Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2676477_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
16. marts 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Julie Biel Iwers
Sagsnr.: 2023-0030-8373
Dok.:
2741403
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 285 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 285 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. februar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Peter Hummelgaard
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 285: MFU spm., om ministeren vil sikre, at straf for overfaldsvoldtægter ikke kan afsones i åbent fængsel
Spørgsmål nr. 285 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren med Dansk Folkepartis støtte sikre, at straf for
overfaldsvoldtægter ikke kan afsones i åbent fængsel, men altid
skal afsones i lukkede fængsler, idet der henvises til Retten i
Aalborgs dom (SS 18-4578/2021) den 13. juli 2021?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Afgørelse om anbringelse i fængsel eller arresthus (valg af
afsoningsinstitution) af personer, som skal udstå fængselsstraf
eller forvaring, træffes efter bestemmelserne i straffuldbyrdel-
seslovens §§ 20-23. Der foretages i hvert enkelt tilfælde en in-
dividuel og konkret vurdering af de relevante forhold.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 20, stk. 1, fuldbyrdes fængsels-
straf i fængsel eller arresthus.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 21, stk. 1, fuldbyrdes fængsels-
straf normalt i fængsel. Kortvarig fængselsstraf kan dog fuld-
byrdes i arresthus, i det omfang det er nødvendigt af hensyn til
den samlede udnyttelse af pladserne i kriminalforsorgens insti-
tutioner, jf. § 21, stk. 2. Fængselsstraf kan endvidere fuldbyrdes
i arresthus, såfremt en eller flere af betingelserne i § 21, stk. 3,
nr. 1-4, eller stk. 4, nr. 1-2, er opfyldt, herunder hvis der er be-
stemte grunde til at antage, at den dømtes farlighed eller krimi-
nalitet gør det nødvendigt for at forebygge undvigelse, brand-
stiftelse eller indsmugling eller handel med euforiserende stof-
fer.
I medfør af straffuldbyrdelseslovens § 22, stk. 1, sker fuldbyr-
delse af fængselsstraf normalt i åbent fængsel. Fuldbyrdelse af
straffen skal dog ske i lukket fængsel, når straffen er på 5 år eller
mere. Fuldbyrdelsen af straffen skal imidlertid også i dette til-
fælde ske i åbent fængsel, hvis det ikke findes betænkeligt efter
det i øvrigt oplyste om den dømte, jf. straffuldbyrdelseslovens §
22, stk. 2.
Hovedreglen om, at afsoning normalt sker i åbent fængsel for
personer, der udstår fængsel i under 5 år, gælder også sædelig-
hedsdømte. Det kan dog efter straffuldbyrdelseslovens § 22, stk.
3-6, bestemmes, at afsoningen skal ske i lukket fængsel, hvis en
række nærmere opregnede betingelser er opfyldt. Det følger
f.eks. af § 22, stk. 4, nr. 1 og 2, at fuldbyrdelse af straf i fængsel
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 285: MFU spm., om ministeren vil sikre, at straf for overfaldsvoldtægter ikke kan afsones i åbent fængsel
kan ske i lukket fængsel, hvis der efter de i øvrigt foreliggende
oplysninger om den dømte og efter kriminalitetens art er be-
stemte grunde til at antage, at den dømte ved anbringelse i åbent
fængsel vil undvige eller begå strafbart eller groft disciplinært
forhold, der er åbenbart uforenelig med ophold i åbent fængsel.
Det bemærkes, at sædelighedsdømte, herunder personer dømt
for voldtægt (med en dom af op til 5 års fængsel), som hovedre-
gel indledningsvis anbringes i visitations- og observationsafde-
lingen i Herstedvester Fængsel (visitationsordningen), som er et
lukket fængsel, med henblik på, at der kan tilvejebringes det for-
nødne grundlag for at træffe afgørelse om, i hvilken institution
straffen skal udstås, herunder om anbringelse skal ske i åbent
eller lukket fængsel. Desuden vurderes det, om den enkelte
dømte har behov for og er motiveret for behandling.
