Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2664176_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
20. februar 2023
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Emma Saugmandsgaard
Øe
Sagsnr.: 2023-0030-8229
Dok.:
2707383
Besvarelse af spørgsmål nr. 146 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 146 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. januar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om, hvor mange sager, der årligt genvurderes af Retslægerådet
Spørgsmål nr. 146 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange sager, der årligt gen-
vurderes af Retslægerådet. Vil ministeren redegøre for, om det
vil koste ”ekstra” at et nyt sæt læger vurderer disse sager og her-
efter hvad det vil koste at lave en 2. instans for disse sager?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Retslægerådets
opgave er at afgive lægevidenskabelige og
farmaceutiske skøn til offentlige myndigheder i sager om en-
keltpersoners retsforhold, jf. § 1 i lov nr. 60 af 25. marts 1961
om Retslægerådet.
Retslægerådet afgav i 2022 vejledende udtalelse i 1.972 sager.
Af de 1.972 sager var der i 799 af sagerne tidligere (i perioden
2019-2022) afgivet en eller flere udtalelser.
I de 799 sager blev der således i perioden afgivet i alt 1635 2.-
eller flergangsudtalelser. De 858 af disse udtalelser blev afgi-
vet i 2022.
Det vil sige, at ud af Retslægerådets samlede antal udtalelser i
2022 på i alt 2319 var ca. 37 % af udtalelserne 2.- eller fler-
gangsudtalelser.
Retslægerådet kan blive anmodet om flere udtalelser i en sag
af flere forskellige årsager.
Når Retslægerådet har afgivet en udtalelse i en konkret sag,
som verserer ved domstolene, har parterne mulighed for igen-
nem retten at stille supplerende spørgsmål til Retslægerådet,
f.eks. hvis rådets besvarelse giver parterne anledning til uddy-
bende spørgsmål, eller der ønskes en stillingtagen til nye op-
lysninger. I nogle sager anmodes Retslægerådet således flere
gange om at besvare spørgsmål, indtil parterne på baggrund af
de afgivne udtalelser finder, at sagens lægefaglige spørgsmål
er belyst.
Hvis der er stillet supplerende eller uddybende spørgsmål til
Retslægerådet udpeger den redigerende formand på sagen nye
sagkyndige eller genudpeger alle eller nogle af de sagkyndige,
der medvirkede ved den tidligere udtalelse. Udpegningen af
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om, hvor mange sager, der årligt genvurderes af Retslægerådet
2664176_0003.png
sagkyndige afhænger altid af, hvilke lægefaglige specialer der
er nødvendige for at kunne besvare spørgsmålene.
Parterne har endvidere mulighed for over for retten at komme
med indsigelser mod Retslægerådets udtalelse. Hvis indsigel-
sen går på de sagkyndiges habilitet, og retten vurderer, at der
foreligger inhabilitet, udpeger Retslægerådet om muligt helt
nye sagkyndige og besvarer de stillede spørgsmål på ny. I disse
yderst sjældne tilfælde vil der således blive foretaget en egent-
lig genvurdering i Retslægerådet af allerede besvarede spørgs-
mål. Hvis det ikke er muligt at finde nye habile sagkyndige
med de relevante lægefaglige specialer, orienterer Retslægerå-
det retten herom.
Civilstyrelsen kan ikke uden at foretage en manuel gennem-
gang af de ovennævnte 799 sager udtale sig om, hvorvidt der
er tale om, at Retslægerådet har fået forelagt nye spørgsmål,
eller der er tale om genvurdering af tidligere stillede spørgs-
mål.
Retslægerådets sagkyndige honoreres med et fast honorar per
udtalelse. Ved supplerende spørgsmål udarbejdes der en ny ud-
talelse, og det har derfor ikke nogen økonomisk betydning for
Civilstyrelsen, om det er nye sagkyndige eller de tidligere ud-
pegede sagkyndige, der besvarer de supplerende spørgsmål.
Det er således kun i de yderst sjældne tilfælde, hvor retten re-
turnerer sagen på grund af inhabilitet, og der skal ske en gen-
vurdering, at det har økonomisk betydning.
Hvis de ovenfor nævnte 858 udtalelser i 2022 skulle være af-
givet af en anden instans end Retslægerådet, ville det koste ca.
14,2 mio. kr. Skønnet er baseret på følgende udgifter fra 2022,
jf. tabel 1.
Det er i den forbindelse lagt til grund, at anden in-
stansen vil være sammensat og organiseret, herunder sekreta-
riatsbetjent, på samme måde som Retslægerådet.”
Tabel 1
Skøn over udgifter ved 2. instans for 2. eller flergangsudtalelser
Mio. kr., 2023-pl
Faste udgifter til Retslægerådet
Faste udgifter til sekretariatet
37 % af samlede honorarudgifter
I alt
Årlige udgifter
5,1
6,7
2,4
14,2
Anm.: -
Kilde: Civilstyrelsen
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om, hvor mange sager, der årligt genvurderes af Retslægerådet
2.
Retslægerådet er et uafhængigt råd, som afgiver lægevidenskabelige og
farmaceutiske skøn til offentlige myndigheder i sager om enkeltpersoners
retsforhold. Rådet består af op til 12 læger med psykiatriske og somatiske
specialer. Justitsministeren har desuden mulighed for at beskikke et antal
sagkyndige, som kan tilkaldes til at deltage i en sags behandling. Rådet kan
derudover tilkalde andre sagkyndige til at deltage i behandlingen af en kon-
kret sag, hvis sagens behandling forudsætter en særlig sagkundskab, som
Retslægerådets medlemmer og de af justitsministeren udpegede sagkyndige
ikke i tilstrækkeligt omfang er i besiddelse af. Retslægerådet har ca. 250
sagkyndige tilknyttet, som er eksperter inden for de forskellige speciale- og
subspecialeområder inden for det lægefaglige spektrum.
Sammensætningen af Retslægerådet sikrer, at offentlige myndigheder ved
henvendelse til Retslægerådet får bistand fra den højeste lægevidenskabe-
lige sagkundskab på det relevante område.
Etableringen af en anden instans over Retslægerådet giver derfor anledning
til principielle og praktiske overvejelser om, hvilke personer med særlig læ-
gevidenskabelig sagkundskab, der ville skulle deltage i behandlingen af en
sag ved anden-instansen, idet rådet ved behandling af en sag som udgangs-
punkt allerede er sammensat af eksperter med den højeste lægevidenskabe-
lige sagkundskab på det relevante område. Det gør sig gældende både ved
etablering af en anden-instans for sager, hvor der anmodes om genvurdering
af tidligere stillede spørgsmål til Retslægerådet, og en anden-instans for
samtlige vurderinger lavet af Retslægerådet.
3.
Den fremsatte kritik af Retslægerådet rejser imidlertid en række vigtige
spørgsmål. Jeg vil ikke på forhånd afvise at foretage ændringer i den nuvæ-
rende praksis. Men det er afgørende for mig som justitsminister, at overve-
jelser om ændringer i Retslægerådets praksis sker på et sagligt og oplyst
grundlag.
Jeg har derfor inviteret Folketingets partier til et fælles møde med Retslæ-
gerådets formand, hvor formanden kan forklare, hvad der ligger til grund
for den nuværende praksis. Det ser jeg meget frem til.
Side 4/4