Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2687323_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
4. april 2023
Kontor: Økonomikontoret
Sagsbeh: Emma Saugmandsgaard
Øe
Sagsnr.: 2023-0030-8495
Dok.:
2761481
Besvarelse af spørgsmål nr. 395 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 395 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Peter Hummelgaard
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om, hvor ofte lovgivning på Justitsministeriets område siden folketingsåret 2019-20 har medført merudgifter for det offentlige, der skal afholdes inden for myndighedernes eksisterende økonomiske rammer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 395 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for hvor ofte lovgivning på Justitsmi-
nisteriets område siden folketingsåret 2019-20 har medført mer-
udgifter for det offentlige, der skal afholdes inden for myndig-
hedernes eksisterende økonomiske rammer?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet gennem-
gået de lovforslag, der er fremsat af justitsministeren og vedtaget i
folketingsårene 2019-20 og frem. Justitsministeriet har således ikke
gennemgået bekendtgørelser mv., der er udstedt i den pågældende pe-
riode.
Ved gennemgangen har Justitsministeriet taget udgangspunkt i afsnit-
tet om økonomiske konsekvenser for det offentlige i lovforslaget som
fremsat, og der er således ikke taget højde for eventuelle senere æn-
dringsforslag til lovforslaget og de eventuelle deraf afledte økonomi-
ske konsekvenser.
Justitsministeriet kan oplyse, at der i den angivne periode er vedtaget
59 lovforslag på Justitsministeriets område. Af disse lovforslag frem-
går det af 56 lovforslag, at økonomien er endeligt afdækket. Der er
således enkelte lovforslag, hvor det ikke kan læses af det fremsatte
lovforslag, om økonomien er endeligt afdækket. Det gør sig f.eks.
gældende for to lovforslag, der omhandler strafskærpelser under co-
vid-19 epidemien i Danmark, hvor det på daværende tidspunkt ikke
var muligt at afdække de økonomiske konsekvenser. Justitsministeriet
bemærker imidlertid, at Kriminalforsorgens udgifter fra 2022 og frem
til covid-19 strafskærpelser er håndteret i
Aftale om kriminalforsor-
gens økonomi 2022-2025.
I 40 lovforslag er det vurderet, at lovforslaget vil have økonomiske
konsekvenser på Justitsministeriets område. Af de 40 lovforslag er ud-
gifterne helt eller delvist håndteret inden for Justitsministeriets øko-
nomiske ramme i 28 tilfælde, herunder i 14 tilfælde, hvor det er vur-
deret, at lovforslaget alene vil have begrænsede udgifter. Det bemær-
kes derudover, at det i 8 tilfælde ikke har været muligt at fastslå finan-
sieringen ud fra det fremsatte lovforslag, herunder fastslå om
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om, hvor ofte lovgivning på Justitsministeriets område siden folketingsåret 2019-20 har medført merudgifter for det offentlige, der skal afholdes inden for myndighedernes eksisterende økonomiske rammer, til justitsministeren
udgifterne helt eller delvist er håndteret inden for Justitsministeriets
økonomiske ramme.
Af ressourcemæssige årsager har Justitsministeriet ikke foretaget en
nærmere gennemgang af alle de sagsforløb, der ligger til grund for de
enkelte lovforslag, i de tilfælde hvor håndteringen af eventuelle udgif-
ter ikke fremgår direkte af det fremsatte lovforslag.
Det bemærkes, at store dele af Justitsministeriets økonomiske ramme
aftales i flerårige aftaler, herunder for politiet, anklagemyndigheden,
domstolene og kriminalforsorgen, hvor myndighedernes økonomi for
en årrække fastsættes. Som led heri vil der også være lovforslag, som
er fremsat i løbet af en aftaleperiode, hvor udgifterne håndteres inden
for den allerede fastsatte økonomiske ramme i flerårsaftalen.
Side 3/3