Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2683898_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. marts 2023
Sikkerhedskontor I
Jeppe Haugaard Vandtved
2023-0030-8465
2755532
Besvarelse af spørgsmål nr. 366 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 366 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm., om ministeren vil tage kontakt til sine relevante ministerkolleger mhp. at få indarbejdet krav til terrorsikring i Bygningsreglementet i forbindelse med nybyggeri og større ombygninger
Spørgsmål nr. 366 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren tage initiativ til en sikringslov, som man har i
Norge, der pålægger stat og kommuner samt kritisk infrastruktur
at sikre sig selv og borgerne mod terrorangreb, særligt der hvor
mange mennesker samles, og hvor truslerne mod samfundet er
størst?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”Som national sikkerhedsmyndighed har Politiets Efterretning-
stjeneste (PET) til opgave at bidrage til, at samfundet er rustet
til at imødegå terrortruslen. En af PET’s opgaver i den forbin-
delse er at rådgive og bistå myndigheder og private aktører mv.
i sikkerhedsspørgsmål, blandt andet i relation til sikring af sær-
lige truede eller kritiske lokaliteter i offentlige rum. Målgruppen
omfatter bl.a. kommuner, politikredse og private aktører, hvor
offentlige beskyttelsesinteresser taler for det.
PET udarbejder årligt en samlet vurdering af terrortruslen mod
Danmark, som fastsætter det overordnede terrortrusselsniveau
og vurderer danske interesser i udlandet. Med udgangspunkt i
vurderingen af terrortruslen kan myndigheder og private aktører
tage stilling til den konkrete trussel mod dem.
På baggrund af myndigheders og private aktørers vurdering af
den konkrete terrortrussel, tilbyder PET sikkerhedsrådgivning
med afsæt i den aktuelle vurdering af terrortruslen og eksiste-
rende viden på området, herunder ”best practices” og relevante
publikationer. Til brug for rådgivningsindsatsen har PET udar-
bejdet fire vejledninger vedrørende terrortruslen i henholdsvis
det udendørs offentlige rum, ved større arrangementer, i bygge-
og anlægsprojekter samt i eksisterende bygninger.
PET’s vejledninger og rådgivning sker bl.a. med udgangspunkt
i materiale på området, herunder bl.a. Forsvarssbygg’s Sikrings-
håndboka (NO), vejledninger fra Center for Protection of Natio-
nal Infastructure (UK), Forsikring og Pensions sikringsguide og
internationale standarder for hastighedsdæmpende foranstalt-
ninger mv. Det er et bærende princip i PET’s vejledning, at mål-
sætninger for sikringstiltag bør være proportionale med risi-
koen, og at sikringstiltagene er realiserbare.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm., om ministeren vil tage kontakt til sine relevante ministerkolleger mhp. at få indarbejdet krav til terrorsikring i Bygningsreglementet i forbindelse med nybyggeri og større ombygninger
PET’s rolle er rådgivende, og det er den udførende myndighed
eller private aktør mv., der træffer beslutning om den konkrete
implementering af relevante sikkerhedstiltag i nybyggeri, eksi-
sterende bygningsmasse mv.
Det er PET’s forståelse, at den norske sikkerhedslov, som der
henvises til i spørgsmålet, giver sikkerhedsmyndigheden en ge-
nerel beføjelse i sikkerhedsarbejdet, der ikke kun dækker kon-
traterrorområdet. Det fremgår af § 2, stk. 2, i den norske sikker-
hedslov, at ”sikkerhetsmyndigheten
har det sektorovergripende
ansvaret for at forebyggende sikkerhetsarbeid i virksomhetene
utføres i samsvar med loven”.
Det er dermed endvidere PET’s
forståelse, at det med loven er sikkerhedsmyndighedens ansvar,
at de forskellige sektorer overholder sikkerhedsloven, ligesom
de har det overordnede ansvar for sikkerhedsniveauet, herunder
at sikre, at virksomheder opfylder forpligtelserne i sikkerheds-
loven.
