Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2657361_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
6. februar 2023
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Mads Helsted Laursen
Sagsnr.: 2023-0030-8113
Dok.:
2690983
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 28 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 28 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. januar 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm., om der er noget juridisk til hinder for at indføre regler, hvor der udstedes karantæne i en periode, hvis et folketingsmedlem straffes for en kriminel handling
Spørgsmål nr. 28 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om der er noget juridisk til hinder
for at indføre regler, hvorved der på tilsvarende vis som i kom-
muner udstedes karantæne i en periode, hvis et folketingsmed-
lem straffes for en kriminel handling? Vil ministeren supple-
rende redegøre for, om han på den baggrund vil tage initiativ til
at ligestille kommunalpolitikere og folketingspolitiker i forhold
valgbar og karantæne?”
Svar:
1.
Grundloven indeholder i § 30, stk. 1, og § 33 bestemmelser om bl.a. valg-
barhed til Folketinget. Bestemmelserne har følgende ordlyd:
Ӥ
30.
Valgbar til folketinget er enhver, som har valgret til dette,
medmindre vedkommende er straffet for en handling, der i al-
mindeligt omdømme gør ham uværdig til at være medlem af fol-
ketinget.
[…]
§ 33.
Folketinget afgør selv gyldigheden af sine medlemmers
valg samt spørgsmål om, hvorvidt et medlem har mistet sin valg-
barhed.”
Spørgsmålet om valgbarhed til kommunalbestyrelser og regionsråd er regu-
leret i lov om kommunale og regionale valg, jf. lovbekendtgørelse nr. 295
af 7. marts 2022. Den relevante bestemmelse har følgende ordlyd:
Ӥ
4.
Følgende personer er uanset § 3 ikke valgbare på grund af
straf, jf. dog stk. 3 og 4:
1) En person, der ved endelig dom er idømt en ubetinget eller
betinget fængselsstraf,
2) en person, der ved endelig dom er dømt til anbringelse i in-
stitution eller til forvaring efter straffelovens §§ 68-70, og
3) en person, der ved endelig dom eller udenretslig vedtagelse
ubetinget er frakendt førerretten efter færdselslovens § 126.
Stk. 2.
Som endelig dom efter stk. 1 anses
1) en dom afsagt af Højesteret,
2) en dom, hvor den almindelige ankefrist er udløbet, uden at
anke er sket,
3) en dom, der ikke uden særlig tilladelse kan ankes til højere
instans, og hvor den almindelige frist for indgivelse af an-
søgning til Procesbevillingsnævnet er udløbet, uden at an-
søgning er indgivet, og
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm., om der er noget juridisk til hinder for at indføre regler, hvor der udstedes karantæne i en periode, hvis et folketingsmedlem straffes for en kriminel handling
4) en dom, der ikke uden særlig tilladelse kan ankes til højere
instans, og hvor Procesbevillingsnævnet har meddelt afslag
på tilladelse til anke til højere instans.
Stk. 3.
En straf, jf. stk. 1, medfører ikke tab af valgbarhed, når
der er forløbet 3 år, efter at straffen er udstået, ophævet, eftergi-
vet eller bortfaldet, jf. dog § 101, stk. 6. Er straffen ubetinget
fængsel på over 6 måneder, eller er den pågældende idømt for-
varing, er fristen dog 5 år. Ved en dom om betinget fængsels-
straf eller ubetinget frakendelse af førerretten regnes fristen fra
datoen for den endelige dom. Ved en udenretslig vedtagelse af
en ubetinget frakendelse af førerretten regnes fristen fra datoen
for den udenretslige vedtagelse. En dom om betinget fængsels-
straf medfører dog ikke tab af valgbarhed ud over den funkti-
onsperiode, inden for hvilken datoen for den endelige dom fal-
der.
Stk. 4.
Opstilling som kandidat til valget kan dog altid ske uanset
manglende valgbarhed på grund af straf.”
2.
Det antages i den statsretlige litteratur, at formuleringen af grundlovens §
30 indebærer, at det ikke på forhånd er muligt at angive, hvilke typer af
lovovertrædelser og hvilke straffe, der vil føre til fortabelse af valgbarheden,
ligesom denne vurdering kan være forskellig fra ét Folketing til det næste.
Der henvises til Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med kommentarer
(2015), side 230 f.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det følger af grundlovens § 33, at det
er Folketinget selv, der afgør spørgsmålet om valgbarhed. Lovgivningsmag-
ten antages derfor ikke med bindende virkning at kunne forpligte Folketin-
get til at lægge bestemte regler til grund ved bedømmelsen af en straffedoms
betydning for spørgsmålet om valgbarhed. Der henvises til Jens Peter Chri-
stensen m.fl., a.st., side 247.
Det vil således forudsætte en ændring af grundloven efter den særlige pro-
cedure i grundlovens § 88, hvis der for så vidt angår valgbarhed til Folke-
tinget skal fastsættes regler med bindende virkning svarende til § 4 i lov om
kommunale og regionale valg.
Side 3/3