Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2679232_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 238
Offentligt
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. marts 2023
Flerårsaftalesekretariatet
Anne Sofie Brix
2023-0030-8334
2727885
Besvarelse af spørgsmål nr. 238 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 238 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. februar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Steffen Larsen (LA).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om, hvor meget af en dommers arbejdstid, der i dag går med at udføre opgaver, som tidligere blev udført af kontorfunktionærer
2679232_0002.png
Spørgsmål nr. 238 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren som opfølgning på åbent samråd den 2. februar
2023 om ventetider ved landets domstole redegøre for, hvor
mange retssekretærstillinger, der siden 2019 er skåret væk ved
by- og landsretterne, herunder give et estimat for hvad det vil
koste, hvis disse funktioner skal genetableres helt eller delvist
ved retterne afhængig af det aktuelle behov ved den enkelte
ret?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Tabel
1 nedenfor viser årsværksforbruget til retssekretærer ved
byretterne og landsretterne, idet der ved retssekretærer forstås
det årsværksforbrug, der er opgjort af kontormedarbejdere un-
der de enkelte sagsområder i 2019-2021. Der foreligger endnu
ikke data for 2022, idet disse data og kvalitetssikring heraf til-
vejebringes som led i arbejdet med årsrapporten for Danmarks
Domstole. Årsrapporten offentliggøres den 23. marts 2023.
Tabel 1
Retssekretærer ved byretterne og landsretterne i 2019-2021 opgjort i årsværk
Antal årsværk
I alt
2019
819,3
2020
830,3
2021
831,8
Byretterne
Landsretterne
745,7
73,6
756,4
73,9
758,2
73,6
Anm.: Ved retssekretærer forstås det årsværksforbrug, der er opgjort af kontormedarbejdere under
sagsområderne civile sager og straffesager samt ved byretterne tillige fogedsager, tvangsauktioner,
dødsboskiftesager, insolvensskiftesager og notarialforretninger.
Kilde: Domstolsstyrelsen
Årsværksforbruget til retssekretærer har været relativt stabilt fra
2019-2021. Dog er der ca. 11-12 antal årsværk højere ved by-
retterne i 2020 og 2021 end i 2019. Der er således ikke foretaget
en reduktion i årsværksforbruget til retssekretærer i perioden fra
2019-2021.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om, hvor meget af en dommers arbejdstid, der i dag går med at udføre opgaver, som tidligere blev udført af kontorfunktionærer
Stigningen i årsværksforbrug i 2020 og 2021 skal ses i lyset af,
at domstolene i 2020 og 2021 fik tilført merbevillinger foranle-
diget af COVID-19-pandemien samt merbevillinger målrettet til
bunkebekæmpelse på straffesagsområdet.
Derudover fik domstolene ekstra midler med virkning fra 2019
som følge af ændringen i reglerne om behandlingen af de fami-
lieretlige sager, der trådte i kraft den 1. april 2019, hvorfor den
ekstra bevilling hertil først blev fuldt indfaset med virkning for
2020. Endvidere blev domstolene også tilført ekstra midler til
behandling af et ekstra antal familieretlige sager i 2021 som
følge af bunkebekæmpelsesindsatsen i Familieretshuset.
Domstolene har i perioden 2019-2021 været pålagt et årligt om-
prioriteringsbidrag på omkring 25 mio. kr. (2023-pl), hvilket ud-
viklingen i antallet af retssekretærårsværk også skal ses i lyset
af.”
Side 3/3