Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2664174_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. februar 2023
Strafferetskontoret
Julie Heidi Sørensen
2023-0030-8222
2705971
Besvarelse af spørgsmål nr. 145 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 145 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. januar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om, hvad der var årsagen til, at Retslægerådets Forretningsgang §1, stk. 4 blev fjernet fra lovgivningen
Spørgsmål nr. 145 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I
1942 stod der i Retslægerådets Forretningsgang §1, stk. 4, at
”Et medlem eller en sagkyndig kan ikke behandle en sag i hvil-
ken han selv har afgivet en erklæring, uanset om den er afgivet
i embedsmedfør eller ikke. Her følges den almindelige tanke-
gang, at ingen som en gang har udtalt sig, står helt uhildet men
er bunden af sin tidligere udtalelse.” Vil ministeren redegøre for,
hvad der var årsagen til, at dette blev fjernet fra lovgivningen,
henset til at når en sag i dag skal vurderes igen ved Retslægerå-
det, er det de samme læger, der skal genvurdere den. Vil mini-
steren supplerende redegøre for, om det kan give mening at gen-
indføre det princip?”
Svar:
1.
Retslægerådet er et uafhængigt råd, som afgiver lægevidenskabelige og
farmaceutiske skøn til offentlige myndigheder i sager om enkeltpersoners
retsforhold. Retslægerådet udtaler sig på baggrund af anmodninger fra andre
offentlige myndigheder i konkrete sager om lægefaglige spørgsmål, herun-
der i straffesager.
Retslægerådet blev etableret ved lov nr. 111 af 30. april 1909 om sundheds-
væsenets centralstyrelse. Rådet begyndte sin virksomhed den 1. juni 1909.
Ved lov nr. 131 af 16. april 1935 om Retslægerådet blev rådets organisation
og arbejdsmetode ændret. Det fremgik af lovens § 4, 3. pkt., at justitsmini-
steren kunne fastsætte nærmere regler om medlemmernes og de sagkyndi-
ges deltagelse i sagernes behandling. Med hjemmel i denne bestemmelse
blev bekendtgørelse nr. 150 af 30. april 1935 om Retslægeraadets Forret-
ningsgang udstedt. Bekendtgørelsens § 1, stk. 4, havde følgende ordlyd:
”Et
Medlem eller en sagkyndig kan ikke behandle en Sag, i hvil-
ken han selv har afgivet Erklæring, uanset om den er afgivet i
Embeds Medfør eller ikke. Undtagelse herfra kan gøres i Sager,
der ikke angaar retspsykiatriske Spørgsmaal, naar Raadet ikke
mener paa anden Maade at kunne fremskaffe den fornødne spe-
cielle Sagkundskab. Reglerne i Lovens § 5 om Retslægeraadets
Forhandling med Læger berøres ikke af Bestemmelsen i dette
Stykkes 1. Punktum.”
Ved lov nr. 60 af 25. marts 1961 om Retslægerådet blev 1935-loven ophæ-
vet. Det fremgår af lovens § 4, at justitsministeren fastsætter regler om rå-
dets virksomhed. Med hjemmel i denne bestemmelse blev bekendtgørelse
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om, hvad der var årsagen til, at Retslægerådets Forretningsgang §1, stk. 4 blev fjernet fra lovgivningen
nr. 97 af 20. april 1961 om forretningsorden for Retslægerådet udstedt. Be-
kendtgørelsens § 1, stk. 2, havde følgende ordlyd:
”Et
medlem eller en sagkyndig, der har afgivet erklæring i en
sag før dens forelæggelse for rådet, kan ikke deltage i rådets be-
handling af sagen, medmindre formanden under hensyn til sa-
gens beskaffenhed finder det påkrævet.”
Bestemmelsen i § 1, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 150 af 30. april 1935 blev
således i væsentlige træk videreført i § 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 97 af
20. april 1961.
