Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2683792_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. marts 2023
Politikontoret
Pierre Nydal
2023-0030-8461
2755116
Besvarelse af spørgsmål nr. 362 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 362 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Peter Hummelgaard
/
Yassmina Amadid
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm., om afgørelsen fra Tysklands forfatningsdomstol vedr. automatiserede databaserede analysesystemer giver anledning til nye overvejelser vedr. politilovens § 2 a og dansk politis brug af POL-INTEL
Spørgsmål nr. 362 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om afgørelsen af 16. februar 2023
fra Tysklands forfatnings-domstol vedr. automatiserede data-
baserede analysesystemer til politiet i delstaterne Hes-sen og
Hamburg, der begge bruger Palantir Gotham systemet, giver an-
ledning til nye overvejelser vedr. politilovens § 2 a og dansk
politis brug af POL-INTEL? Der henvises til Bundesverfas-
sungsgerichts pressemeddelelse nr. 18/2023 af 16. februar
2023.”
Svar:
For så vidt angår politilovens § 2 a kan Justitsministeriet oplyse, at det følger
af bestemmelsens stk. 1, at politiet foretager tværgående informationsana-
lyser på grundlag af de oplysninger, politiet behandler, når det er nødvendigt
af hensyn til udførelsen af politiets opgaver. Af politilovens § 2 a, stk. 2,
følger det, at politiet kan indsamle og behandle oplysninger fra offentligt
tilgængelige kilder, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af politiets
opgaver.
Politilovens § 2 a blev indført ved lov nr. 671 af 8. juni 2017. Det fremgår
af bemærkningerne til § 2 a i Folketingstidende 2016-17, tillæg A, side 9, at
bestemmelsen blev indført for at give et klart retligt grundlag for politiet til
at gennemføre tværgående informationsanalyser, når dette politifagligt vur-
deres at være nødvendigt til brug for løsningen af de opgaver, som politiet
er pålagt i medfør af politilovens § 2.
Det fremgår endvidere af side 10 i bemærkningerne, at den foreslåede § 2 a
konkret indebærer, at dansk politi
inden for rammerne af navnlig person-
datalovens bestemmelser
sikres et klart retligt grundlag for tværgående at
tilgå og udnytte de oplysninger, der i dag behandles i politiet, og at den ad-
gang til at udnytte data, som bestemmelsen medfører, navnlig forventes un-
derstøttet af politiets analyseplatform POL-INTEL.
POL-INTEL er en intern analyseplatform til sammenstilling, visualisering
og analyse af data. POL-INTEL er et værktøj, der benyttes af dansk politi
til at overskue udvalgte dele af de store mængder data, som findes i en række
af politiets eksisterende individuelle it-systemer. For yderligere oplysninger
om POL-INTEL, herunder funktionalitet mv., henvises der til Justitsmini-
steriets besvarelse af 4. maj 2021 af spørgsmål nr. 908 (Alm. del) fra Folke-
tingets Retsudvalg.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm., om afgørelsen fra Tysklands forfatningsdomstol vedr. automatiserede databaserede analysesystemer giver anledning til nye overvejelser vedr. politilovens § 2 a og dansk politis brug af POL-INTEL
For så vidt angår forholdet til Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tion (EMRK) fremgår det af bemærkningerne til § 2 a i Folketingstidende
2016-17, tillæg A, side 15 f. bl.a., at:
”Den behandling af personoplysninger, som lovforslaget omfat-
ter, vil efter Justitsministeriets opfattelse således kunne udgøre
et indgreb i retten til respekt for privatliv, jf. EMRK artikel 8,
stk. 1. Et sådant indgreb vil alene kunne retfærdiggøres efter
EMRK artikel 8, stk. 2, hvis indgrebet er foreskrevet ved lov,
hvis det varetager et eller flere anerkendelsesværdige formål, og
hvis det er nødvendigt i et demokratisk samfund for at opnå det
eller de anførte formål (krav om proportionalitet).
Den del af lovforslaget, som vedrører politiets anvendelse af da-
tabaserede analyseredskaber, har til formål at styrke den ana-
lyse- og videnbaserede tilgang til politiets opgavevaretagelse,
således at politiet har mulighed for effektivt at imødegå de væ-
sentlige udfordringer, som kriminalitetsbilledet og samfundsud-
viklingen indebærer. Behandlingen af oplysninger varetager så-
ledes hensynet til den nationale sikkerhed, den offentlige tryg-
hed og til at forebygge uro eller forbrydelse.
Lovforslaget må efter Justitsministeriets opfattelse endvidere
anses for nødvendigt i et demokratisk samfund for at forfølge de
nævnte hensyn. Ministeriet har herved lagt vægt på, at tværgå-
ende informationsanalyser og anden behandling af offentligt til-
gængelige oplysninger, herunder personoplysninger, er en na-
turlig og grundlæggende forudsætning for politiets varetagelse
af dets funktioner og opgaver, og at politiet i opgavevaretagel-
sen i stigende grad er afhængig af at kunne analysere stadig
større datamængder.
Der er endvidere lagt vægt på, at politiets behandling af oplys-
ninger alene kan finde sted, når det politifagligt vurderes at være
nødvendigt af hensyn til udførelsen af politiets opgaver.
Justitsministeriet har desuden tillagt det vægt, at de konkrete
rammer for politiets anvendelse af tværgående informationsana-
lyser mv. vil blive reguleret ved bekendtgørelse, herunder vil
der blive fastsat nærmere retningslinjer for, hvilke konkrete op-
gaver politiet kan anvende oplysninger til. Ligeledes forudsæt-
tes politiets behandling af oplysninger indsamlet fra offentligt
tilgængelige kilder nærmere reguleret i en bekendtgørelse, her-
under vil der blive fastsat nærmere regler for oplysningernes be-
handling, videregivelse, sletning mv.
Endelig er der lagt vægt på, at lovforslaget alene hjemler adgang
for politiet til at behandle oplysninger inden for rammerne af
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm., om afgørelsen fra Tysklands forfatningsdomstol vedr. automatiserede databaserede analysesystemer giver anledning til nye overvejelser vedr. politilovens § 2 a og dansk politis brug af POL-INTEL
betingelserne i retsplejeloven og persondataloven, og at forsla-
get ikke ændrer på den adgang, som politiet i dag har til at be-
handle oplysninger.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at lovforslaget kan
gennemføres inden for rammerne af Danmarks forpligtelser ef-
ter EMRK.”
Justitsministeriet finder ikke, at afgørelsen fra den tyske forfatningsdomstol,
der er refereret i pressemeddelelsen, som spørgeren henviser til, giver an-
ledning til nye retlige overvejelser vedrørende politilovens § 2 a i relation
til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Side 4/4