Der kan efter PET’s opfattelse være fordele og ulemper ved ind-
førelsen af en lov på linje med den norske sikkerhedslov i Dan-
mark. På den ene side kan en organisering af sikkerhedsområ-
det, hvor sikkerhedsmyndigheden har den generelle beføjelse i
sikkerhedsarbejdet, være med til at understøtte et ensartet og
transparent sikkerhedsniveau på tværs af sektorer. Omvendt vil
en samling af beføjelserne hos sikkerhedsmyndigheden svække
sektorernes mulighed for at prioritere særlige indsatser. Det skal
bemærkes, at den danske og norske model navnlig adskiller sig
ved, at den danske model bygger på et sektoransvarsprincip,
hvor det er PET’s indtryk, at det i Norge er sikkerhedsmyndig-
hedens ansvar, at de forskellige sektorer overholder sikkerheds-
loven.
PET bemærker herudover, at Danmark til forskel fra Norge er
underlagt EU-regler på området. I den forbindelse kan det oply-
ses, at der i EU aktuelt pågår et væsentligt arbejde med at få
etableret og efterfølgende implementeret retsregler, som skal
styrke en tilstrækkelig og risikobaseret beskyttelse af kritisk in-
frastruktur.
PET finder, at det kræver en grundigere analyse, og at det i sid-
ste ende må bero på en politisk beslutning, om man vil indføre
en sikringslov i Danmark med de konsekvenser, som det måtte
have, herunder for den danske model, der bygger på sektor-
ansvar.”
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm., om ministeren vil tage kontakt til sine relevante ministerkolleger mhp. at få indarbejdet krav til terrorsikring i Bygningsreglementet i forbindelse med nybyggeri og større ombygninger
”Rigspolitiet skal indledningsvis bemærke, at den overordnede
rådgivning af myndigheder og private aktører mv. i sikkerheds-
spørgsmål henhører under Politiets Efterretningstjeneste (PET).
Rigspolitiet følger op på PET’s generelle vurderinger af terr-
ortruslen med henblik på at sikre, at der i politikredsene iværk-
sættes de fornødne beredskabsmæssige foranstaltninger. Herud-
over indgår politikredsene i en tæt dialog med kommunerne om
den praktiske etablering af terrorforanstaltninger og tilsynet her-
med – både i forhold til den generelle sikring af byrummet samt
sikring i forbindelse med konkrete arrangementer og begiven-
heder.
Rigspolitiet kan endvidere henvise til, at dansk politi kontinuer-
ligt over de senere år har arbejdet med at styrke den operative
parathed i forhold til terrorhændelser. Dette gælder både den po-
litimæssige parathed og det samlede beredskabs parathed. Rigs-
politiet har således udarbejdet en national operationsplan til
brug for den politimæssige indsats ved terrorhændelser og andre
større uvarslede hændelser. Formålet med planen er at sikre
grundlaget for dansk politis parathed i tilfælde af en terrorhæn-
delse. Politiet skal i tilfælde heraf – i et tæt og konstruktivt sam-
spil med PET, eksterne myndigheder samt andre relevante inter-
essenter – sikre, at der kan iværksættes en hurtig, effektiv og
koordineret indsats på alle niveauer. Operationsplanen er klas-
sificeret.
Herudover er der i regi af National Operativ Stab (NOST), som
led i opfølgningen på det nationale risikobillede, der udgives af
Beredskabsstyrelsen, udarbejdet en såkaldt strategisk hensigt
for bl.a. terrorhændelser. De strategiske hensigter har til formål
at sætte den overordnede retning for den myndighedsfælles ind-
sats og angive, hvad NOST samlet set ønsker at opnå igennem
koordination af myndighedernes handlinger.
Rigspolitiet skal afslutningsvis henvise til, at kommunerne i
henhold til beredskabsloven er forpligtede til at opretholde en
risikodimensioneret beredskabsplanlægning, der skal sikre, at
redningsberedskabet kan yde en forsvarlig forebyggende, be-
grænsende og afhjælpende indsats ved ulykker og katastrofer,
herunder terrorhændelser.”
3.
Som justitsminister er det afgørende for mig, at borgerne skal kunne føle
sig trygge, når de færdes i det offentlige rum. I Danmark yder politiet, her-
under Politiets Efterretningstjeneste (PET), en stor indsats i forhold til at
rådgive og bistå myndigheder og andre aktører med at sikre sig selv og
borgerne mod bl.a. terrorangreb. Jeg har ingen grund til at betvivle, at
denne indsats beror sig på grundige sikkerhedsmæssige vurderinger af,
hvad der er mest hensigtsmæssigt og proportionalt i det enkelte tilfælde.
Side 4/4