Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2665550_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
22. februar 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Anne Louise Bengt Je-
spersen
Sagsnr.: 2023-0030-8231
Dok.:
2726655
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 153 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 153 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. januar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om, hvilke kriterier man skal leve op til for at kvalificere sig til udgang fra afsoning i hhv. åbnet og lukket fængsel
Spørgsmål nr. 153 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke kriterier man skal leve op
til for at kvalificere sig til udgang fra afsoning i hhv. åbnet og
lukket fængsel?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Der
er i straffuldbyrdelseslovens § 46, stk. 1, anført tre grund-
betingelser for, at den indsatte kan få tilladelse til udgang.
Der skal for det første være et udgangsformål, der er rimeligt
begrundet i en række nærmere opregnede hensyn, herunder fa-
miliemæssige.
Der må for det andet ikke være bestemte grunde til at antage, at
den indsatte i forbindelse med udgang vil begå ny kriminalitet,
unddrage sig fortsat straffuldbyrdelse eller på anden måde mis-
bruge udgangstilladelsen.
Misbrugsvurderingen baseres på den indsattes aktuelle forhold
og forhold under eventuel tidligere afsoning. Det følger af straf-
fuldbyrdelseslovens § 46, at det ved vurderingen af risikoen for
misbrug af udgangstilladelse bl.a. skal tillægges særlig vægt,
hvis den indsatte er dømt for farlig kriminalitet og ikke har været
på fri fod mellem dom og strafudståelse, hvis den indsatte under
strafudståelsen er undveget eller har forsøgt herpå, og hvis den
indsatte under strafudståelsen har begået et strafbart forhold.
Det skal derudover bl.a. tillægges særlig vægt, hvis den indsatte
er afhængig af euforiserende stoffer eller har indtaget euforise-
rende stoffer under afsoningen, ligesom oplysninger om disci-
plinære forhold under afsoningen som udgangspunkt skal indgå
i misbrugsvurderingen. Det indgår tillige i misbrugsvurderin-
gen, hvis den indsatte har et alkoholmisbrug og/eller har indta-
get alkohol i forbindelse med den begåede kriminalitet eller un-
der afsoningen.
For det tredje må hensynet til retshåndhævelsen ikke tale imod
udgangstilladelsen. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis indsatte,
der er dømt for alvorlig kriminalitet, ønsker udgangstilladelse til
bestemte steder, hvor hensynet til at beskytte den forurettede
ved lovovertrædelsen klart tilsiger, at den indsatte ikke bør
kunne komme på det pågældende tidspunkt. Hensynet til offe-
rets nære pårørende kan tillige indgå i denne vurdering.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om, hvilke kriterier man skal leve op til for at kvalificere sig til udgang fra afsoning i hhv. åbnet og lukket fængsel
Det er derudover en betingelse, at den indsatte skal have afsonet
en vis periode (de tidsmæssige betingelser), før der kan medde-
les tilladelse til udgang.
Hvornår den indsatte tidligst kan få tilladelse til udgang afhæn-
ger af straffens længde, og om den indsatte afsoner i en åben
eller lukket institution.
Det kan om de tidsmæssige betingelser for udgang til at besøge
bestemte personer oplyses følgende:
Indsatte i åbne institutioner kan få første udgang med henblik på
besøg hos bestemte personer efter 30 dages ophold i institutio-
nen. Indsatte, der udstår fængsel i 2 år og 6 måneder eller der-
over, og som ikke har været på fri fod mellem domfældelsen og
indsættelsen i institutionen, kan dog ikke få udgang, før en sjet-
tedel af straffetiden er udstået.
Indsatte, som i lukkede institutioner udstår fængselsstraf på
mindre end 5 år kan få første udgang med henblik på besøg hos
bestemte personer, når en fjerdedel af straffetiden er udstået.
Indsatte, som i lukkede institutioner udstår fængselsstraf på 5 år
og indtil 8 år, kan få første udgang, når en fjerdedel af straffeti-
den er udstået. Uledsaget udgang kan dog ikke gives, før en tred-
jedel af straffen er udstået.
Indsatte, som i lukkede institutioner udstår tidsbestemt fæng-
selsstraf på 8 år og derover, kan få første udgang, når en tredje-
del af straffetiden er udstået. Uledsaget udgang kan dog ikke gi-
ves, før halvdelen af straffetiden er udstået.
Indsatte, der i lukkede institutioner udstår fængselsstraf på livs-
tid eller forvaring for overtrædelse af en bestemmelse, som
hjemler straf af fængsel på livstid, kan ikke opnå tilladelse til
udgang, før der er udstået 10 år af den idømte straf af fængsel
på livstid, eller indtil vedkommende har været anbragt i forva-
ring i 10 år, medmindre udgang sker med henblik på at vurdere
den forvaringsdømtes farlighed, til bestemte særlige formål eller
i helt ekstraordinære situationer, jf. straffuldbyrdelseslovens §
49 a. I forhold til forvaringsdømte, der ikke er omfattet af straf-
fuldbyrdelseslovens § 49 a, skal spørgsmålet om udgang til be-
søg af bestemte personer tages op til overvejelse, når den forva-
ringsdømte har været anbragt i forvaring i 2 år.
For indsatte, der udstår fængselsstraf i et lukket fængsel, er det
uanset straffens længde endvidere en betingelse for, at udgang
kan gives, at der er forløbet 10 uger fra indsættelsen, og at den
pågældende har opholdt sig 7 uger i institutionen.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om, hvilke kriterier man skal leve op til for at kvalificere sig til udgang fra afsoning i hhv. åbnet og lukket fængsel
Afgørelsen af, om en indsat, der opfylder de tidsmæssige betin-
gelser for udgang, kan få tilladelse til udgang, afhænger således
i hvert enkelt tilfælde af en konkret afvejning af udgangsformå-
let, misbrugsrisikoen og hensynet til retshåndhævelsen.
For enhver udgangstilladelse gælder en række faste vilkår, her-
under at den indsatte ikke må begå ny kriminalitet eller blive
væk fra udgang.
Der kan herudover efter en konkret vurdering fastsættes yderli-
gere vilkår, som findes formålstjenlige for at undgå misbrug.
Der kan således blandt andet fastsættes særvilkår om, at den ind-
satte ikke må indtage euforiserende stoffer og skal aflægge urin-
prøve før og/eller efter udgang.
Ved afgørelse af, om en udgang skal ske med eller uden ledsa-
gelse, tages der hensyn til formålet med udgangen og risikoen
for misbrug. Udgang fra åben institution gives i almindelighed
uden ledsagelse, mens udgang til indsatte, der opholder sig i luk-
ket institution på grund af en særlig undvigelsesrisiko, i almin-
delighed kun vil kunne gives med ledsagelse.
Inden der meddeles tilladelse til udgang, skal kriminalforsorgen
i visse tilfælde anmode den politidirektør, der har behandlet
straffesagen, om en udtalelse. Det gælder bl.a., hvis den indsatte
er dømt for farlig kriminalitet og ikke har været løsladt i tiden
mellem dom og strafudståelse. Politidirektørens udtalelse indgår
som en del af den samlede vurdering af, om der kan meddeles
tilladelse til udgang.”
Side 4/4