Der blev i 2001 udstedt en ny bekendtgørelse om forretningsorden for Rets-
lægerådet, jf. bekendtgørelse nr. 1068 af 17. december 2001, der samtidig
ophævede bekendtgørelse nr. 97 af 20. april 1961. Bekendtgørelsens § 4 har
følgende ordlyd:
Ӥ
4.
Den, der er inhabil i forhold til en sag, må ikke medvirke
ved rådets behandling af den pågældende sag. Inhabilitet fore-
ligger i samme tilfælde som nævnt i forvaltningsloven.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis det ville være
umuligt eller forbundet med væsentlige vanskeligheder eller be-
tænkelighed at lade en anden træde i den pågældendes sted un-
der sagens behandling.”
Det følger af forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 4, at den, der virker inden for
den offentlige forvaltning, er inhabil i forhold til en bestemt sag, hvis sagen
vedrører klage over eller udøvelse af kontrol- eller tilsynsvirksomhed over
for en anden offentlig myndighed, og vedkommende tidligere hos denne
myndighed har medvirket ved den afgørelse eller ved gennemførelsen af de
foranstaltninger, sagen angår. Tilsvarende gælder, hvis der i øvrigt forelig-
ger omstændigheder, som er egnede til at vække tvivl om vedkommendes
upartiskhed, jf. forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5.
Et medlem eller en sagkyndig kan således som udgangspunkt ikke deltage i
behandlingen af en sag ved Retslægerådet, som den pågældende allerede har
behandlet forud for behandlingen i rådet.
Et medlem eller en sagkyndig kan også være afskåret fra at deltage i be-
handlingen af en sag ved Retslægerådet, hvis den pågældende eksempelvis
offentligt har udtalt sig om sagens lægefaglige indhold forud for behandlin-
gen i rådet.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om, hvad der var årsagen til, at Retslægerådets Forretningsgang §1, stk. 4 blev fjernet fra lovgivningen
Hvis det fastslås, at der foreligger inhabilitet, og Retslægerådet allerede har
afgivet en udtalelse i en sag, vil der blive foretaget en egentlig genvurdering
i Retslægerådet af allerede besvarede spørgsmål af nye medlemmer eller
sagkyndige.
Retslægerådet afgiver yderligere udtalelser i en sag i tilfælde, hvor der er
blevet stillet supplerende eller uddybende spørgsmål til rådet. Retslægerå-
dets formand udpeger i disse tilfælde nye medlemmer eller sagkyndige eller
genudpeger alle eller nogle af de medlemmer eller sagkyndige, der medvir-
kede ved den tidligere udtalelse.
Det forhold, at Retslægerådet i sådanne tilfælde afgiver yderligere udtalel-
ser, medfører ikke i sig selv, at de, der medvirkede ved en tidligere udtalelse
i sagen, er inhabile ved behandlingen af de supplerende eller uddybende
spørgsmål.
2.
De ovenfor gengivne bestemmelser i bekendtgørelserne fra 1935, 1961
og 2001 om Retslægerådets forretningsorden omhandler på denne baggrund
efter Justitsministeriets opfattelse bl.a. tilfælde, hvor rådet behandler og ud-
taler sig om en sag, som et medlem eller en sagkyndig allerede har behandlet
forud for behandlingen i rådet.
Der har derimod ikke været bestemmelser i hjemmelsgrundlaget for Rets-
lægerådet siden rådets etablering, som har medført inhabilitet alene af den
grund, at rådet får forelagt og besvarer supplerende eller uddybende spørgs-
mål i en sag.
3.
Den fremsatte kritik af Retslægerådet rejser imidlertid en række vigtige
spørgsmål. Jeg vil ikke på forhånd afvise at foretage ændringer i den nuvæ-
rende praksis. Men det er afgørende for mig som justitsminister, at overve-
jelser om ændringer i Retslægerådets praksis sker på et sagligt og oplyst
grundlag.
Jeg har derfor inviteret Folketingets partier til et fælles møde med Retslæ-
gerådets formand, hvor formanden kan forklare, hvad der ligger til grund
for den nuværende praksis. Det ser jeg meget frem til.
Side 4/4