Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2687022_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
3. april 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Josefine Fyrstenberg
Sagsnr.: 2023-0030-8481
Dok.:
2760115
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 387 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 387 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Peter Hummelgaard
/
Natasja Walbom
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om, hvordan regeringen efterlever Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, Børnekonventionens artikel 9 og EU’s charter for grundlæggende rettigheders artikel 24, stk. 3 ifm. børn til varetægtsfængslede
Spørgsmål nr. 387 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange af de varetægtsfængslede,
der har mindreårige børn, og hvilke rettigheder børnene har til
samvær, samtale og kommunikation med deres varetægtsfængs-
lede forælder, herunder også redegøre for rækkevidden, omfan-
get og hyppigheden af disse rettigheder?”
Svar:
Hele familien bliver påvirket, når et familiemedlem kommer i fængsel. Det
gælder særligt for de børn, der skal vænne sig til en hverdag med en far eller
mor i fængsel. Som justitsminister er jeg derfor meget optaget af, at vi har
et system, der sikrer de bedst mulige vilkår for de børn, hvis forælder sidder
i fængsel. Det er vigtigt for barnets trivsel, at der er en god relation mellem
barn og forælder, og derfor har det stor betydning, at barnet har mulighed
for at opretholde en personlig og regelmæssig kontakt til den indsatte foræl-
der.
Justitsministeriet har for så vidt angår barnets mulighed for at opretholde
kontakten med en indsat forælder indhentet en udtalelse fra Direktoratet for
Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet
for Kriminalforsorgen har ved besvarelsen lagt til
grund, at spørgsmålet relaterer sig til varetægtsarrestanter, som
ikke er underlagt begrænsninger bestemt af retten eller politiet i
medfør af retsplejelovens regler herom.
1.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at der ikke fo-
retages en systematisk registrering af, om de indsatte har børn.
Derfor kan direktoratet ikke oplyse, hvor mange af de varetægts-
arrestanter, der har mindreårige børn.
2.
Det følger af retsplejelovens § 771, stk. 1, at en varetægtsar-
restant kan modtage besøg i det omfang, opretholdelse af orden
og sikkerhed i varetægtsfængslet tillader det.
Det følger videre af reglerne i varetægtsbekendtgørelsens § 40,
at en varetægtsarrestant med visse undtagelser har ret til besøg,
så ofte forholdene tillader det. Kriminalforsorgen kan således
forbyde besøg, hvis dette i det enkelte tilfælde findes påkrævet
af ordens- og sikkerhedsmæssige grunde. Hvis det i det enkelte
tilfælde ud fra ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn findes
påkrævet, kan kriminalforsorgsområdet bestemme, at besøg
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om, hvordan regeringen efterlever Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, Børnekonventionens artikel 9 og EU’s charter for grundlæggende rettigheders artikel 24, stk. 3 ifm. børn til varetægtsfængslede
skal gennemføres under overværelse af personalet i institutionen
Dette fremgår af varetægtsbekendtgørelsens § 43, stk. 1, og §
45, stk. 1.
Besøgstiden må ikke være kortere end en halv time, og længe-
revarende besøg skal tillades i det omfang, forholdene tillader
det. Det angivne tidsrum for varigheden af besøg er således ”mi-
nimumsbesøgstiden”. Varetægtsarrestanter i kriminalforsorgens
institutioner bliver som udgangspunkt tilbudt mindst ét ugentligt
besøg af mindst én times varighed. Muligheden for at give tilla-
delse til udvidet besøg bør bl.a. overvejes, når der ønskes tilla-
delse til besøg af børn, og sådanne anmodninger bør så vidt mu-
ligt imødekommes, hvis børnene er nærtstående til den indsatte.
Det bemærkes i den forbindelse, at personale- og kapacitets-
mæssige ressourcer kan gøre, at det ikke er muligt at tilbyde de
indsatte udvidet besøg.
Direktoratet skal desuden bemærke, at det følger af varetægts-
bekendtgørelsens § 53, at besøg af børn normalt kun kan finde
sted under ledsagelse af en voksen, ligesom besøg af børn nor-
malt kun kan finde sted med samtykke fra forældremyndighe-
dens indehaver.
3.
Det følger af varetægtsbekendtgørelsens § 72, at en arrestant
kan få tilladelse til at føre telefonsamtaler, hvis forbindelse gen-
nem brevveksling ikke uden væsentlig ulempe kan afventes og
i det omfang, det er praktisk muligt.
Politiet kan dog af hensyn til varetægtsfængslingens øjemed
modsætte sig, at en arrestant fører telefonsamtaler. Kriminalfor-
sorgsområdet kan desuden nægte en varetægtsarrestant at føre
telefonsamtaler, hvis dette findes nødvendigt af ordens- eller
sikkerhedsmæssige hensyn.
Varetægtsarrestanters telefonsamtaler
bortset fra bl.a. samta-
ler med forsvareren
påhøres eller aflyttes uden retskendelse af
kriminalforsorgsområdet, medmindre dette ikke findes nødven-
digt af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn.
Det følger ligeledes af varetægtsbekendtgørelsens § 76, at kri-
minalforsorgsområdet under hensyn til forholdene i den enkelte
institution kan fastsætte regler om den praktiske gennemførelse
af varetægtsarrestanters ret til at føre telefonsamtaler, herunder
om ovennævnte begrænsninger med hensyn til hyppighed og va-
righed af telefonsamtaler under hensyn til de personaleressour-
cer, der medgår til at påhøre eller aflytte samtalerne.
Som nærmere beskrevet i den samtidige besvarelse af spørgsmål
nr. 389 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, har kriminalfor-
sorgen mindst én børneansvarlig fængselsbetjent eller andet
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om, hvordan regeringen efterlever Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, Børnekonventionens artikel 9 og EU’s charter for grundlæggende rettigheders artikel 24, stk. 3 ifm. børn til varetægtsfængslede
personale i arresthuset, der har til opgave at iværksætte tiltag og
aktiviteter, som kan være med til at understøtte relationen mel-
lem indsatte og deres børn. De børneansvarlige kan eksempelvis
tilbyde de indsatte forældre at indlæse godnathistorier for deres
børn og udarbejde et fotohæfte, således at de indsattes børn kan
se, hvor deres forælder bor. Desuden står den børneansvarlige
for at arrangere familiearrangementer for de indsattes børn, så-
som fastelavn og juleklip i kriminalforsorgens institutioner.”
Side 4/4