Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2789301_0001.png
Anvendelsen af varetægtsfængsling i isolation i 2021
Denne statistik viser anvendelsen af og udviklingen i varetægtsfængsling i isolation for
politikredsene i Danmark og Færøernes Politi. Statistikken indeholder endvidere
oplysninger om tilbageholdelse i isolation for Grønlands Politi i 2021.
Resultater og udvikling - politikredsene i Danmark
I 2021 var der i alt 6 varetægtsfængslinger i isolation i Danmark. Antallet ligger
på et lavere niveau end de foregående år og er set over en 5-årig periode mere
end halveret. Der er samtidig tale om et fald på 99 procent i antallet af
varetægtsfængslinger i isolation i forhold til for tyve år siden, hvor der var flere
end 550.
Den gennemsnitlige varighed af varetægtsfængslinger i isolation var 11 dage i
2021.
Varetægtsfængslinger i isolation udgjorde 0,2 procent af det samlede antal
varetægtsfængslinger i 2021, hvilket er på niveau med de seneste år.
Størstedelen af varetægtsfængslinger i isolation i 2021 vedrørte sager om drab.
Ingen personer under 18 år var varetægtsfængslet i isolation i 2021, hvilket heller
ikke var tilfældet i årene 2018 - 2020.
I tabel A belyses udviklingen i anvendelsen af varetægtsfængslinger i isolation.
Anvendelsen af isolationsfængslinger beror på de konkrete omstændigheder i den enkelte
sag, herunder på karakteren af kriminaliteten og den sigtedes forhold. Henset til antallet
og varigheden af isolationsfængslinger er det ikke muligt at sige noget mere generelt om
anvendelsen af varetægtsfængsling i isolation.
Området følges tæt og løbende både i politikredsene og hos statsadvokaterne, hvor
sidstnævnte redegør for udviklingen over for Rigsadvokaten. Eventuelle forlængelser af
isolationsfængslinger ud over de frister, der fremgår af retsplejeloven, skal forelægges
for Rigsadvokaten. Der var ingen forelæggelser i 2021.
1
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om ministeren vil oversende rapporterne med statistik om anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængsling i isolation i 2020 og 2021
2789301_0002.png
Tabel A
Udvikling i afsluttede varetægtsfængslinger i isolation
Antal inddelt i intervaller, samlet antal og andel af samlede varetægtsfængslinger
2017
1-7 dage
8-14 dage
15-28 dage
29-42 dage
43-56 dage
57-dage
3 mdr.
Over 3 mdr.
Samlet antal
Andel
2
15
0
0
0
0
0
17
2018
3
7
4
0
0
0
0
14
2019
2
8
2
1
1
1
0
15
2020
1
12
1
0
0
0
0
14
2021
0
6
0
0
0
0
0
6
0,4 pct. 0,3 pct. 0,4 pct. 0,3 pct. 0,2 pct.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om ministeren vil oversende rapporterne med statistik om anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængsling i isolation i 2020 og 2021
2789301_0003.png
Metode og datagrundlag
politikredsene i Danmark
Det skal samlet set bemærkes, at det begrænsede antal sager, hvor varetægtsfængsling i isolation anvendes,
indebærer, at blot enkelte større sager med et antal sigtede, der varetægtsfængsles i isolation, vil kunne
påvirke udviklingen i det samlede antal isolationsfængslinger på landsplan og den gennemsnitlige varighed
markant.
Opgørelsesmetoden er baseret på antal varetægtsfængslinger og ikke antal personer.
Redegørelsen bygger på politikredsenes indberetninger om isolationsfængslinger afsluttet i 2021, data
trukket
fra
politiets
sagsstyringssystem
(POLSAS)
og
data
fra
anklagemyndighedens
ledelsesinformationssystem (QlikView).
Det bemærkes yderligere, at andelen af isolationsfængslinger i denne statistik er opgjort ud fra antallet af
varetægtsfængslinger ekskl. straksdomme, tilsvarende statistikken om langvarige varetægtsfængslinger. I
tidligere udgivelser (2019 og før) er andelen opgjort ud fra antallet af varetægtsfængslinger inkl.
straksdomme.
Opmærksomheden henledes derudover på, at opgørelser baseret på dataudtræk fra POLSAS indeholder
dynamiske data, og efterfølgende opdateringer i systemet vil således kunne have betydning for opgørelsen,
herunder opgørelser fra tidligere år. Efterfølgende opdateringer kan f.eks. skyldes rettelse af
indtastningsfejl, indtastning af senere kommende eller eventuelt forsinkede opdateringer eller justering af
datatræk til Qlikview. Endvidere er data trukket fra POLSAS forbundet med en vis datausikkerhed som følge
af politikredsenes eventuelt manglende eller ukorrekte registreringer af oplysninger i systemet.