Nogle sædelighedsdømte placeres herefter i lukket fængsel,
f.eks. Herstedvester Fængsel, eller i Nr. Snede Fængsel (åbent
fængsel), hvor der er uddannet personale med speciale i seksu-
alforbrydere.
Personer dømt for voldtægt, hvor straffen er over 5 års fængsel,
vil som hovedregel blive anbragt i lukket fængsel.
2.
Afgørelse om overførsel af personer, som udstår fængselsstraf
eller forvaring, mellem kriminalforsorgens afsoningsinstitutio-
ner, træffes efter bestemmelserne i straffuldbyrdelseslovens §§
24-28.
I medfør af straffuldbyrdelseslovens § 24, stk. 1, skal en indsat
i et lukket fængsel overføres til åbent fængsel, når betingelserne
i § 22, stk. 3-6, og § 25, stk. 2-4 og 6, ikke længere er opfyldt,
eller afsoning i åbent fængsel i øvrigt ikke anses for betænkelig.
Bedømmelsen af, om en indsat skal overføres fra lukket fængsel
til åbent fængsel, foretages bl.a. på grundlag af en vurdering af
den dømtes farlighed samt oplysninger om den pågældendes ad-
færd under opholdet i fængslet, herunder eventuelle disciplinære
forseelser. Også oplysninger, der begrunder en konkret undvi-
gelsesrisiko, tillægges betydning.
Det er kriminalforsorgsområderne, der træffer afgørelse om
overførsel mellem afsoningsinstitutioner. Direktoratet har dog
kompetencen ved forvarings- og livstidsdømte samt terror-
dømte.
Såfremt den dømte er placeret i åbent fængsel, vil der kunne ske
overførsel til lukket fængsel efter straffuldbyrdelseslovens § 25,
stk. 3, nr. 1 og 2, hvis der efter de foreliggende oplysninger er
en særlig bestyrket mistanke om, at den indsatte ved fortsat
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 285: MFU spm., om ministeren vil sikre, at straf for overfaldsvoldtægter ikke kan afsones i åbent fængsel
ophold i åbent fængsel vil undvige eller begå grovere strafbart
eller groft disciplinært forhold eller udvise anden adfærd, der er
åbenbart uforenelig med fortsat ophold i åbent fængsel.
Direktoratet skal bemærke, at kriminalforsorgen har skærpet fo-
kus på den del af kernevirksomheden, som handler om sikker-
hedsvurderingen i sagsbehandlingen. Direktoratet har blandt an-
det indskærpet praksis relateret til placering og overførsel af
visse dømte, således at dømte der har begået personfarlig krimi-
nalitet under indflydelse af euforiserende stoffer eller alkohol,
og som under afsoning i åbent fængsel fortsætter eller genopta-
ger sit misbrug, uden at flere disciplinære sanktioner i relation
til dette misbrug har nogen effekt, som hovedregel skal overfø-
res til lukket fængsel.”
Som det fremgår af Direktoratet for Kriminalforsorgens bidrag ovenfor, er
det kriminalforsorgen, der for hver enkelt person vurderer, om den dømte
skal afsone i åbent eller lukket regime. Det gælder både af hensyn til krimi-
nalitetsforebyggelsen hos den enkelte indsatte, men også af hensyn til sik-
kerhed generelt. Kriminalforsorgen har oplyst, at de efter de gældende regler
foretager en nøje vurdering af, hvor personer, der er dømt for voldtægt, skal
afsone. Det er selvfølgelig helt centralt, at kriminalforsorgen løbende har
fokus på at placere den enkelte indsatte i de rette sikkerhedsmæssige ram-
mer. Det betyder, at kriminalforsorgen skal sikre, at indsatte, der ikke er
egnede til at være i et åbent regime, placeres i et lukket regime.
Jeg har en klar forventning om, at kriminalforsorgen løbende vurderer de
relevante procedurer, så der ikke sker fejl. Hvis det viser sig, at indsatsen
ikke er tilstrækkelig, skal vi undersøge, om vi skal skærpe yderligere.
Side 4/4