Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2683793_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 908
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2021
Politikontoret
Line Herbæk Larsen
2021-0030-5859
1928084
Besvarelse af spørgsmål nr. 908 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 908 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. april 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Niels Dam Dengsøe Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm., om afgørelsen fra Tysklands forfatningsdomstol vedr. automatiserede databaserede analysesystemer giver anledning til nye overvejelser vedr. politilovens § 2 a og dansk politis brug af POL-INTEL
Spørgsmål nr. 908 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke erfaringerne Rigspolitiets
har med brug af Palantir-software, herunder om det fungerer
som ventet, hvordan beskyttes borgernes data tilstrækkeligt, har
det ført til ændringer i mønstre for opklaring af sager og i givet
fald hvilke, og er der udarbejdet eventuelle interne evalueringer
heraf?
Der
henvises
til:
https://www.theguar-
dian.com/world/2021/apr/02/seeing-stones-pandemic-reveals-
palantirs-troubling-reach-in-eu-
rope?CMP=share_btn_fb&fbclid=IwAR2S-y--
hdxPYDC5CmTIy9QC9YI9BsC0nLzOekkd3yWg8_Pt16S0qT
clIDU”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1.
Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at POL-INTEL er en
intern analyseplatform til sammenstilling, visualisering og ana-
lyse af data. POL-INTEL er et værktøj, der benyttes af dansk
politi til at overskue udvalgte dele af de store mængder data,
som findes i en række af politiets eksisterende individuelle it-
systemer. Det er hensigten, at der løbende skal ske en udbygning
af POL-INTEL med flere af politiets eksisterende datakilder.
POL-INTEL rummer forskellige funktionaliteter til brug for for-
skellige brugergrupper. De fleste medarbejdere i politiet har ad-
gang til den tværgående søgefunktionalitet ”POL-INTEL
Fin-
der”, hvor der hurtigt kan søges på tværs af data i en række it-
systemer og skabes et overblik over opmærksomhedspunkter
ved en person, en adresse, et køretøj eller lignende. Finder-funk-
tionen anvendes således af ca. 11.000 brugere, primært politian-
satte medarbejdere.
Derudover har ca. 800 medarbejdere, der består af eksempelvis
analytikere, monitører eller efterforskere i Rigspolitiet eller po-
litikredsenes efterforskningsenheder, Efterretnings- og Analy-
seenheder, eller tilsvarende enheder aktuelt adgang til ”POL-
INTEL Analyse”. Ikke alle medarbejdere med adgang til POL-
INTEL Analyse benytter systemet fast, hvilket kan skyldes op-
gavernes karakter, herunder f.eks. arbejde med mindre efter-
forskninger, hvor brug af POL-INTEL Analyse ikke altid er
nødvendig, eller at den tilstrækkelige viden eksempelvis i stedet
kan opnås ved brug af POL-INTEL Finder. Politiet arbejder lø-
bende på at udbrede kendskabet og den relevante anvendelse af
POL-INTEL Analyse.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm., om afgørelsen fra Tysklands forfatningsdomstol vedr. automatiserede databaserede analysesystemer giver anledning til nye overvejelser vedr. politilovens § 2 a og dansk politis brug af POL-INTEL
POL-INTEL Analyse giver mulighed for at analysere informa-
tioner og visualisere resultaterne på bl.a. kort, tidslinjer og net-
værksdiagrammer. Analyserne kan i relevant omfang benyttes
til at understøtte operative beslutninger og prioriteringer som led
i politiets arbejde. POL-INTEL Analyse er et komplekst system,
som derfor forudsætter analytiske færdigheder, og som derfor
også kræver forudgående uddannelse. For at få adgang til POL-
INTEL Analyse skal brugeren gennemgå og bestå et grundkur-
sus, hvorefter der tildeles brugeren en særlig IT-rolle, som lø-
bende skal fornyes. På grundkurset gennemføres blandt andet
uddannelse i sikkerhedshåndtering af data.
2.
POL-INTEL blev udrullet i dansk politi fra medio 2017 til
primo 2018, og det vurderes generelt at være indført med succes
og som en markant del af det såkaldte Intelligence Led Policing.