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om ministeren vil oversende rapporterne med statistik om anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængsling i isolation i 2020 og 2021
2789301_0004.png
Resultater og udvikling
Færøernes Politi
Politidirektøren på Færøerne indførte i september 2020 et foreløbigt stop for brugen af
varetægtsfængslinger i isolation, som løb frem til 1. januar 2021. Dette betød, at der
alene måtte begæres isolationsfængsling, hvis der forelå helt særlige omstændigheder.
Den nye retsplejelov for Færøerne, som trådte i kraft den 1. januar 2021, indebærer
blandt andet, at reglerne om isolationsfængsling svarer til de mere restriktive regler om
isolationsfængsling i Danmark.
I 2021 var der 1 varetægtsfængsling i isolation på Færøerne.
De seneste 5 år har
der gennemsnitligt været 5 varetægtsfængslinger i isolation om året.
Varigheden af varetægtsfængslingen i isolation var 7 dage i 2021, hvilket er det
samme niveau som den gennemsnitlige varighed de forudgående år.
Varetægtsfængslingen i isolation i 2021 vedrørte narkotikakriminalitet, hvilket
også i helt overvejende grad har gjort sig gældende de forudgående år.
Ingen personer under 18 år var i 2021 varetægtsfængslet i isolation.
I tabel B er udviklingen i anvendelsen af varetægtsfængsling i isolation på Færøerne
illustreret.
Tabel B
Udvikling i afsluttede varetægtsfængslinger i isolation på Færøerne
Antal og gennemsnitlig varighed i dage
2017
Antal
Gennemsnitlig varighed (dage)
16
12
2018
7
8
2019
9
9
2020
3
7
2021
1
7
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om ministeren vil oversende rapporterne med statistik om anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængsling i isolation i 2020 og 2021
2789301_0005.png
Metode og datagrundlag
Færøernes Politi
Det skal samlet set bemærkes, at det begrænsede antal sager, hvor varetægtsfængsling i isolation anvendes,
indebærer, at blot enkelte større sager med et antal sigtede, der varetægtsfængsles i isolation, vil kunne
have en mærkbar betydning for udviklingen i det samlede antal isolationsfængslinger og eventuelt for den
gennemsnitlige varighed. Opgørelsesmetoden er baseret på antal varetægtsfængslinger og ikke antal
personer.
Redegørelsen bygger på Færøernes Politis indberetninger om isolationsfængslinger påbegyndt i 2021 (og
henholdsvis 2017-2020) opgjort manuelt, da det ikke er muligt i Færøernes Politis journalsystem (NIFLHEIMR)
at trække data om varetægtsfængslinger i isolation.
Data er således forbundet med en vis usikkerhed som følge af Færøernes Politis eventuelt manglende eller
ukorrekte manuelle registreringer.
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om ministeren vil oversende rapporterne med statistik om anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængsling i isolation i 2020 og 2021
2789301_0006.png
Resultater– Grønlands Politi
Reglerne om iværksættelse af tilbageholdelse i isolation i den grønlandske retsplejelov
svarer til de danske regler om varetægtsfængsling i isolation.
Grønlands Politi indgår i denne statistik for første gang, og det er derfor endnu ikke
muligt at vise udviklingen i varetægtsfængslinger i isolation.
Grønlands Politi anvendte ikke tilbageholdelse i isolation i 2021.
Metode og datagrundlag - Grønlands Politi
Det skal samlet set bemærkes, at det begrænsede antal sager, hvor tilbageholdelse i isolation anvendes,
indebærer, at blot enkelte større sager med et antal sigtede, der tilbageholdes i isolation, vil kunne have
en mærkbar betydning for udviklingen i det samlede antal tilbageholdelser og eventuelt for den
gennemsnitlige varighed. Opgørelsesmetoden er baseret på antal tilbageholdelser og ikke antal personer.
Redegørelsen bygger på Grønlands Politis indberetning om tilbageholdelser i isolation påbegyndt i 2021
opgjort manuelt, da det ikke er muligt i Grønlands Politis journalsystem (Avannarleq) at trække data om
tilbageholdelser i isolation.
Data er således forbundet med en vis usikkerhed som følge af Grønlands Politis eventuelt manglende eller
ukorrekte manuelle registreringer.
6