Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2671989_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. marts 2023
Økonomikontoret
Simone Vainø Larsen
2023-0030-8475
2756924
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål B, C og D fra Folketin-
gets Retsudvalg den 2. marts 2022.
Samrådsspørgsmål B:
”Ministeren bedes redegøre for udviklingen i den mandskabs- og pladsmæs-
sige situation i Kriminalforsorgen, herunder om regeringen finder udviklin-
gen tilfredsstillende.”
Samrådsspørgsmål C:
”Ministeren bedes redegøre for kriseplanen fra november 2022 samt det to-
tale antal af dvalelagte eller tomme pladser i Kriminalforsorgen, herunder i
Polititorvets Arrest og arrestafdelingen i Horserød Fængsel, og i den forlæn-
gelse redegøre for, om det harmonerer med beslutningen om, at der i Krimi-
nalforsorgen skal oprettes flere pladser.”
Samrådsspørgsmål D:
”Ministeren bedes angive den langsigtede plan for at øge bemandingen i
Kriminalforsorgen, samt hvilke initiativer ministeren vil foretage sig på kort
sigt i forhold til at sikre tilstrækkelig kapacitet.”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og
Mai Mercado (KF).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministerens talepapir fra åbent samråd d. 3/3-2023 om situationen i Kriminalforsorgen
2671989_0002.png
Svar:
Tak for ordet. Og tak til spørgerne for de relevante
spørgsmål.
Som I alle ved, så står kriminalforsorgen i en svær situa-
tion. Antallet af fængselsbetjente har længe været fal-
dende, mens antallet af indsatte stiger.
Og nu er vi nået et punkt, hvor der er så få betjente, at det
mange steder er svært at få vagtplanerne til at gå op, og
hvor der ikke er hænder nok til at tage nye pladser i brug.
Det er en helt uholdbar situation, som vi er nødt til at få
løst.
Derfor er jeg også glad for, at vi forhåbentligt snart vil
have skabt sikkerhed omkring flerårsaftalen for kriminal-
forsorgen, så vi kan få alle initiativerne i aftalen ud og
leve.
Jeg vil i dag benytte lejligheden til at redegøre for: 1)
hvordan situationen i kriminalforsorgen ser ud, 2) hvor-
for det sidste år var nødvendigt at lukke en række pladser,
og 3) hvad vi kan gøre fremadrettet for at sikre flere
fængselsbetjente.
Side 2/12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministerens talepapir fra åbent samråd d. 3/3-2023 om situationen i Kriminalforsorgen
[Uddybning af udfordringer]
Lad mig begynde med situationen i kriminalforsorgen.
I dag råder kriminalforsorgen over ca. 4.200 aktive plad-
ser. Det er næsten 500 flere pladser end i 2018. Men fordi
antallet af indsatte er steget, har kapacitetsudnyttelse i en
årrække alligevel ligget på omkring 100 pct.
Så kan man spørge sig selv: Er det ikke bare godt, at kri-
minalforsorgen bruger sin kapacitet fuldt ud? Her skal
man være opmærksom på, at de 100 pct. er et gennem-
snitstal, og når tallet er så højt, indebærer det, at man i en
række fængsler er nødt til f.eks. at sætte to indsatte i en
celle.
Derfor arbejder kriminalforsorgen med en målsætning
om en belæg på 95-96 pct., som giver den nødvendige
fleksibilitet.
Det høje belæg betyder f.eks. også at besøgsrum og fæl-
lesarealer i en række tilfældes inddrages og bruges som
celler. Det går både ud over de indsatte, men også fæng-
selsbetjentene. De indsatte får begrænset deres mulighed
for at få besøg og for at deltage i fællesaktiviteter. Det
Side 3/12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministerens talepapir fra åbent samråd d. 3/3-2023 om situationen i Kriminalforsorgen
siger sig selv, at det øger spændingen i fængslerne, hvil-
ket gør fængselsbetjentenes arbejdsforhold vanskeligere
og øger risikoen for konflikter.
Presset på vores betjente har i mange år været alt for højt.
Og som det ser ud lige nu, er manglen på fængselsbe-
tjente den største udfordring for kriminalforsorgen.
I dag står vi med en samlet styrke på ca. 1.900 fængsels-
betjente. Det er ca. 600 færre end i 2015. Og det er vel at
mærke til at håndtere flere indsatte end tidligere.
Derfor blev det med den seneste flerårsaftale for krimi-
nalforsorgen besluttet at iværksætte en lang række initi-
ativer, der skal styrke kriminalforsorgens rekrutterings-
grundlag og forbedre arbejdsmiljøet i fængsler og arrest-
huse.
Mange initiativer er gennemført, og flere er ved at blive
implementeret.