Der blev i 2019 gennemført en gevinstrealiseringsundersøgelse
for POL-INTEL. Undersøgelsen konkluderede, at analyseplat-
formen hurtigt efter indførelsen viste gode resultater. Inden im-
plementeringen af POL-INTEL skulle søgninger til brug for ef-
terforskninger og analyser foretages af den enkelte bruger i ad-
skilte systemer, og det krævede derfor langt flere ressourcer at
fremsøge og sammenstille data end tilfældet er i dag. Brugerne
anvender med POL-INTEL således langt mindre tid på at frem-
søge relevant materiale, inden analyse og visualisering kan gen-
nemføres. Umiddelbare tilbagemeldinger fra brugere lød den-
gang på, at POL-INTEL lever op til forventningen om, at bru-
gerne nu anvender 80% tid på analyse og 20% på fremsøgning
af data, hvilket tidligere var omvendt.
Ved brug af POL-INTEL kan en efterforsker f.eks. hurtigt søge
på tværs af eksisterende sager i politiets sagsstyringssystem
POLSAS og sammenholde oplysninger herfra med oplysninger
fra de registre, der er datakilder i POL-INTEL. Derved gøres det
muligt f.eks. at identificere og sammenkæde et modus, som er
anvendt i forskellige straffesager i flere politikredse. Politiet har
herved fået markant bedre muligheder for at opklare flere for-
brydelser, som før indførelsen af POL-INTEL ikke umiddelbart
blev identificeret til at have sammenhæng.
3.
Rigspolitiet har en flerårig kontrakt med den eksterne, tekni-
ske leverandør, softwarefirmaet Palantir, og medarbejdere her-
fra yder på konsulentbasis bistand til politiet i forbindelse med
udvikling, drift, vedligeholdelse og brugersupport af POL-IN-
TEL. Konsulenterne har som led i dette arbejde
på samme
måde som konsulenter fra andre softwareleverandører, der yder
support til udvikling og drift af politiets it-systemer
adgang til
de data, der opbevares og udstilles i POL-INTEL, og ligesom
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm., om afgørelsen fra Tysklands forfatningsdomstol vedr. automatiserede databaserede analysesystemer giver anledning til nye overvejelser vedr. politilovens § 2 a og dansk politis brug af POL-INTEL
andre konsulenter er de sikkerhedsgodkendt og har underskrevet
erklæringer om tavshedspligt.
De data, der leveres fra kildesystemerne til det såkaldte datava-
rehus i POL-INTEL, er under dansk politis kontrol og opsyn,
idet alt IT-udstyr såsom servere mv. er placeret i Danmark på
politiets lokaliteter, og al behandling af data håndteres via poli-
tiets interne netværk og systemer. Det gælder også den håndte-
ring af data, der forestås af konsulenterne fra Palantir. Konsu-
lenterne herfra kan således kun tilgå POL-INTEL via politiets
lukkede netværk på politiets lokationer.
Både konsulenterne fra Palantir og medarbejderne i dansk politi
er instrueret om, at det kun er tilladt at tilgå data i politiets sy-
stemer mv., når der er et sagligt, arbejdsbetinget behov herfor.
For at sikre kontrol med korrekt anvendelse af data logges al
brugeraktivitet i POL-INTEL, og der føres proaktiv kontrol her-
med.
Anvendelse af POL-INTEL er i øvrigt reguleret i den såkaldte
POL-INTEL-bekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 1078 af 20.
september 2017 om politiets behandling af oplysninger i forbin-
delse med tværgående informationsanalyser), hvori der bl.a. er
fastsat regler om betingelserne for anvendelse af tværgående in-
formationsanalyser, om videregivelse, opbevaring og sletning af
personoplysninger samt om logning, jf. ovenfor. I forhold til be-
handlingssikkerheden i POL-INTEL gælder i øvrigt de regler,
der er fastsat herom i kapitel 12 i lov om retshåndhævende myn-
digheders behandling af personoplysninger.”
Side 4/4