Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2687004_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. april 2023
Strafferetskontoret
Søren Rams Rasmussen
2023-0030-8493
2761075
Besvarelse af spørgsmål nr. 393 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 393 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 386: Spm. om, hvordan det grundlæggende retsstatsprincip om uskyldsformodning harmonerer med, at varetægtsfængslede sidder under markant mere restriktive regler end indsatte, der afsoner en dom
Spørgsmål nr. 393 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, i hvilket omfang der i stedet for
varetægtsfængsling anvendes mindre indgribende foranstaltnin-
ger og varetægtssurrogater som f.eks. tilsyn, psykiatrisk behand-
ling, elektronisk fodlænke, deponering af pas eller lignende?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har undersøgt mulighederne for at trække op-
lysninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om antal-
let af sager, hvor der i stedet for varetægtsfængsling anvendes
varetægtssurrogat eller andre mindre indgribende foranstaltnin-
ger.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er op-
bygget således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med
sagens afslutning registreres en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et
redskab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgø-
relser der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil derimod
ikke uden videre være muligt at trække data af mere detaljeret
karakter.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i POLSAS ikke findes
en selvstændig afgørelses- eller gerningskode vedrørende vare-
tægtssurrogat. Det er derfor ikke muligt ved elektronisk udtræk
fra POLSAS at tilvejebringe de ønskede oplysninger.
Det kan dog generelt oplyses, at retsplejelovens § 765, stk. 2,
opregner eksempler på mindre indgribende alternativer til vare-
tægtsfængsling (varetægtsfængsling
”i surrogat”).
Opregningen
er ikke udtømmende. Bestemmelsen nævner tilsyn (nr. 1), sær-
lige bestemmelser vedrørende opholdssted, arbejde, anvendelse
af fritid og samkvem med bestemte personer (nr. 2), ophold i
egnet hjem eller institution (nr. 3), psykiatrisk behandling eller
afvænningsbehandling (nr. 4), give møde hos politiet på nær-
mere angivne tidspunkter (nr. 5), deponere pas eller andre legi-
timationspapirer hos politiet (nr. 6) og økonomisk sikkerheds-
stillelse (nr. 7).
Varetægtsfængsling af personer under 18 år sker som udgangs-
punkt i surrogat efter retsplejelovens § 765. Det fremgår i den
forbindelse af afsnittet om unge lovovertrædere i
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 386: Spm. om, hvordan det grundlæggende retsstatsprincip om uskyldsformodning harmonerer med, at varetægtsfængslede sidder under markant mere restriktive regler end indsatte, der afsoner en dom
Rigsadvokatmeddelelsen, pkt. 2.2.2.1, at anklagemyndigheden
som altovervejende hovedregel skal nedlægge påstand om vare-
tægtsfængsling i surrogat, når der opstår spørgsmål om vare-
tægtsfængsling af en person under 18 år. Denne hovedregel om
anklagemyndighedens påstand i disse sager kan som udgangs-
punkt alene fraviges, hvis sigtelsen angår særlig grov eller farlig
kriminalitet.
I praksis sker varetægtsfængsling i surrogat af personer under
18 år ”i egnet hjem eller institution”, jf. retsplejelovens § 765,
stk. 2, nr. 3, som altovervejende hovedregel i en sikret døgnin-
stitution (eller efter omstændighederne en institution mv. for
psykisk afvigende personer, jf. herom nedenfor).
Hvis sigtelsen angår grov personfarlig kriminalitet, skal retten
bestemme, at sigtede ikke må opholde sig i eget hjem, jf. rets-
plejelovens § 765, stk. 3. Bestemmelsen blev indsat ved lov-
forslag nr. L 111 af 29. november 2017. Det fremgår af bemærk-
ningerne til lovforslaget, at dette gælder uanset sigtedes alder,
og at ”eget hjem” skal forstås i bred forstand, og således også
omfatter midlertidigt ophold hos familie eller venner mv., jf.
Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 111 som fremsat, side 2.
For så vidt angår personer over 18 år anvendes varetægtsfængs-
ling i surrogat i forhold til psykisk afvigende personer, herunder
sindssyge og mentalt retarderede. Surrogatfængsling af sådanne
personer sker typisk i egnet hjem eller institution, eksempelvis
en psykiatrisk afdeling eller en døgninstitution for personer med
vidtgående psykiske handicap. Dette gælder også i forhold til
psykisk afvigende personer under 18 år.
Herudover anvendes varetægtsfængsling i surrogat kun meget
sjældent over for personer over 18 år.”
Side 3/3