Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2679213_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
21. marts 2023
Kontor:
Flerårsaftalesekretariatet
Sagsbeh: Frederik Alexander War-
wick
Sagsnr.: 2023-0030-8405
Dok.:
2746399
Besvarelse af spørgsmål nr. 313 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 313 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. februar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om, hvor mange byretter, der ikke har adgangs- og sikkerhedskontrol
Spørgsmål nr. 313 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange byretter, der ikke har
adgangs- og sikkerhedskontrol, selvom der ved den enkelte ret
måtte være et ønske eller behov herfor, og hvad det vil koste at
imødekomme dette ønske?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”I
juni 2015 blev der igangsat en forsøgsordning ved fem byret-
ter med adgangskontrol ved indgangen til retten. Det drejede sig
om Københavns Byret, Retten på Frederiksberg, Retten i Glos-
trup, Retten i Aarhus og Retten i Aalborg. I de følgende år var
der løbende opfølgning på den midlertidige ordning med fast
adgangskontrol ved de fem byretter. I 2017 blev der gennemført
en sikkerhedsvurdering af alle retsbygninger. Ved flerårsaftalen
2019-2022 blev pilotforsøget med adgangskontrol ved domsto-
lene gjort permanent og udvidet til at omfatte Østre Landsret,
samt Retten i Odense og Retten i Kolding.
I dag har de syv byretter omfattet af ordningen samt Østre
Landsret fast adgangskontrol ved hovedtingstederne. 17 byretter
og Vestre Landsret har ikke fast adgangskontrol. Retterne kan
dog etablere ad hoc adgangskontrol, hvilket sker i dialog mellem
det konkrete embede og den lokale politikreds. Politiet beman-
der adgangskontrollen i sådanne situationer.
Domstolsstyrelsen har kendskab til et konkret embede, som øn-
sker etablering af fast adgangskontrol. Domstolsstyrelsen har
herudover ikke iværksat en ny undersøgelse af de resterende 16
embeder med henblik på at skabe et overblik over de enkelte
byretters eventuelle ønsker om eller behov for implementering
af fast adgangskontrol. Domstolsstyrelsen har dog ikke fået hen-
vendelser fra andre embeder, men det kan ikke afvises, at flere
embeder kunne have ønsker om fast adgangskontrol.
Domstolsstyrelsen har til illustration lavet et skøn over etable-
rings- og driftsudgifter af fast adgangskontrol ved de 17 reste-
rende embeder:
Årlige udgifter: 28,1 mio. kr.
o
Herunder vagtårsværk og årlig service af udstyr.
Engangsudgifter/etableringsomkostninger: 21,9 mio. kr.
o
Herunder metaldetektorkarm, bagagescanner,
engangsydelser til registrering af røntgenanlæg,
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om, hvor mange byretter, der ikke har adgangs- og sikkerhedskontrol
uddannelse af vagter, ombygning af indgangs-
parti, indkøb af inventar samt teknisk rådgiv-
ning.
Estimatet er afgrænset til byretternes hovedtingsteder og er in-
klusive byretter med flere lokationer, som tilsammen udgør by-
rettens hovedtingsted. Vestre Landsrets hovedtingsted er endvi-
dere inkluderet i opgørelsen, da landsretten ikke har fast ad-
gangskontrol. I alt 20 lokationer indgår i ovenstående estime-
rede udgifter. Bitingsteder og afdelingskontorer er ikke inklude-
ret i opgørelsen.
Omkostningsestimater vedrørende ombygningsarbejder af ind-
gangsparti er behæftet med stor usikkerhed og kræver nærmere
undersøgelse af lokaleforhold ved de enkelte lokationer.
Der vil ved visse lokationer være udfordringer med etablering
af en fast adgangskontrol på grund af størrelsen på indgangspar-
tiet.”
Side 3/3