Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2668916_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
1. marts 2023
Kontor:
Flerårsaftalesekretariatet
Sagsbeh: Frederik Alexander War-
wick
Sagsnr.: 2023-0030-8347
Dok.:
2728683
Besvarelse af spørgsmål nr. 223 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 223 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. februar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henrik Rejnholt Andersen (M).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm., om antallet af dommerfuldmægtige fordelt på byretterne
2668916_0002.png
Spørgsmål nr. 223 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren som opfølgning på åbent samråd den 2. februar
2023 om ventetider ved landets domstole, jf. REU alm. del
samrådsspm. A, oplyse antallet af dommerfuldmægtige fordelt
på byretterne, herunder redegøre nærmere for fordelingsnøglen
byretterne imellem og om der i forbindelse med fordelingen af
dommerfuldmægtige specifikt tages hensyn til hvor ressource-
krævende sager, den enkelte retskreds har, og sagsbehandlings-
tider ved de enkelte retter?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Antallet
af dommerfuldmægtige ved de enkelte byretter vil al-
tid være et øjebliksbillede, ligesom nogle dommerfuldmægtige
kan være ansat på deltid eller plustid. Domstolsstyrelsen vurde-
rer derfor, at en opgørelse baseret på det faktiske årsværksfor-
brug ved de enkelte retter giver det mest præcise billede.
Tabel 1
nedenfor viser antallet af dommerfuldmægtigårsværk
ved de enkelte byretter i 2021 og 2022. Tabellen viser, at der har
været en stigning i antallet af dommerfuldmægtigårsværk ved
byretterne fra 2021 til 2022 på ca. 16 årsværk. Det fremgår sam-
tidig, at en betydelig del af stigningen kan henføres til Retten i
Aarhus, Retten i Horsens, Retten i Esbjerg samt Retten i Glos-
trup, der alle er under et stort sagspres med betydeligt længere
sagsbehandlingstider til følge.
Tabel 1
Dommerfuldmægtigårsværk ved byretterne i 2021 og 2022
Embede
I alt
Retten i Hjørring
Retten i Aalborg
Retten i Randers
Retten i Aarhus
Retten i Viborg
Retten i Holstebro
Retten i Herning
Retten i Horsens
Retten i Kolding
Retten i Esbjerg
Retten i Sønderborg
2021
129,9
2,9
6,6
4,0
7,2
4,2
3,8
1,8
3,9
6,8
4,0
6,7
2022
145,9
2,1
7,5
3,0
10,5
6,0
4,7
2,1
5,2
6,6
5,2
7,5
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm., om antallet af dommerfuldmægtige fordelt på byretterne
2668916_0003.png
Retten i Odense
Retten i Svendborg
Retten i Nykøbing Falster
Retten i Næstved
Retten i Holbæk
Retten i Roskilde
Retten i Hillerød
Retten i Helsingør
Retten i Lyngby
Retten i Glostrup
Retten på Frederiksberg
Københavns Byret
Retten på Bornholm
5,1
2,1
3,9
5,5
2,2
6,5
2,4
3,5
4,1
11,7
10,4
18,5
2,2
6,2
2,4
3,5
5,7
4,3
6,1
2,8
4,9
3,7
14,5
11,8
17,7
2,0
Anm.: Sumafvigelser skyldes afrunding.
Kilde: Domstolsstyrelsen
Der har i en lang årrække været en selvforvaltningsordning in-
den for domstolenes område, som indebærer, at de enkelte retter
får udmeldt en lønsumsbevilling og en øvrig driftsbevilling, som
de derefter selv disponerer over, herunder i forhold til, hvilken
balance der skal være mellem antallet af jurister og kontormed-
arbejdere ved retten.
Lønsumsbevillingen til de enkelte byretter er baseret på en res-
sourcefordelingsmodel, som Domstolsstyrelsen har fastlagt ef-
ter drøftelse med retterne. Lønsumsbevillingen består af en
grundbevilling baseret på rettens størrelse, ligesom en del af be-
villingen er øremærket til f.eks. aflønning af dommere efter rets-
plejeloven.
Der er også en aktivitetsbaseret del af bevillingen, der er fastlagt
ud fra antallet af modtagne sager på de enkelte sagsområder i en
3-årig periode samt den gennemsnitlige ressourcemæssige
tyngde af de afsluttede sager på de enkelte sagsområder.
Endelig kan der være ekstrabevillinger mv., f.eks. som følge af,
at domstolene i en periode tildeles ekstra midler på grund af et
stort antal verserende sager og udfordringer med den gennem-
snitlige sagsbehandlingstid.”
Side 3/3