Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2670455_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. marts 2023
EU-retskontoret
Sarah Clement Nafti
2023-0030-8294
2723729
Besvarelse af spørgsmål nr. 211 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 211 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. februar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Aviaja Sander Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 211: Spm., om dommere ved ECHR kan deltage i eller på anden måde være involveret i sager, der vedrører det medlemsland, de er valgt fra
Spørgsmål nr. 211 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan
dommere ved ECHR, herunder danske dommere, deltage
i eller på anden måde være involveret i sager, afgørelser eller
domme, der vedrører det medlemsland, de er valgt fra og i be-
kræftende fald hvordan?”
Svar:
Hvorvidt en dommer ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
(EMD) kan behandle sager fra den stat, som dommeren er valgt for, afhæn-
ger af, hvordan EMD sammensættes til behandling af en klagesag vedrø-
rende staten. Det følger af artikel 26, stk. 1, i Den Europæiske Menneske-
rettighedskonvention (EMRK), at EMD ved behandlingen af sager, der fo-
relægges EMD, sidder i enten:
enkeltdommerformation,
komitéer på tre dommere,
kamre på syv dommere eller
Storkammer på 17 dommere.
Enkeltdommere
må ikke behandle klagesager mod den stat, som vedkom-
mende er valgt for, jf. EMRK artikel 26, stk. 3. Dette skal ses i lyset af, at
det bl.a. følger af EMRK artikel 27, at en enkeltdommer har kompetence til
at afvise eller slette en individuel klage efter EMRK artikel 34, hvis en sådan
beslutning kan træffes uden yderligere undersøgelse, og at en sådan beslut-
ning er endelig. Hvis enkeltdommeren ikke afviser eller sletter klagen, skal
sagen henvises til en komité eller et kammer. Det følger endvidere af Dom-
stolens Procesreglement regel 27A, stk. 3, at enkeltdommere heller ikke kan
behandle sager mod den stat, de er statsborgere i.
Komitéer
sammensættes af tre dommere og har kompetence til at slette og
afvise en klage, hvis en sådan beslutning kan træffes uden yderligere under-
søgelse, eller afsige dom i en sag, hvis sagen kan afgøres på baggrund af
EMD’s faste retspraksis, jf. EMRK artikel 28, stk. 1, litra a og b.
Det følger af EMRK artikel 28, stk. 3, at hvis den dommer, der er valgt for
den stat, der er part i sagen, ikke er medlem af komitéen, kan komitéen på
ethvert tidspunkt i sagsforløbet opfordre vedkommende dommer til at
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 211: Spm., om dommere ved ECHR kan deltage i eller på anden måde være involveret i sager, der vedrører det medlemsland, de er valgt fra
overtage pladsen fra et af komitéens medlemmer. Dette skal dog ske under
hensyntagen til alle relevante forhold, herunder om den pågældende stat har
bestridt, at sagen kan afgøres efter EMD’s faste retspraksis, jf. proceduren i
EMRK artikel 28, stk. 1, litra b.
Kamre
sammensættes af syv dommere, og har kompetence til at træffe be-
slutning om, hvorvidt en klage skal antages til behandling samt tage stilling
til klagens indhold. Det følger af EMRK artikel 26, stk. 4, at der som med-
lem af kammeret skal sidde den dommer, der er valgt for den stat, der er part
i sagen. Hvis der ikke er en sådan dommer, eller hvis dommeren er ude af
stand til at sidde som medlem, skal der vælges en såkaldt ”ad hoc-dommer”,
som den pågældende stat på forhånd har indstillet til EMD, som træder til
ved behandlingen af klagesagen.
Storkammeret
sammensættes af 17 dommere og har kompetence til at af-
gøre bl.a. individuelle klagesager, jf. EMRK artikel 34.
Storkammeret kan behandle en klagesag, hvis sagen enten er henvist til Stor-
kammeret af kammeret, jf. EMRK artikel 30, eller hvis en af parterne i sagen
har anmodet om, at kammerets dom indbringes for (appelleres) til Storkam-
meret, og denne anmodning er blevet imødekommet, jf. EMRK artikel 43.
Det følger bl.a. af EMRK artikel 43, at en sådan anmodning behandles af
fem Storkammer-dommere, der skal give tilkaldelse til, at sagen kan ind-
bringes for Storkammeret. Dommere, der er valgt for den stat, der er part i
sagen, må ikke deltage i bedømmelsen af dette, jf. Domstolens Procesregle-
ment regel 24, stk. 5, litra c.
Ligesom det gør sig gældende for sager, der behandles af et kammer, følger
det af EMRK artikel 26, stk. 4, at der som medlem af Storkammeret skal
sidde den dommer, der er valgt for den stat, der er part i sagen. Hvis der ikke
er en sådan dommer, eller hvis dommeren er ude af stand til at sidde som
medlem, skal sagen behandles med deltagelse af en ad hoc-dommer fra den
pågældende medlemsstat.
Herudover kan det oplyses, at der
ligesom ved de danske domstole
er
fastsat en række habilitetskrav for dommerne ved EMD, jf. navnlig Dom-
stolens Procesreglement regel 28, der bestemmer, hvornår en dommer kan
deltage i behandlingen af en konkret sag. En dommer kan bl.a. ikke deltage
i behandlingen af en sag, hvis vedkommende tidligere har været involveret
i sagen
f.eks. da sagen blev behandlet i det nationale system.
Side 3/3