Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2670309_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. marts 2023
HR-kontoret
Stephanie Sandra Brocks
2023-0030-8296
2723631
Besvarelse af spørgsmål nr. 217 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 217 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. februar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Rebecca Blomqvist Lund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om afgjorte disciplinærsager vedr. medarbejdere i Kriminalforsorgen , hvor politiet ikke er gået i retten med sagen
Spørgsmål nr. 217 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I
den nyeste oversigt over afgjorte disciplinærsager vedr. med-
arbejdere i Kriminalforsorgen er der flere tilfælde, hvor medar-
bejdere er blevet sanktioneret for vold mod indsatte, men politiet
ikke er gået i retten med sagen. Vil ministeren redegøre for po-
litiets vurdering af, at en person kan findes skyldig i sit ansæt-
telsesforhold, men ikke forventes at blive dømt i en straffesag?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Strafferetlig
forfølgning forudsætter bl.a., at den pågældende
har haft forsæt til at begå vold, jf. straffelovens § 244.
For en ansat i kriminalforsorgen, der har adgang til at anvende
magt over for indsatte, vil det skulle vurderes, om den foretagne
handling er gået ud over, hvad der var rimeligt og forsvarligt i
den konkrete situation.”
Som offentligt ansat skal man overholde de regler og principper, der gælder
for stillingen og arbejdsopgavernes udførelse. Kravene til offentligt ansattes
adfærd udspringer af tjenestemandslovens § 10 og gælder for alle ansatte,
dvs. også ansatte på overenskomstvilkår.
Det følger af tjenestemandslovens § 10, at en tjenestemand samvittigheds-
fuldt skal overholde de regler, der gælder for den pågældendes stilling, og
såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som
stillingen kræver. Den sidste del af bestemmelsen kaldes også for værdig-
heds- eller decorumkravet.
De ansættelsesretlige pligter er bredere end straffelovens bestemmelse om
vold, ligesom der ikke ansættelsesretligt gælder samme subjektive betin-
gelse om forsæt som efter straffeloven.
En arbejdsgivers vurdering af, om en ansat skal have en disciplinær sank-
tion, er således en anden vurdering end anklagemyndighedens vurdering af,
om den pågældende kan forventes at blive dømt for vold i en straffesag.
En fængselsbetjent, der må anvende magt over for de indsatte i medfør af
straffuldbyrdelsesloven, kan derfor have udvist en adfærd, der ikke kan
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om afgjorte disciplinærsager vedr. medarbejdere i Kriminalforsorgen , hvor politiet ikke er gået i retten med sagen
straffes i medfør af straffelovens bestemmelser om vold, men som ansættel-
sesretligt kan give anledning til en disciplinær reaktion.
Side 3/3