Men vi må samtidig være realistiske og erkende, at det
vil tage tid at få vendt den negative udvikling. Og hvis vi
skal gøre det mere attraktivt at være fængselsbetjent – og
Side 4/12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministerens talepapir fra åbent samråd d. 3/3-2023 om situationen i Kriminalforsorgen
det skal vi – så skal vi sørge for et bedre arbejdsmiljø i
vores fængsler og arrester.
Derfor er det også vigtigt for mig, at udvidelser i krimi-
nalforsorgens kapacitet sker i et tempo, der ikke presser
vores fængselsbetjente yderligere.
[Krisepakke]
Det leder mig videre til, hvorfor kriminalforsorgen sidste
år måtte lukke en række pladser, som led i gennemførel-
sen af en krisepakke.
Krisepakken, som blev præsenteret for aftalepartierne i
september sidste år, var udtryk for kriminalforsorgens
faglige vurdering af, hvordan driften bedst muligt kan
opretholdes i den situation kriminalforsorgen befinder
sig i. Den er med til at få vagtplanerne til at gå op og sikre
driften og sikkerheden i fængsler og arresthuse.
Med pakken blev det besluttet at vente med at tage 60
pladser i Køge Arrest i brug. Derudover blev der rykket
et antal indsatte til Udlændingecenter Ellebæk, hvor der
blev oprettet 36 arrestpladser, der alternativt havde været
tomme asylpladser.
Side 5/12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministerens talepapir fra åbent samråd d. 3/3-2023 om situationen i Kriminalforsorgen
Beslutningen betød, at kriminalforsorgen kunne dvale-
lægge 31 pladser i Horserød og 25 pladser på Polititorvet.
Det svarer til en nettoreduktion på 20 pladser.
I den forbindelse kan jeg også oplyse, at kriminalforsor-
gen i dag også råder over 21 nedlukkede pladser i Maribo
Arrest og 24 i Nakskov Arrest. Pladserne blev lukket i
2017 og 2018 efter åbning af Storstrøm Fængsel, fordi de
var utidssvarende og personaletunge.
Til spørgsmålet om, hvorvidt lukningen af pladser har-
monerer med ambitionen om at udvide kriminalforsor-
gens kapacitet, er svaret isoleret set selvfølgelig nej.
Men jeg mener, at spørgsmålet skal anskues mere nuan-
ceret. Det er nu engang kriminalforsorgen, der har de
bedste kompetencer til at vurdere, hvilke tiltag som er
nødvendige i den nuværende situation. Derfor skal vi
som politikere lytte til den rådgivning, vi får fra krimi-
nalforsorgen
Og i en situation, hvor der er stor mangel på fængselsbe-
tjente, kan det desværre i en periode indebære, at det er
nødvendigt at lukke kapacitet – både for at opretholde det
helt nødvendige sikkerhedsniveau, som der skal være i
Side 6/12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministerens talepapir fra åbent samråd d. 3/3-2023 om situationen i Kriminalforsorgen
2671989_0007.png
fængslerne, og for at sikre fængselsbetjentene så gode ar-
bejdsbetingelser, som det er muligt.
Med det sagt, vil jeg nu uddybe, hvad vi planlægger at
gøre på den korte og lange bane for at sikre både flere
pladser og ikke mindst flere fængselsbetjente i fremtiden.
[Hvad der kan gøres på lang sigt]
Lad mig starte med den langsigtede plan.
Med flerårsaftalen for kriminalforsorgen blev der afsat
over 500 mio. kr. i aftaleperioden til rekrutterings- og ar-
bejdsmiljøinitiativer. I den forbindelse fastsatte aftale-
partierne et mål om, at der frem mod 2026 skulle sikres
en nettotilgang på 300 betjente.
Da aftalen blev indgået i 2021, vidste partierne godt, at
det ville blive et langt sejt træk, og udviklingen på ar-
bejdsmarkedet siden da har bestemt ikke gjort det lettere.
Der er dog plads til forsigtig optimisme. I andet halvår af
2022 har vi på landsplan set en stigning i antallet af ele-
ver, som er blevet optaget på fængselsbetjentuddannel-
sen. Kriminalforsorgen arbejder samtidig på at forbedre
arbejdsmiljøet
for
fængselsbetjentene
og
at
Side 7/12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministerens talepapir fra åbent samråd d. 3/3-2023 om situationen i Kriminalforsorgen
2671989_0008.png
implementere en række af arbejdsmiljøinitiativerne i
flerårsaftalen.
Vi vil ikke kunne se effekten af tiltagene fra den ene dag
til den anden. Men gradvist vil de bidrage til et bedre ar-
bejdsmiljø, så vi forhåbentlig kan se en udvikling, hvor
det bliver nemmere både at fastholde og tiltrække nye
betjente.
