre for begrebet fiktiv udgangskarantæne, som Kriminalforsorgen anvender i forbindelse med ufrivillig overførsel fra åbent til lukket fængsel
Spørgsmål nr. 399 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad retsvirkningen er af en fiktiv
udgangskarantæne, og hvad forskellen er på en udgangskaran-
tæne og en fiktiv udgangskarantæne
de jure og de facto?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Hvis udgang afslås eller en udgangstilladelse tilbagekaldes
pga. risiko for misbrug, kan det bestemmes, at den indsatte i en
bestemt periode ikke har krav på at få behandlet en ansøgning
om udgang. Dette betegnes udgangskarantæne. Hvis der fast-
sættes udgangskarantæne, skal institutionen ved karantænens
udløb af egen drift tage stilling til spørgsmålet om tilladelse til
udgang. Dette fremgår af udgangsbekendtgørelsens § 22, stk. 1.
Udgangskarantæne er således en fremadrettet forebyggende for-
anstaltning, der fastsættes for at imødegå risikoen for fremtidigt
misbrug af udgang. Der kan fastsættes udgangskarantæne for
indsatte i både åbne og lukkede fængsler.
Hvis der er tale om udgangsmisbrug, uden den indsatte har be-
gået ny kriminalitet, kan der fastsættes en udgangskarantæne på
højest 6 måneder, jf. udgangsbekendtgørelsens § 22, stk. 1. Hvis
afslaget på udgang eller tilbagekaldelsen af udgang er begrundet
i, at den indsatte under den aktuelle afsoning har begået krimi-
nalitet, herunder ved at undvige fra ledsaget udgang, kan ud-
gangskarantænen fastsættes til højest 1 år, jf. udgangsbekendt-
gørelsens § 22, stk. 2, 1. pkt. Hvis den pågældende begår farlig
kriminalitet under den aktuelle afsoning, kan udgangskarantæ-
nen fastsættes til højest 1 og 6 måneder, jf. udgangsbekendtgø-
relsens § 22, stk. 2, 2. pkt.
2.
Indsatte, der afsoner i åben institution, kan overføres til fortsat
afsoning i lukket institution, hvis der er en særlig bestyrket mis-
tanke om, at den indsatte ved fortsat afsoning i åben institution
vil undvige. En særlig bestyrket mistanke om undvigelse vil
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om ministeren vil redegøre for begrebet fiktiv udgangskarantæne, som Kriminalforsorgen anvender i forbindelse med ufrivillig overførsel fra åbent til lukket fængsel
f.eks. kunne foreligge i den situation, hvor den indsatte står til
en langvarig udgangskarantæne, som skønnes at øge risikoen for
undvigelse.
I forbindelse med en afgørelse om overførsel fra åben til lukket
institution kan der ske tilbagekaldelse af udgangstilladelsen,
men der kan ikke fastsættes en udgangskarantæne, jf. udgangs-
bekendtgørelsens § 22, stk. 1, 3. pkt.
Den lukkede institution skal således tage spørgsmålet om ud-
gangstilladelse op af egen drift, når den indsatte har opholdt sig
10 uger i den lukkede institution, jf. udgangsbekendtgørelsens §
37, stk. 5.
Det er i den forbindelse af afgørende betydning, at kriminalfor-
sorgsområderne sikrer, at det udgangsmisbrug, der har medført,
at den indsatte er overført til lukket institution, og som kunne
have begrundet, at den indsatte ville være blevet meddelt en lang
udgangskarantæne i den åbne institution, indgår med negativ
vægt i den lukkede institutions vurdering af udgangsspørgsmå-
let, når spørgsmålet om udgang skal behandles efter 10 ugers
ophold i den lukkede institution, jf. straffuldbyrdelseslovens §
46 og § 49.
Derfor skal den åbne institution orientere den lukkede institution
om, hvilken udgangskarantæne den indsatte ville være blevet
meddelt, hvis den indsatte var forblevet i den åbne institution.
En sådan intern meddelelse fra den åbne til den lukkede institu-
tion kaldes ”fiktiv udgangskarantæne” og noteres i overførsels-
modulet på overførselssagen. Formålet hermed er at sikre, at en
indsat efter overførsel til lukket institution ikke vil blive bedre
stillet i forbindelse med behandlingen af spørgsmålet om ud-
gang efter 10 uger i den lukkede institution, end hvis den pågæl-
dende var forblevet i åben institution.
En ”fiktiv udgangskarantæne” er således ikke en udgangskaran-
tæne, men alene en intern meddelelse fra den åbne til den luk-
kede institution om, hvilken udgangskarantæne den indsatte
ville være blevet meddelt, hvis den pågældende var forblevet i
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om ministeren vil redegøre for begrebet fiktiv udgangskarantæne, som Kriminalforsorgen anvender i forbindelse med ufrivillig overførsel fra åbent til lukket fængsel
den åbne institution. Meddelelsen er i sig selv uden retsvirkning
for den indsatte.
Det skal i tilknytning hertil bemærkes, at der altid skal foretages
en konkret vurdering af de aktuelle omstændigheder ved vurde-
ringen af, om den indsatte opfylder betingelserne for udgang,
når den indsatte har opholdt sig 10 uger i den lukkede institution.
Det er således ikke udelukket, at den indsatte
der er discipli-
nært overført til lukket institution
efter en konkret vurdering
kan få tilladelse til udgang inden for den udgangskarantænepe-
riode, som den indsatte ville være blevet meddelt, hvis den ind-
satte var forblevet i det åbne fængsel. Det vil altid være den in-
stitution, hvori den indsatte aktuelt sidder, som afgør, om ansøg-
ning om udgang kan imødekommes.”
Side 4/4