Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2683456_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 84
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. februar 2023
Sikkerhedskontor II
Anne Kathrine Bjørklund
2023-0030-8171
2694213
Besvarelse af spørgsmål nr. 84 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 84 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. januar 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Kristoffer Aagren
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Danske lufthavne utilfredse sagsbehandlingstid"
Spørgsmål nr. 84 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Sønderborg
Lufthavn har udfordringer med at få sikkerheds-
godkendt personale til lufthavnen hos PET. Vil ministeren rede-
gøre for, hvor lang sagsbehandlingstiden er hos PET samt over-
sende tal for sagsbehandlingstiden for de seneste 3 år? Vil mi-
nisteren supplerende redegøre for, om der mangler sagsbehand-
lere i PET til sikkerhedsgodkendelser og i bekræftende fald op-
lyse, hvilke initiativer ministeren vil tage i den forbindelse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), som har oplyst følgende:
”PET’s nuværende IT-løsning
for sikkerhedsundersøgelser og
sikkerhedsgodkendelser er et sagsbehandlingssystem og ikke et
statistisk system, hvorfor systemet ikke understøtter en kvalifi-
ceret beregning af sagsbehandlingstider. Politiets Efterretnings-
tjeneste (PET) har dog gennem de seneste år oplevet en markant
stigning i antallet af anmodninger om sikkerhedsundersøgelser
og sikkerhedsgodkendelser. Navnlig henset til den sikkerheds-
politiske situation er det PET’s forventning, at antallet af an-
modninger om sikkerhedsundersøgelser og sikkerhedsgodken-
delser vil fortsætte med at stige i den kommende tid. Stigningen
i antallet af ansøgninger har medført, at PET’s
sagsbehandlings-
tider for sikkerhedsundersøgelser er blevet væsentligt forøget.
Kravet om sikkerhedsgodkendelse af ansatte, som varetager be-
stemte opgaver i danske lufthavne, er reguleret i bekendtgørelse
nr. 2567 af 14. december 2021 om udvidet baggrundskontrol og
sikkerhedsgodkendelse af personer, som har funktioner inden
for luftfartssikkerhed (security), der henhører under Transport-
ministeriet. Det er Trafikstyrelsen, som behandler og træffer af-
gørelse i ansøgninger om sikkerhedsgodkendelse og udsteder
sikkerhedsgodkendelsen. Trafikstyrelsen indhenter til brug for
deres afgørelse en sikkerhedsundersøgelse hos PET.
PET er løbende i dialog med brugerne af sikkerhedsundersøgel-
ser, herunder med Trafikstyrelsen, om situationen, prioritering
og de generelle tiltag på området. Herudover har PET i efteråret
2022 deltaget i møder med interessenter i luftfartssektoren.
PET arbejder løbende på at sikre så hurtig en sagsbehandling
som muligt uden at gå på kompromis med kvaliteten af under-
søgelserne. Arbejdet har et stort ledelsesmæssigt fokus i PET,
og der er gennemført en væsentlig opnormering henover
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Danske lufthavne utilfredse sagsbehandlingstid"
vinteren 2022-23 i den enhed i PET, der foretager sikkerheds-
undersøgelser og sikkerhedsgodkendelser. Der pågår også en
optimering af selve undersøgelsesprocessen med deltagelse af
eksterne konsulenter.
PET er samtidig ved at udvikle en ny digital platform til behand-
ling af anmodninger om sikkerhedsundersøgelser og sikker-
hedsgodkendelser. Dette system forventes at kunne blive taget i
brug ultimo 2023.
I forhold til lufthavnspersonale har PET i foråret 2022 og i ef-
teråret 2022 gennemført særlige indsatser for at kunne behandle
det øgede antal undersøgelser, der opstod behov for som følge
af lufthavnenes genåbning efter de covid-19-betingede rejsere-
striktioner. En tilsvarende særlig indsats er efter aftale med Tra-
fikstyrelsen iværksat ved indgangen til 2023 for blandt andet at
imødekomme behovet frem mod sommerferieperioden.”
Som det fremgår, har der over de senere år været en markant stigning i an-
tallet af anmodninger om sikkerhedsundersøgelser og sikkerhedsgodkendel-
ser. Det er grundlæggende positivt, da udviklingen skal ses i lyset af det
skærpede fokus på at øge modstandskraften mod bl.a. spionagetruslen i det
danske samfund.
Den øgede efterspørgsel har imidlertid også ført til kapacitetsudfordringer
på området hos PET, og jeg har stor forståelse for den frustration, som de
stigende sagsbehandlingstider giver anledning til hos de berørte myndighe-
der og virksomheder, herunder ikke mindst i luftfartssektoren.
Derfor er det også nødvendigt, at der i PET er det fornødne fokus på pro-
blemstillingen, og jeg vil løbende følge op på, om de initiativer, der er blevet
iværksat, i tilstrækkelig grad bidrager til at nedbringe sagspukler og sagsbe-
handlingstiden. Jeg har samtidig noteret mig, at PET ved indgangen til 2023
har iværksat en særlig indsats i forhold til lufthavnspersonale.
Side 3/3