Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2657541_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. februar 2023
Formueretskontoret
Benjamin Vynne Mus-
chinsky
2023-0030-8105
2690400
Besvarelse af spørgsmål nr. 21 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 21 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. januar 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: MFU spm. om mulig erstatningskrav mod gerningsmand efter en voldforbrydelse
Spørgsmål nr. 21 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I en situation, hvor en voldsforbryder har forvoldt personlig
skade på sit offer, der følgelig indlægges på hospital, skal have
sygedagpenge og måske i genoptræning, vil den slags udgifter
afholdes af skatteyderne, uagtet at det er en direkte konsekvens
af forbryderens gerning. Det ønskes belyst, om man ikke bør –
eller fremover i højere grad bør – rejse sådanne udgifter som
erstatningskrav mod gerningsmanden. Vil ministeren på den
baggrund oplyse, hvilke muligheder der i dag foreligger for, at
der som følge af en straffesag, hvor gerningsmanden ikke alene
har forvoldt ofret skade, men også enten direkte eller indirekte
har forvoldt det offentlige økonomisk skade, rejses et erstat-
ningskrav, og i hvilket omfang benyttes eventuelle mulighe-
der?”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan oplyse, at adgangen til at rejse krav om erstatning
og gøre regres imod en skadevolder på Justitsministeriets område er regule-
ret i bl.a. lov om erstatningsansvar (erstatningsansvarsloven) og lov om er-
statning fra staten til ofre for forbrydelser (offererstatningsloven).
Erstatningsansvarslovens § 17, stk. 1, fastslår således, i hvilket omfang der
kan gøres regres mod den erstatningsansvarlige, såfremt der som følge af en
skade tilkommer skadelidte ydelser fra tredjemand.
Det følger af bestemmelsen, at ydelser i henhold til den sociale lovgivning,
herunder dagpenge, sygehjælp, pension efter den sociale pensionslovgiv-
ning og ydelser i henhold til lov om arbejdsskadesikring, som tilkommer en
skadelidt eller efterlevende, ikke kan danne grundlag for regreskrav mod
den erstatningsansvarlige. Det samme gælder pensionsydelser, der udbeta-
les af stat, kommune eller i henhold til anden pensionsordning, samt forsik-
ringsydelser uanset forsikringens karakter, jf. herved erstatningsansvarslo-
vens § 22, stk. 2. Erstatningsansvarslovens § 17, stk. 1, fastslår dog samtidig,
at sygedagpengeydelser efter sygedagpengeloven kan danne grundlag for
regreskrav mod den erstatningsansvarlige i medfør af sygedagpengelovens
§ 78, stk. 1.
Bestemmelsen bygger på Justitsministeriets erstatningslovudvalgs betænk-
ning nr. 679/1973 om erstatning for tab ved personskade og tab af forsørger
og betænkning nr. 827/1978 om lempelse af erstatningsansvar m.v.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: MFU spm. om mulig erstatningskrav mod gerningsmand efter en voldforbrydelse
Baggrunden for bestemmelsen er bl.a., at udgifterne ved det sociale sikrings-
system efter udvalgets opfattelse bør fordeles på samfundets medlemmer
eller grupper af disse efter generelle kriterier og ikke bæres af den enkelte
skadevolder, jf. Folketingstidende 1983-84 (2. samling), tillæg A, sp. 103-
104, lovforslag nr. L 7.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra beskæftigelsesministeren, som oplyser følgende:
”Hvis en kommune har udgifter til sygedagpenge, og borgerens
sygemelding skyldes en personskade eller en ulykke, kan kom-
munen i nogle tilfælde få de udbetalte sygedagpenge erstattet,
jf. sygedagpengelovens § 78 om regres. Formålet med reglen er
at dække en del af kommunens udgifter til sygedagpenge i situ-
ationer, hvor der er en ansvarlig skadevolder.