Mere supervision og etableringen af et psykologkorps
skal bidrage til at mindske nedslidning og psykiske be-
lastningsreaktioner. Større faglig frihed og bedre tid til
det relationelle arbejde skal øge arbejdsglæden. Og flere
skoler og forbedring af fængselsbetjentuddannelsen vil
sikre flere betjente, der er bedre klædt på til den opgave,
de skal løse.
På den lange bane er det derfor stadig min klare forvent-
ning, at flerårsaftalens initiativer vil virke. Vi er dog
langt fra i mål, og i 2022 så vi desværre stadig en netto-
afgang af fængselsbetjente.
[Hvad der kan gøres på kort sigt]
Derfor er jeg også særligt opmærksom på, hvad vi kan
gøre nu og her, for at vende udviklingen.
Side 8/12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministerens talepapir fra åbent samråd d. 3/3-2023 om situationen i Kriminalforsorgen
2671989_0009.png
I den forbindelse vil jeg fremhæve to tiltag, som jeg tror,
vil gøre en forskel på den korte bane.
For det første: Det er kun rimeligt, at vi belønner de be-
tjente, som tager ekstra vagter for at få en presset hverdag
til at fungere.
Derfor er jeg også glad for, at kriminalforsorgen har ud-
betalt en række vederlag til de betjente, der ydede en eks-
tra indsats i andet halvår af 2022. Kriminalforsorgen har
oplyst, at de er ved at se på, om noget lignende er muligt
i 2023.
Forhåbentlig kan det motivere nogle af vores fængsels-
betjente til fortsat at hænge i gennem en svær periode, så
vi også mindsker afgangen.
For det andet: De nye pop-up skoler.
Siden flerårsaftalen trådte i kraft, har kriminalforsorgen
åbnet to nye såkaldte pop-up skoler først i Odense og nu
i Esbjerg. Jeg besøgte den nye skole i Esbjerg i januar.
Det var en stor fornøjelse at møde de nye elever.
Side 9/12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministerens talepapir fra åbent samråd d. 3/3-2023 om situationen i Kriminalforsorgen
Begge steder har vi set nogle rigtig fine optag, og i den
kommende periode skal det afklares, om vi kan udvide
konceptet. Det kan f.eks. ske med flere hold på de nuvæ-
rende lokationer eller med nye pop-up-skoler andre ste-
der i landet.
På den nye skole i Nykøbing Falster har vi til gengæld
ikke set det ønskede optag. Kriminalforsorgen følger
elevtallet tæt, og har taget en række initiativer for at øge
opmærksomheden om skolen.
[Forventninger til 2023 og frem]
Med de to nævnte initiativer – og de mange andre vigtige
bemandingsinitiativer i flerårsaftalen – er der taget en
række konkret tiltag til at vende udviklingen.
Men det kommer til at tage tid, og vi er nødt til at give
bemandingsinitiativerne tid til at virke.
Løn spiller også en rolle for mulighederne for at fast-
holde og rekruttere dygtige og engagerede medarbejdere.
Det er ikke nogen hemmelighed, at fængselsbetjentene er
en af de faggrupper, der er udfordret, og som derfor er
relevante at have for øje, når regeringen indkalder til
Side 10/12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministerens talepapir fra åbent samråd d. 3/3-2023 om situationen i Kriminalforsorgen
trepartsforhandlinger om udmøntningen af flere midler
til løn og arbejdsvilkår for offentligt ansatte.
Det er den klare ambition, at vi i 2024 kan rulle krisepak-
ken tilbage.
[Afslutning]
Så for at opsummere: For mig er manglen på fængsels-
betjente den alt overskyggende udfordring. Fængselsbe-
tjentene er rygraden i vores kriminalforsorg og uden flere
fængselsbetjente bliver det også vanskeligt at udvide ka-
paciteten.
Der er sat rigtig mange gode initiativer i gang både på
den korte og den lange bane, som kan medvirke til at
vende udviklingen i kriminalforsorgen, og gøre det mere
attraktiv at være fængselsbetjent.
Men desværre må vi også være realistisk og sige, at det
kommer til at tage tid, og at der nok også vil være behov
for yderligere initiativer, før vi kommer i mål.
Det er vigtigt for Danmark, så vi kan blive ved med at
være et trygt og sikkert samfund. Derfor kan jeg også
Side 11/12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministerens talepapir fra åbent samråd d. 3/3-2023 om situationen i Kriminalforsorgen
forsikre jer om, at det ligger meget højt på min priorite-
ringsliste at få kriminalforsorgen tilbage i balance.
Tak for ordet.
Side 12/12