Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2685476_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. marts 2023
Strafferetskontoret
Mie Hedengran Helander
2023-0030-8474
2756605
Besvarelse af spørgsmål nr. 365 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 365 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm., om ministeren vil sidestille fremstillingsbegæringer til grundlovsforhør med anklageskrifter og retsmødebegæringer, pressen kan få aktindsigt i disse hos anklagemyndigheden
Spørgsmål nr. 365 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren sidestille fremstillingsbegæringer til grundlovs-
forhør med anklageskrifter og retsmødebegæringer i retspleje-
lovens § 41 f, stk. 2, således at pressen kan få aktindsigt i disse
hos anklagemyndigheden?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har til brug for besvarelsen indhentet udtalelser
fra Statsadvokaten i København, Statsadvokaten i Viborg samt
Statsadvokaten for Særlig Kriminalitet, som har indhentet udta-
lelser fra de lokale politikredse samt National enhed for Særlig
Kriminalitet.
Rigsadvokaten kan i den forbindelse oplyse følgende:
Det bemærkes indledningsvis, at grundlovsforhør i praksis
håndteres på forskellig vis i de enkelte politikredse, og at det
således f.eks. ikke er i alle kredse, at der udarbejdes og benyttes
en egentlig fremstillingsbegæring, der vil kunne meddeles akt-
indsigt i.
Rigsadvokaten skal herefter bemærke, at der vil være en række
betænkeligheder ved at sidestille fremstillingsbegæringer med
anklageskrifter og retsmødebegæringer i forhold til aktindsigt
efter retsplejelovens § 41 f, stk. 2.
For det første udfærdiges en fremstillingsbegæring, såfremt en
sådan overhovedet udfærdiges, på et tidligt stadie i politiets ef-
terforskning, hvor der endnu ikke nødvendigvis foreligger et
fuldt tilstrækkeligt overblik over sagen. Sigtelsen kan således
risikere at ændre sig flere gange efter udfærdigelsen af en frem-
stillingsbegæring. En fremstillingsbegæring er derfor et udtryk
for et øjebliksbillede af en endnu ikke fuldt belyst sag og udgør
således et arbejdsdokument for politiet og anklagemyndighe-
den, mens anklageskrifter og retsmødebegæringer først udarbej-
des, når en sag er tilstrækkelig belyst til, at den endelige tiltale
eller sigtelse kan formuleres. I nogle kredse benytter man sig
desuden af fremstillingsrapporter, der indeholder oplysninger
om selve efterforskningen, og udlevering af sådanne rapporter
vil potentielt kunne kompromittere efterforskningen.
For det andet bliver de udarbejdede fremstillingsbegæringer
ikke rettet til efterfølgende. I de tilfælde, hvor sigtelsen ændres
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm., om ministeren vil sidestille fremstillingsbegæringer til grundlovsforhør med anklageskrifter og retsmødebegæringer, pressen kan få aktindsigt i disse hos anklagemyndigheden
under fremstillingen, vil den endelige sigtelse derfor alene
fremgå af retsbogen. Gives der adgang til aktindsigt i fremstil-
lingsbegæringen, vil det kunne give anledning til misforståelser
og fejlagtige beskrivelser af sagen i medierne, idet den ikke nød-
vendigvis vil være retvisende for den sigtelse, som faktisk er
oplæst i retsmødet. Det kan i den forbindelse tilføjes, at medi-
erne allerede i dag har mulighed for at søge aktindsigt i retsbo-
gen fra grundlovsforhøret, jf. retsplejelovens § 41 f, stk. 5, hvor
sigtelsen og fængslingsgrundlaget vil fremgå.
For det tredje er adgang til aktindsigt i anklageskrifter og rets-
mødebegæringer i dag betinget af, at sigtede/tiltalte selv er gjort
bekendt med sigtelsen eller tiltalen, har haft lejlighed til at tage
stilling til forsvarerbeskikkelse og til at tale med forsvareren.
Ved fremstilling i grundlovsforhør sker det imidlertid ikke sjæl-
dent, at den anholdte/sigtede først får lejlighed til at tale med
forsvareren i retten enten umiddelbart inden fremstillingen eller
umiddelbart efter oplæsning af sigtelsen. Dette vil i de fleste til-
fælde dermed udelukke, at journalister ville kunne få aktindsigt
i fremstillingsbegæringen forud for grundlovsforhøret.
For det fjerde ville det i alle tilfælde være vanskeligt at imøde-
komme en anmodning om aktindsigt i en fremstillingsbegæring
forud for en fremstilling pga. det store tidsmæssige pres, der er
til stede i forbindelse med grundlovsforhør. Alternativt vil be-
handlingen af aktindsigtsanmodningen skulle henskydes til efter
fremstillingen, hvor det må antages, at anmodningen oftest vil
miste sin aktualitet.
Samlet set vil det efter Rigsadvokatens vurdering således ikke
være hensigtsmæssigt at sidestille fremstillingsbegæringer med
anklageskrifter og retsmødebegæringer i retsplejelovens § 41 f,
stk. 2.
Rigsadvokaten bemærker i øvrigt, at mediernes interesse i at
blive bekendt med verserende straffesager i praksis ofte vareta-
ges ved, at journalister retter telefonisk henvendelse til politiet
forud for dagens grundlovsforhør for at kunne vurdere, om de
vil prioritere at overvære et eller flere grundlovsforhør. Ved
disse henvendelser oplyses journalisten om dagens fremstillin-
ger, og der vil typisk blive givet overordnede oplysninger om
sigtelsen, eller hvad sagen drejer sig om, herunder bl.a. oplys-
ning om kriminalitetstypen, som er bærende for fremstillingen.
Som nævnt ovenfor har medierne herudover mulighed for at
søge aktindsigt i retsbogen fra grundlovsforhøret, jf. retsplejelo-
vens § 41 f, stk. 5, hvor sigtelsen og fængslingsgrundlaget vil
fremgå.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm., om ministeren vil sidestille fremstillingsbegæringer til grundlovsforhør med anklageskrifter og retsmødebegæringer, pressen kan få aktindsigt i disse hos anklagemyndigheden
Efter grundlovsforhøret vil der efter omstændighederne i øvrigt
kunne være grundlag for mere detaljerede oplysninger om sig-
telsen og om grundlovsforhørets udfald. Oplysning om sigtelsen
forudsætter dog naturligvis, at grundlovsforhøret ikke afholdes
for dobbelt lukkede døre, jf. retsplejelovens § 29 c, stk. 1, sidste
pkt.
Endelig giver politiet og anklagemyndigheden løbende offent-
ligheden oplysninger om forestående grundlovsforhør og om re-
sultatet af grundlovsforhør, f.eks. på Twitter. I den forbindelse
oplyses det mere overordnet, hvad sagen drejer sig om.”
Jeg er enig med Rigsadvokaten i, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at
sidestille fremstillingsbegæringer til grundlovsforhør med anklageskrifter
og retsmødebegæringer i retsplejelovens § 41 f, stk. 2, således at pressen
kan få aktindsigt i disse hos anklagemyndigheden.
Side 4/4