Som udgangspunkt bliver en erstatningsansvarlig person, der er
skyld i en skade på en anden person, dog ikke pålagt at betale
de udgifter, som det offentlige afholder som følge af skaden. Det
vil sige, at kommunerne som udgangspunkt fuldt og endeligt af-
holder udgifterne til løbende ydelser.
For at kommunen skal kunne søge regres for udgifterne til sy-
gedagpenge, skal en række betingelser være opfyldt. For det før-
ste kræver det, at sygedagpengene udbetales som følge af en li-
delse, der er forvoldt af en ansvarlig skadevolder. For det andet
skal de erstatningsretlige betingelser være opfyldt. Der skal fx
være en årsagssammenhæng mellem perioden med udbetaling
af sygedagpenge og den skadevoldende handling.
I de tilfælde kan kommunen gøre et regreskrav gældende over
for skadevolderen, hvilket i praksis typisk vil være skadevolders
forsikringsselskab. Forsikringsselskaber har pligt til at orientere
skadelidtes opholdskommune, når der udbetales erstatning til
skadelidte som følge af en personskade.
Når der er tale om en voldssag, vil skadevolderes eventuelle an-
svarsforsikring som udgangspunkt ikke erstatte evt. skader.
Kommunen må således rette regreskravet mod skadevolderen.
Hvis kommunen søger regres, og forsikringsselskabet afviser re-
greskravet, fordi forsikringsselskabet ikke mener, at betingel-
serne er opfyldt, er det domstolene, der afgør, hvorvidt kommu-
nen har et regreskrav. Det samme gælder, hvis kommunen søger
regres mod en skadevolder, som ikke har en ansvarsforsikring,
som dækker skaden.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: MFU spm. om mulig erstatningskrav mod gerningsmand efter en voldforbrydelse
I forhold til kommunernes brug af regres, kan jeg oplyse, at
kommunens indtægter fra regres for udgifter til sygedagpenge,
jf. sygedagpengelovens § 78, i 2021 udgjorde ca. 81 mio. kr.
(2021-pl), hvoraf halvdelen tilfalder staten. Beskæftigelsesmi-
nisteriet er ikke i besiddelse af tal for antallet af sager, som ind-
tægterne vedrører.”
2.
Det bemærkes, at erstatningsansvarslovens § 17, stk. 1, ikke berører sta-
tens adgang til at gøre regres for erstatning mv., som staten har udbetalt i
medfør af offererstatningsloven. Det følger således af offererstatningslovens
§ 17, stk. 1, at staten indtræder i skadelidtes krav mod skadevolderen i det
omfang, der er ydet erstatning efter loven. Staten har dermed adgang til at
gøre regres hos skadevolder for erstatning, som staten har udbetalt til ska-
delidte efter offererstatningsloven. Dette kan bl.a. omfatte erstatning og
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste, helbredelsesudgifter, varigt mén, tab
af erhvervsevne og tort.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Civilstyrelsen, som oplyser følgende:
”Når Erstatningsnævnet træffer afgørelse, som tilkender erstat-
ning efter offererstatningsloven, så modtager Civilstyrelsen al-
tid en kopi af afgørelsen. Herefter behandler Civilstyrelsen en
regressag.
Ved behandlingen af en regressag foretages en selvstændig juri-
disk vurdering af, om de almindelige erstatningsretlige betingel-
ser for at gøre krav gældende mod skadevolderen er opfyldt.
Civilstyrelsen skal ved behandlingen af regressagen bl.a. kunne
godtgøre over for skadevolderen, hvorfor styrelsen gør kravet
gældende mod denne (det erstatningsretlige ansvarsgrundlag),
og at der er årsagssammenhæng mellem skadevolderens hand-
linger (den strafbare handling) og den erstatning, der er udbetalt
til skadelidte, herunder størrelsen af den udbetalte erstatning el-
ler godtgørelse.
I hovedparten af de sager, hvor der er en kendt skadevolder, bli-
ver pågældende mødt med krav om at skulle betale erstatning
eller godtgørelse til staten.”
Side 4/4