Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2681240_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. marts 2023
Økonomikontoret
Victor Beier Schousboe
2023-0030-8339
2728068
Besvarelse af spørgsmål nr. 241 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 241 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. februar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Peter Hummelgaard
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm., om der netto er tilført midler til domstolene siden den administrative flerårsaftale fra 2018 for domstolene
2681240_0002.png
Spørgsmål nr. 241 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren som opfølgning på åbent samråd den 2. februar
2023 om ventetider ved landets domstole redegøre for, om der
netto er tilført midler til domstolene siden den administrative
flerårsaftale for domstolene af 19. november 2018?”
Svar:
Domstolene har siden indgåelsen af den seneste flerårsaftale af 19.
november 2018 netto fået tilført 295,2 mio. kr. i perioden 2019-2022,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Oversigt over domstolenes nettoudgiftsbevilling i 2019-2022
Mio. kr. (2023-pl)
Nettoudgiftsbevilling forudsat på finans-
loven for 2019 (A)
Nettoudgiftsbevilling for hvert år inkl.
korrektioner og tillægsbevillinger (B)
Difference (B-A)
2019
2.106,3
2020
2.117,2
2021
2.103,4
2022 2019-2022 (i alt)
2.078,0
8.404,9
2.114,3
8,0
2.198,7
81,5
2.212,4
109,0
2.174,7
96,7
8.700,1
295,2
Anm.: Bevillingerne er opregnet til 2023-pl med det generelle pl-indeks for fastprisberegning. Opgørelsen in-
debærer bevillingsbevægelserne for hovedkonti § 11.41.01. Domstolsstyrelsen, § 11.41.02. Retterne, §
11.41.04. Procesbevillingsnævnet, § 11.41.05. Tinglysning.
Kilde: Finansloven, Justitsministeriet og Domstolsstyrelsen.
Nettotilførslen i perioden 2020-2022 kan henføres til en række for-
skellige formål, herunder COVID-19-foranstaltninger, et øget antal
sager mv. som følge af ny lovgivning, håndtering af it-udfordringer
(udvikling af et nyt straffe- og skiftesystem samt levetidsforlængelse
af eksisterende legacysystemer), familieretten (ændrede regler om be-
handling af de familieretlige sager og behandling af et øget antal sager
foranlediget af Familieretshusets bunkebekæmpelse) og målrettet
bunkebekæmpelse på straffesagsområdet.
Det bemærkes, at faldet i domstolenes bevilling fra 2021 til 2022 pri-
mært kan henføres til teknik vedrørende bl.a. pris- og lønregulering.
Hertil kommer omprioriteringsbidrag og udvikling i bevillingsprofil,
herunder udløb og tilførsel af merbevillinger.
Side 2/2